مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از مصوبات بلند و کوتاه مدت برای 2 سایت کرخه ومیان رود خبر داد.

لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به روند مثبت تیم جدید زنده گیری در سایت کرخه گفت: خوشبختانه طی چند روز گذشته تلفات نداشته ایم همچنین، تیم جدید زنده گیری که از 3 روز پیش با اسلحه های جدید بیهوشی در منطقه مستقر شده بود موفق شد یک رأس گوزن زرد ایرانی را بعد از بیهوش کردنش بگیرد.
وی افزود: طبق قرار داد یک ماهه ای که با این تیم بسته ایم امیدواریم در این مدت بتوانند حداقل 10 تا 12 رأس گوزن را زنده گیری کنند، البته استفاده از این روش نیازمند بر قراری آرامش در سطح سایت است، هر روز این تیم از صبح در قسمت های مختلف سایت کمین می کنند تا بعد از مشاهده حیوان کار خود را آغاز کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تصویب مصوبات جدید برای سایت کرخه ومیان رود تصریح کرد: طبق جلسه ای که با مسئولان محیط طبیعی محیط زیست داشته ایم پیگیری مصوبات بلند مدت و کوتاه مدت تصویب شد.
لاهیجان زاده افزود: ادامه روند درمان بیماری توسط یک تیم مکمل دامپزشکی با رویکرد ریشه یابی و رفتار شناسی حیوان، انتقال آب از رودخانه کرخه به سایت،  ضد عفونی، سم پاشی و کنه زدایی و همچنین تصویب اعتبار 3 میلیارد تومانی از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران برای خرید تجهیزات از جمله مصوبات این جلسه بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده اذعان داشت: در بحث گند زدایی نیز برنامه ریزی کرده ایم تا بعد از زنده گیری، گوزن ها را گند زدایی کنیم چرا که زخمی که کندها ایجاد می کنند بستر مناسبی است برای اینکه مگس میاز اقدام به تولید کند.
وی با بیان این مطلب که احتمال طغیان مشکل میاز در پاییز وجود دارد ادامه داد: به گفته دامپزشکان مگس میاز در چرخه زندگی خود درقسمت های نرم بدن گوزن نسبت به تولید لار اقدام می کند و از آن تغذیه می کند و بعد از  2 هفته به زمین می افتد و به زیر خاک می رود و تنها زمانی که کامل به سم آغشته می شود از بین می رود زمانیکه شرایط مساعد باشد، لارها تبدیل به مگس می شود و با توجه به افزایش دمای فعلی امکان طغیان آن درفصل پائیز دور از ذهن نیست.
وی ادامه داد: ما از هم اکنون در حال برنامه ریزی هستیم تا در صورت طغیان مگس میاز در فصل پاییز با آمادگی و تجهیزات کامل با آن مبارزه کنیم .
لاهیجان زاده اظهار داشت: قسمتی از سایت کرخه را به صورت قرنطینه آماده کرده ایم و با دپوی غذا و آب سعی داریم تا شرایط به گونه ای باشد که گوزن ها احساس آرامش کنند و با توجه به اینکه درب قرنطینه را باز گذاشته ایم که حیوان آزادانه رفت و آمد کند و بعد از آزادانه و بعد از اینکه تعداد قابل توجهی دامن قرنطینه قرار گرفت درب را ببندیم.
لاهیجان زاده خاطر نشان کرد: تا به امروز از مجموع 75 راس گوزن زرد ایرانی موجود در سایت کرخه 45 رأس به دلیل حمله مگس میاز تلف شده اند. که با توجه به اینکه شیوع این بیماری در عراق هم مشاهده شده احتمال می رود حمله به سایت کرخه به دلیل طغیان مگس  ها از عراق به این سمت باشد اما بازهم نیاز به بررسی بیشتری در این زمینه داریم. /ل
برچسب ها: مگس ، کرخه ، میان رود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار