شاید همه ما مراحل مراقبت از دندان ها را می دانیم اما غفلت از عمل به دانسته ها شاید ما را به مرحله بی دندانی برساند ، در این گزارش با مراحل مختلف احیای دندان آشنا می شوید.

اکبر فاضل، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای آموزش دندانپزشکی  وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پیشگیری از پوسیدگی دندان ها از ترمیم و احیای آن موثرتر و آسان تر است گفت: اما می توان در این مرحله برای جلوگیری از بین رفتن دندان اقداماتی انجام داد.

وی در ادامه توصیه کرد: برای مراقبت از دندان ها از ابتدا باید با استفاده از مسواک از ماندن طولانی مدت مواد قندی و غذایی بر سطح دندان ها جلوگیری کرد.

دکتر فاضل با اشاره به اینکه در مرحله بعد باید نقاط ضعف دندان را که شیارها است به وسیله مواد ترمیم کننده تقویت کرد افزود:  این کار را می توان با مراجعه به پزشک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام داد.
 
رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با بیان اینکه مرحله سوم مرحله ای است که پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده و وارد عاج می شود اظهار داشت:  در این مرحله با استفاده از نظر بیمار و دندانپزشک از مواد هم رنگ و پر کننده دندان ترمیم می شود.

 دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: مرحله بعدی مرحله پیشرفته تر است که پوسیدگی به اتاق عصب می رسد و در این مرحله ریشه دندان در آورده می شود و سپس کانال ریشه پر می شود و تاج دندان ترمیم و بازسازی می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر پوسیدگی خیلی پیشرفته شد و عفونت به ته ریشه زد علاوه بر معالجه عصب عفونت  ریشه باید برطرف شود تشریح کرد: یا با ضد عفونی کننده ها که باید از داخل کانال انجام شود و یا نهایتا اگر کیست ته کانال ایجاد شده با جراحی این کیست برطرف می شود.

 وی با بیان اینکه در مرحله آخر دندان از بین رفته و قابل نگهداری نیست دندان کشیده می شود خاطر نشان کرد: باید توسط دندان مصنوعی ، متحرک و یا ایمپلنت جایگزین  شود که بر اساس سلیقه و هزینه و توانمندی پزشک انتخاب می کند و این مرحله ای برای جلوگیری از بی دندانی کامل است./ح

برچسب ها: دندان ، ترمیم ، مسواک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار