کارشناس مسائل دینی به بررسی آثار و برکات «شکرگزاری» و «استغفار» پرداخت و استمرار و فزونی نعمت‌های الهی را در گرو دو مؤلفه یادشده برشمرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‎الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه‎المصطفی‎العالمیه، شب گذشته در هفتمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، برخی مصادیق شکرگزاری حقیقی را از منظر آیات و روایات بررسی کرد و گفت: شکرگزاری افزون بر سفارشات قرآنی، ضروری است در جایگاه حکم صریح عقل به آن پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان این که همه انسان‎ها در آخرت در برابر نعمت‏های دنیا و شیوه استفاده از آن مورد پرسش قرار می‏گیرند، ابراز داشت: سخنی که عقل آن را می‎پذیرد، حکمت شمرده می‎شود، آیه 12 سوره لقمان هم اشاره دارد که«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ»، خداوند به لقمان(ع) حکمت عطا کرد و نعمت شکر را به او داده است.

وی با اشاره به این که شکر منعم با نگاه حکمت آمیز، حکم ضروری عقل به شمار می رود و واجب است، تصریح کرد: شکرگزاری نیاز به دستور خداوند ندارد؛ چون قدردانی از افراد در برابر کاری و خدمتی که به ما یا جامعه کرده‎اند، بر ما یک فرض عقلی است.

حجت الاسلام زارع در تشریح آیه«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»، ادامه داد: اگر کسی نسبت به چیزی ادای سپاس به جا بیاورد، به خود نفع رسانده است. همچنین آمده است « وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ» به این معنا است که اگر کسی ناسپاسی و ناشکری کرد به آستان پاک باری تعالی خدشه‎ای وارد نمی‎شود و خداوند بی‎نیاز از شکرگزاری و کفران انسان‌ها است.

این کارشناسی مسائل دینی در بخش دیگری از سخنانش، به نخستین فایده شکر که در آیات ششم و هفتم سوره ابراهیم آمده است، اشاره و تأکید کرد: حضرت موسی(ع) به امت خود می گوید همین که شما از دست فرعون نجات یافتید، خود بزرگ ترین نعمت است و خداوند شما را از فتنه و گرفتاری عظیمی نجات داده است. بنابراین آیات نورانی قرآن کریم، به صراحت می گوید بر این نجات بزرگ شکرگزار باشید تا خداوند نعمت‌هایش را بر شما فزونی بخشد./س

برچسب ها: قم ، شرط ، انقطاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.