درمراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از سه ادیب برجسته كرد «عبدالرحمن شرفكندی» ملقب به «هه ژار»، «شاهرخ اورامی» ملقب به «اهون» وماموستا عمر صالحی صاحب» تجلیل به عمل می آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، « امین مرادی» دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره ضمن اعلام این خبر گفت: با موافقت آقای مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری كشور و به منظور تجلیل از بزرگان ادبیات ایران زمین و با توجه به برگزاری یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان «سوره» در سنندج طی مراسمی از سه چهره برجسته ادبیات كردستان زنده یادان «ماموستا هه ژار»، «ماموستا اهون» و «ملا عمر صالحی صاحب» تجلیل به عمل می آید.
وی افزود: مرحوم عبدالرحمن شرفكندی ملقب به هه ژار از چهره های برجسته ادبی كشور كه در سال 1300 هجری شمسی در شهر مهاباد متولد و در طول 69 سال زندگی پربار خود خدمات شایان توجهی را به فرهنگ و هنر ایران زمین نمود . زنده یاد «هه ژار» به واسطه ترجمه ارزشمند «قانون بوعلی سینا» و آثار ارزشمند دیگرشان بارها از طرف رهبر معظم انقلاب مورد تفقد قرار گرفتند.
رئیس حوزه هنری استان كردستان افزود: همایش تجلیل از بزرگان ادیب چون خون در رگ جامعه خواهند دوید و این قدر شناسی نشان از اهداف والا و شناخت جشنواره از اهمیت معرفی بزرگان ادب به نسل جوان است.
مرادی با اشاره به ظرفیت ها، استعداد ها و توانمندی های ادبیات كردستان به وجود بزرگان ادب این دیار اشاره كرد و گفت: وجود بزرگانی چون مولوی كرد، ماموستا قانع، هیمن، ماموستا حمدی، بیسارانی و ده ها بزرگ دیگر با پرورش و حضور نسل جدید ادیبان برجسته و شاخصه های دیگر كردستان سبب گردید با شناخت عمیق رهبر معظم انقلاب استان كردستان به عنوان استان هنر و فرهنگ معرفی و به سان نگینی بر آسمان هنر و فرهنگ ایران زمین بدرخشد.
دبیر اجرایی جشنواره افزود: در این جشنواره همچنین بزرگداشت استاد «شاهرخ اورامی» ملقب به «ماموستا اهون» كه در سال 1391 در سن 59 سالگی دار فانی را وداع كرد به عنوان شاعر برجسته كرد و از مروجین وحدت اسلامی برگزار می گردد .
وی افزود: مـلاعـمـر صالحـی در سـال 1324 شـمـسـی در روسـتـای دایـه سـلـیـمـان سـقـز پـای به جـهـان نـهـاده اسـت و نـزد مـرحـوم پـدرش بـه درس خـوانـدن پـرداخـته و بـرای طـلـبـه گـری و كـسـب فـضائـل به حـجـرات فـقـهـا روی آورده و نـزد عـلـمـای برجسته استان تـحـصـیـلات خـود را بـه پـایان رسـانـیـد و به امام جماعت روستاهای دیـوانـدره و مـنـطـقـه اوباتـو مـشـغـول شـد تـا سـال 1357 كه بـه سـمـت آمـوزگـار رسـمـی آمـوزش و پـرورش اسـتـخـدام گـردیـد.
مرادی، عـمـر صالحـی را شـاعـری دانا و نكـتـه بـیـن و مـوشـكـاف و با احـسـاس دانست و گفت: هـنـر مهـم او پـرداخـت به نازك كـاری در اشـعـار و بكـار بـردن بـدایـع و اسـتـعـاره هـا و ایـهـام هـای بكـر می باشـد. دلـبـسـتـگـی وی به تـرجـمـه آ ثـار سـنـگـیـن و مهـم ادبـیات فارسـی و از جـمـلـه دیوان حافظ ، گـلـسـتـان و بـوسـتـان سـعـدی جای تـقـدیـر و تـوجـه فـراوان دارد.

وی افزود: ماموستا «هه ژار» ادیب برجسته كرد با آثار ارزشمندی كه از خود بر جا گذاشت و ماموستا شاهرخ اورامی «اهون» نیز ضمن سالها خدمت به فرهنگ و هنر كردستان به عنوان سفیر وحدت كردستان در تمامی جشنواره ها و محافل ادبی حضور مؤثر داشت و هركدام نقش ارزشمندی در زمینه سازی برای حركت هر چه بیشتر جامعه به سوی حفظ ارزش ها داشتند.
رییس حوزه هنری كردستان در پایان گفت: ملا عمر صالحی صاحب نیز با تلاش های گسترده در توسعه و تعمیق ادبیات كهن ایران زمین با زبان كردی نقش به سزایی را ایفاء كرده اند و به همین منظور در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره به منظور شناخت، بهره گیری و استفاده بیشتر جامعه از تغذیه های معنوی، فكری و روحی از این سه استاد بلند آوازه كرد تجلیل به عمل می آورد.
یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از 25 تا 27 مرداد ماه 92 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور شاعران و ادیبان برجسته كشور برگزار خواهد شد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار