يكي ازاعضاي هيات علمي بخش تحقيقات آب و خاك مركز تحقيقات كشاورزي ومنابع طبيعي استان چهارمحال و بختياري گفت: حدود ۶۰ درصد اراضي ديم و ۴۰ درصد اراضي آبي این استان به دليل نبود نقشه تناسب اراضي بصورت نامناسب كشت مي شود.

عبدالمحمد محنت كش روز افزود: كشت نامتناسب محصولات در اراضي آبي در دشت هاي استان چهارمحال و بختیاری و در اراضي ديم در مراتعي كه توسط كشاورزان تغيير كاربري داده شده، مشهود است.
وي اظهارداشت: برخي كشاورزان با شخم و شيار در مراتع بدون توجه به شرايط كشت، مراتع را تبديل به اراضي كشاورزي مي كنند.
محنت كش با بيان اينكه گياهان مرتعي نياز به آب، مواد غذايي و رطوبت كمتري نسبت به محصولات كشاورزي دارد، افزود: تداوم كشاورزي در اين مراتع، باعث فقر خاك شده و صرفه اقتصادي كشت را از بين مي برد، به همين دليل كشاورزان بايد كشت در مراتع را رها كرده و فرسايش شديد خاك مراتع را كاهش دهند.
اين محقق مركز تحقيقات كشاورزي در خصوص توسعه باغات در استان چهارمحال و بختیاری تصريح كرد: در سطح برخي از باغات این استان، كشت نامتناسب با شرايط اكولوژيك و زمين مشاهده مي شود كه با شكست مواجه شده است.
محنت كش تدوين نقشه تناسب زمين را از اولويت هاي اصلي بخش كشاورزي استان چهارمحال و بختیاری عنوان كرد و گفت: در اين نقشه، شرايط اقليمي وظرفيت آب و خاك هر منطقه و بهترين و مناسب ترين محصول براي كشت شناسايي و به كشاورزان پيشنهاد مي شود.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات جهاد كشاورزي استان چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت تامين اعتباري بيش از شش ميليارد ريال مي توان اين نقشه را تا چهارسال آتي تدوين كرد.
عبدالمحمد محنت كش اظهارداشت: براي اجراي اين طرح به تيم متخصص در زمينه هاي خاكشناسي، هواشناسي، باغباني، زراعت، مرتع و جنگل و مطالعات اجتماعي و اقتصادي نياز است كه تمامي اين تخصص ها در این استان وجود دارد .
وي گفت: تمامي اراضي كشاورزي استان چهارمحال و بختیاری نيازمند بررسي شرايط اقليمي و تدوين الگوي كشت است و در صورت اجراي اين طرح، اولويت نخست با كشت هاي زراعي در دشت هاي مهم این استان است.
هم اكنون ۲۷۸ هزار هكتار اراضي كشاورزي در استان چهارمحال و بختياري وجود دارد كه ۱۴۴هزار هكتار آن به كشت محصولات زراعي و ۴۶هزار هكتار آن به كشت محصولات باغي اختصاص دارد و ۸۸ هزار هكتار آن نيز بصورت آيش (يك سال در ميان) كشت مي شود./س
برچسب ها: کشت ، نامناسب ، فقدان ، نقشه ، اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.