رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی از موفقیت آمیز بودن طرح تلقيح 600 راس گوسفند قزل با نژاد پاکستان و رومانوف براي نخستين بار در شمال‌غرب کشور خبر داد

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  مسعود محمدیان در جلسه بررسي روند پرورش گوسفند در استان،  از موفقیت آمیز بودن عمليات تلقيح تعداد300 راس ميش در روستاي مايان سفلي از توابع شهرستان تبريز و 300 راس ميش درصوفيان از توابع شهرستان شبستر، به روش لاپاراسکوپي با اسپرم گوسفند رومانوف وگوسفند سنگين وزن پاکستاني براي نخستين بار در شمال‌غرب کشور خبر داد.


وی افزود: اين طرح در راستاي اجراي پروژه اصلاح نژاد دام سبک با هدف توليد نژادهاي جديد ترکيب گوسفندي، توسط اکيپ اعزامي ازمرکز اصلاح نژاد دام کشور و همکاري کارشناسان مديريت امور دام معاونت بهبود توليدات دامي استان در شهريور ماه سال‌ گذشته به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد:  پس از سپري شدن پنج ماه دوران بارداري، از اواخربهمن ماه 91 ميش‌هاي تلقيح شده آغاز به زايمان کردند که دوقلو زايي و سه قلوزايي با درصد بالايي حاصل اين طرح بود.

وی با اشاره به همزمان سازي فحلي گله ها، سيدرگذاري و هورمون تراپي شده با توجه به سنگين وزن بودن گوسفند پاکستاني و چند قلوزا بودن گوسفند رومانوف، افزود: پيش‌بيني مي‌شود در صورت اجراي طرح در کل گله‌هاي قزل استان نتايج حاصله در پايان عمليات اصلاح نژادي، علاوه بر دارا بودن خصوصيات گوسفند بومي استان از جمله مقاومت به بيماري‌ها، از لحاظ وزني و چند قلوزايي نيز عملکرد بسيار خوبي داشته و در آينده نه چندان دور با ترويج نگهداري نژادهاي نو ترکيب گوسفندي، رشد و شکوفايي بيش از پيش گوسفند داري صنعتي در استان امکان پذيرتر شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه گوسفند در مقايسه با ساير دام‌ها به جيره نگهداري کمتري احتياج داشته و بيشتر غذايي را که دريافت مي کند صرف توليد رشد و نمو خود مي نمايد افزود:  به همين سبب، در بيشتر کشورهاي دنيا از نقطه نظر اقتصادي در رتبه اول قرار دارد.

وی گفت: گوسفند بومي سازگار با شرايط سخت محيطي و داراي کيفيت مطلوب گوشت بوده و گوسفند نژاد پاکستاني داراي سرعت رشد بالا و گوسفند رومانف داراي خاصيت چندقلو زايي مي باشد.

وی خاطرنشان کرد: با ادامه روند آميخته گري و انجام برنامه هاي علمي اصلاح نژادي در آينده شاهد نسل جديدي از گوسفندان با مزاياي تمامي نژادهاي دخيل در آميخته گري و امکان پرورش آن در سيستم هاي بسته بدون نياز به مرتع خواهيم بود .

محمدیان با بیان اینکه اميدواريم بابرطرف کردن نقاط ضعف گوسفندان بومي، شاهد رشد سيستم هاي پرورش صنعتي دام سبک در سطح استان باشيم، ا دامه داد: اجرای طرح اصلاح پنج گله نژاد پایه مغانی در سالجاری در آذربایجان شرقی با استفاده از اعتبارات ملی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بوده و هم اینک اصلاح گله 500 راسی نژاد پایه مغانی در روستای مایان از توابع تبریز در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به  وجود سه میلیون و 400 هزار راس گوسفند و بره (1.65 میلیون راس نژاد غزل ، 1.4 میلیون راس نژاد مغانی و 340 هزار راس نژاد ماکویی) و 645 هزار راس بزو بزغاله  در آذربایجان شرقی افزود: از این میزان دام سبک ،  باسالانه 25 هزار تن گوشت قرمز ، 18 هزار تن شیر و 34 هزار تن پشم عاید دامداران و کشاورزان استان می شود./ج1

برچسب ها: تبریز ، مغان ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.