محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توانسته اند به ماده اولیه داروی سترورلیکس دست پیدا کنند. .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دکتر فرزاد کبار فرد استاد دانشگاه و رئیس آزمایشگاه جامع مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:  داروی سترورلیکس  یکی از داروهای جدید است که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در سال ۲۰۰۰ توسط سازمان FDA مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر تنها شرکت عرضه کننده آن شرکت 
serono می باشد که آن را با نام تجاری ستروتاید تحت لیسانس خود دارد . 


وی افزود: راه تجویز این دارو به صورت تزریق زیر جلدی است و ویالهای تزریقی آن در دوزهای ۲۵صدم و ۳ میلی گرمی ساخته می شوند . فرمولاسبون تزریقی این دارو تا سال ۲۰۱۴ در انحصار شرکت serono می باشد و به همین جهت تولید کننده دیگری ندارد. 


کبار فرد خاطرنشان کرد: از زمان ورود این دارو به بازار دارویی جهان تا به امروز ، کاربردهای متنوع دیگری برای آن گزارش شده است بطوری که امروزه در درمان سرطانهای سینه و پروستات و فیبروئید رحم نیز تجویز می شود. موارد تجویز متعددد سترورلیکس باعث شده تا مصرف این دارو روند رو به رشدی را طی کند. بطوری که طبق آمار اعلام شده توسط شرکت serono میزان فروش آن در سال ۲۰۱۰ با رشد ۲۳درصدی نسبت به سابل قبل به مرز ۳۸ میلبون یورو رسیده است . 


وی در ادامه اظهار داشت: سترورلیکس استات دکاپتیدی سنتزی و یکی از قوی ترین و بی عارضه ترین آنتاگونیستهای GnRHاست که در درمان ناباروری در زنانی که تحت درمان با روشهای تخمک گذاری تحت کنترل می باشند تجویز می شود. در این نوع روش درمان ناباروری، ترشخ گنادوتروپینها در بدن فرد به کمک ترکیبات آگونیست یا آنتاگونیستها GnRHمهار شده و به دنبال آن از تخمک 
گذاری زودرس جلوگیری می شود. سپس با تجویز گنادوتروپینها وایجاد پیک LP تخمک گذاری در زمان مورد نظر در بدن فرد القا می شود. 


کبار فرد خاطرنشان کرد: برطیق آمار ارایه شده از سوی وزارت بهداشت میزان فروش ویالهای سترورلیکس در ایران در سال ۱۳۸۹ معادل هشتصد میلیون تومان (حدود ۱۷۵۰۰ عدد ویال ۲۵صدم میلیگرمی) و در سال ۱۳۹۰ یک میلیارد و پانصد هزار تومان ( ۲۸۵۰۰ عدد ویال ۲۵صدم میلیگرمی) بوده است . قیمت فروش این دارو در حال حاضر ۵۰ هزار تومان می باشد. 


وی افزود: تولید ماده اولیه سترورلیکس در آزمایشگاه شیمی دارویی دانشکده داروسازی شهیدبهشتی بر اساس روش سنتز بر روی فاز جامد، طراحی، اجرا و بهینه شده است و شکل ویالهای تزریقی آن در آینده ای نزدیک توسط شرکت داروسازی زهراوی به بازار عرضه خواهد شد. 
برچسب ها: دارو ، سترورلیکس ، انحصار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار