ته نشین شدن سالانه دهها هزار مترمکعب گل ولای در رودخانه بهمنشیر بقای این رودخانه را با خطر جدی مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  رودخانه بهمنشیر با بیش از 80 کیلومتر طول و 100 متر عرض در شمال و شمال شرق جزیره آبادان قرار دارد . این رودخانه ادامه طبیعی رودخانه کارون و تنها رودخانه کاملا ایرانی قابل کشتیرانی کشور است که به دریاهای آزاد راه دارد .
اشتری استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر وضع رسوب گل و لای را در این رودخانه نگران کننده توصیف می کند و می افزاید : با ایجاد 2 ایستگاه تحقیقاتی در پایین دست و در میانه رودخانه بهمن شیر مشخص شد که در پایین دست این رودخانه 180 تن و در میانه آن 240 تن گل ولای در هر سیکل جزر و مدی در این رودخانه رسوب می کند .
کارشناسان جهاد کشاورزی استان خوزستان معتقدند، ورود آب رودخانه کارون از بالا دست و جزرو مد خلیج فارس از پایین دست این رودخانه موجب افزایش شدت میزان رسوبگداری در آن می شود .
این کارشناسان می گویند: اکنون مشاهده رسوب گل و لای در رودخانه بهمنشیر به وضوح در سواحل آن مشخص است به گونه ای که عرض این رودخانه در بسیاری از نقاط به نصف و یا حتی به کمتر از نصف کاهش یافته و این در حالی است که عمق این رودخانه همچنان درحال کم شدن است .
 باورساد استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، شدت رسوب گذاری در این رودخانه را خطری جدی برای محیط زیست و حتی شهروندان و ساحل نشینان آن بیان می کند و می افزاید : اگر تدبیر مناسبی برای جلوگیری از رسوب گل و لای در این رودخانه نشود بطور قطع و یقین باید در آینده نه چندان دور شاهد مرگ آن باشیم که این امرموجب تغییر مسیر رودخانه یا به سوی شهر آبادان یا به سوی بیابانهای اطراف می شود .
وی اضافه می کند : بدیهی است تغییر مسیر رودخانه بهمنشیر به سوی شهر آبادان می تواند موجب بروز فاجعه ای ملی در این شهرستان شود . /ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار