کردستان سرشار از منابع طبیعی با گیاهان دارویی و درختان مثمرثمر است که «بنه» یکی از این منابع در این استان به‌شمار می‌رود و پرخاصیت‌ترین درخت ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  ، درخت بنه که به گویش محلی «داره بن» گفته می‌شود، درختی با شاخه‌های سفید کمی مایل به خاکستری و کهن سال با عمری طولانی است که در برخی موارد به 300 سال می‌رسد.
درخت بنه، ارتفاع قریب به پنج متر دارد و در برخی مناطق کوهستانی ایران یافت می‏شود. این درخت را می‌توان در رشته کوه‌های زاگرس که مملو از گونه‌های مختلف گیاهی و جنگلی است، یافت. سطح جنگل‌های زاگرس در کردستان 373 هزار هکتار است که هفت درصد این میزان یعنی بیش از 23 هزار هکتار را درختان بنه تشکیل می‌دهد.
به میوه این درخت در کردستان «قزوان» می‌گویند و مردم این دیار از آن برای خوشبو کردن دوغ و روغن حیوانی و همچنین درست کردن ترشی استفاده می‌کنند.
درختانی با برگ‌های سبز روشن به صورت منفرد یا مرکب در دسته‌های سه تایی و پنج‌تایی از مشخصه‌های اصلی بنه است که مقاومت خاصی در برابر گرما و سرما دارند.
درخت بنه منبع تولید صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده‌ است که استفاده دارویی فراوان داشته و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود./س
برچسب ها: درخت ، پرخاصیت ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.