دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: باید ارزش‌های فرهنگ اسلامی خویش را در قالب معماری اسلامی به نحوی حفظ کنیم که بتوان آن‌ها را در توسعه و معماری شهری به روشنی دید، به طوری که عناصر اصلی «شهر اسلامی» در جهان امروزی از درون آن نمایان شود.

به  گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی در افتتاحیه همایش شهرهای اسلامی که عصر امروز(سه شنبه) در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد ، گفت: جهان به سرعت و به صورت پیوسته به سمت شهری شدن حرکت می کند. در ابتدای قرن نوزدهم، تنها دو درصد از جمعیت جهان، شهرنشین بودند در حالیکه در آغاز قرن بیستم این میزان به 10 درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: روند رشد جمعیت جهان در محیط شهری در دهه اول قرن بیست و یکم به 50 درصد رسیده است. سریع ترین نرخ شهرنشینی در دو قاره آفریقا و آسیا اتفاق افتاده است، دو قاره ای که بیشتری کشورهای اسلامی را در محدوده جغرافیایی خود جای داده اند.

ولایتی اظهار داشت: شهرنشین ها بخصوص در شهرهای بزرگ در کشورهای در حال توسعه با چالش هایی همچون بیکاری بویژه در میان جوانان، زاغه نشینی، خدمات شهری ناکافی در زمینه آب، فاضلاب، انرژی، توسعه بی برنامه حومه شهری، سطح بالای آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی و سامانه های ضعیف حمل و نقل شهری مواجه هستند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه افزود: از سوی دیگر، پارادایم جهانی شدن که به طور اجتناب ناپذیری ما را در به هم پیوستگی مدیریت نشده با شهری سریع به عنوان وجهه آشکار آن درگیر می کند، اندیشه و برنامه ریزی ما برای یافتن راههای مسدود کردن نتایج غیرمطلوب و مخرب آن در فرهنگ و معماری اسلامی در کشورهای مسلمان را ایجاب می نماید.

وی با بیان اینکه در تمدن اسلامی شهر و سکونتگاه های بشری به عنوان بستر و فضای رشد و تعالی انسان از اهمیت به سزایی برخوردار است، بیان داشت: کیفیت زیستی در شهرها، در مقیاس های متعدد و متفاوت و با تأکید بر شرایط پایداری در محتوای دین توحیدی به تصویر آمده است .

وی ادامه داد: در حوزه سکونت، شهرهای معاصر بیش از همیشه به آرمانگرایی تصریح شده در اسلام نیازمند هستند. شرایط ناپایدار انسانی و محیطی به حدی گسترش یافته است که آثار و نتایج آن از تقویت نامتناسب زندگی فردی تا گسیختگی اجتماعی و گستردگی سطح آلودگی های محیطی، همه و همه به تهدیدات عمده جهانی چون تغییر آب و هوا و تهدید شرایط سالم زندگی در کره زمین منجر شده است.

ولایتی تصریح کرد: ضروری است رهیافتی در شهرنشینی اتخاذ کنیم که هم قادر باشیم چالش های فوق الذکر را حل نماییم و هم ارزشهای فرهنگی اسلامی خویش را در قالب معماری اسلامی به نحوی حافظ باشیم که بتوان آنها را در توسعه و معماری شهری به روشنی دید، به طوریکه عناصر اصلی(شهر اسلامی) در جهان امروزی از درون آن نمایان شود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به اینکه توسعه شهری پیچیده تر از معماری یک بنای شهری است، افزود: پیاده کردن ارزشهای اسلامی دریک ساختمان یا یک بنای یادبود با بهره گیری از روش های معماری دست یافتنی تر از اعمال آن در طراحی شهری است.

وی ادامه داد: در یک شهر، ما علاوه بر مصالح فیزیکی با رفتارها نیز مواجه هستیم، علاوه بر روابط خانوادگی و نقش والدین، با تعاملات شهروندی و حکمرانی شهری نیز مواجه هستیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کشورهای مسلمان و سایر کشورهای جهان، کتابها و مقالات فراوانی راجع به جنبه های متفاوت شهر اسلامی وجود دارد با این حال لازم است تا با یک بازنگری فراگیر، راهکارهای عملی، مقبول و جامع، اسلامی شدن یک شهر یا تأسیس یک شهر اسلامی را از آنها استخراج کرده و طرحی نو در اندازیم.
انتهای پیام/
برچسب ها: ولایتی ، رهبری ، اسلامی ، شهر ، فراگیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار