به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجتالاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعهالمصطفیالعالمیه، شب گذشته در هفتمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، برخی مصادیق شکرگزاری حقیقی را از منظر آیات و روایات بررسی کرد و گفت: شکرگزاری افزون بر سفارشات قرآنی، ضروری است در جایگاه حکم صریح عقل به آن پرداخته شود.
وی در ادامه با بیان این که همه انسانها در آخرت در برابر نعمتهای دنیا و شیوه استفاده از آن مورد پرسش قرار میگیرند، ابراز داشت: سخنی که عقل آن را میپذیرد، حکمت شمرده میشود، آیه 12 سوره لقمان هم اشاره دارد که«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ»، خداوند به لقمان(ع) حکمت عطا کرد و نعمت شکر را به او داده است.
وی با اشاره به این که شکر منعم با نگاه حکمت آمیز، حکم ضروری عقل به شمار می رود و واجب است، تصریح کرد: شکرگزاری نیاز به دستور خداوند ندارد؛ چون قدردانی از افراد در برابر کاری و خدمتی که به ما یا جامعه کردهاند، بر ما یک فرض عقلی است.
حجت الاسلام زارع در تشریح آیه«وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ»، ادامه داد: اگر کسی نسبت به چیزی ادای سپاس به جا بیاورد، به خود نفع رسانده است. همچنین آمده است « وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ» به این معنا است که اگر کسی ناسپاسی و ناشکری کرد به آستان پاک باری تعالی خدشهای وارد نمیشود و خداوند بینیاز از شکرگزاری و کفران انسانها است.
این کارشناسی مسائل دینی در بخش دیگری از سخنانش، به نخستین فایده شکر که در آیات ششم و هفتم سوره ابراهیم آمده است، اشاره و تأکید کرد: حضرت موسی(ع) به امت خود می گوید همین که شما از دست فرعون نجات یافتید، خود بزرگ ترین نعمت است و خداوند شما را از فتنه و گرفتاری عظیمی نجات داده است. بنابراین آیات نورانی قرآن کریم، به صراحت می گوید بر این نجات بزرگ شکرگزار باشید تا خداوند نعمتهایش را بر شما فزونی بخشد./س