سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمایت ترکیه از محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر گفت: اگر دولت ترکیه از مرسی حمایت کند ترکیه را با بحران مواجه می کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاراران، عصر امروز( 25 تیر ماه ) آخرین نشست وزیر امور خارجه و معاونانش با اعضای کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در محل این کمیسیون برگزار شد.

براساس این گزارش سیدحسین نقوی حسینی در حاشیه این نشست با حضور در جمع خبرنگاران گفت: سنت حسنه ای توسط کمیسیون امنیت ملی  مجلس و با توافق وزیر امور خارجه  برقرار کردیم که بنا شد هرازچندگاهی جلسات مشترک این کمیسیون برگزار شود تا آخرین تحولات سیاسی در این نشست بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه تصریح کرد:  نشست عصر امروز به لحاظ اینکه آخرین نشست وزیر امور خارجه با اعضای این کمیسیون بود طبیعتا از حساسیت ویژه ای نیز برخوردار بود.

نقوی حسینی، در ادامه تصریح کرد: در این نشست آخرین تحولات مصر مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه ممکن است بحران مصر شدت پیدا کند ، موضوعات بررسی و آخرین گفتگوهای دیپلماتیک را انجام دادیم.

وی همچنین گفت: در این نشست سفر اخیر وزیر امور خارجه به ترکیه و مذاکراتی که با مقامات ترک داشت مورد بررسی قرار گرفت.

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: موضوع اخراج ایرانیان مقیم امارات نیز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر امور خارجه با همتای اماراتی خود مذاکره کرده و قرار شد تا مشکل حل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آینده روابط ایران و مصر گفت: ایران تلاش کرد از دولت انقلابی و برآمده از رای مردم مصر حمایت و روابط را عادی و در این ارتباط از انقلاب مردم حمایت کند.

وی افزود: ولی دولت مرسی پابه پای تلاشهای ایران نیامد و حتی برخی از اقدامات دولت مرسی برخلاف انتظارات ایران بود خصوصا مواضع مرسی در قبال سوریه که متاسفانه فاصله ایران و مصر را بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه مطمئن بودیم این اقدامات مرسی کار دست دولت مصر می دهد، گفت: معتقدیم مردم مصر باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند و مردم مصر هر تصمیمی بگیرند به آن احترام خواهیم گذاشت.
 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه با حمایت ترکیه از مرسی، آینده روابط ایران و ترکیه چگونه خواهد بود؟ گفت: ترکیه به جهت وجوه اشتراک  و اخوانی بودن از مرسی حمایت می کند و خواهان بازگشت وی به قدرت است.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت که در سفر به ترکیه مقامات ترک را متقاعد کردیم به خواست ملت مصر تن در دهند ولی ترکیه باز هم از مرسی حمایت می کند و اگر اینگونه از مرسی حمایت کند ترکیه را با بحران مواجه خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: یکی از اهداف سفر وزیر امور خارجه به ترکیه بررسی همین موضوع و بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در قبال مصر به ترکیه بود.

اضافه می شود در این نشست مشترک علی اکبر صالحی، آخوندی، مهمان پرست، قشقاوی، عراقچی، امیرعبداللهیان و اعضای کمیسیون امنیت ملی حضور داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار