پايگاه اينترنتي ديفنس دموکراسي طي گزارشي در خصوص اينکه چرا آلمان، اوباما را از اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران منع مي‌کند، نوشت: اگر اوباما تجارت با ايران را تحت فشار قرار دهد و تحريم کند، در واقع وي شرکت‌هاي انرژي روسي، چيني و اروپايي را تحريم کرده است چرا که فعاليت خود آنها نيز تحريم مي‌شود و بازار ايران را از دست مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، چند روز قبل مجله آمریکایی کامنتری با اشاره به افزايش همکاري ميان ايران و آلمان نوشت که آلمان همواره به عنوان ضعیف‌ترین حلقه تحریم‌ها علیه ایران در اروپا به حساب می‌آید.

اين در حالي است که هم اکنون مقامات کاخ سفيد همچنان بر اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران تاکيد دارند.

اتاق بازرگانی ایران و آلمان از جمله نهادهايي است که به تقويت و گسترش روابط ميان دو کشور همواره تاکيد داشته است و نیز بدون توجه به تحریم‌ها، مقامات دولتي نيز در راستاي تحقق اين همکاري‌ها تلاش مي‌کنند، به طوريکه چند روز پيش کنفرانسي در حوزه انرژي به همکاري مقامات دو کشور برگزار شد که وزیر محیط زیست آلمان و وزیر نفت ایران از جمله سخنرانان اين همايش بودند. 

این در حالی است که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه بخش انرژی ایران وضع کرده است و وزارت نفت نيز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار دارد؛ بنابراين شواهد حاکي از آن است که اعتبار آمریکا نه‌ تنها میان دشمنان، بلکه در میان به اصطلاح متحدانش نيز مشخص است.

 همكاري آلمان با هند براي دور زدن تحريم‌ها عليه ايران



کمک دولت آلمان به ايران براي دور زدن تحريم‌ها به همين جا ختم نمي‌شود. سال گذشته دولت هند براي پرداخت پول نفت وارداتي از ايران با مشکل مواجه بود، مقامات آلماني در صدد حل اين مشکل برآمدند به طوريکه بر اساس گزارش روزنامه آلماني هندلنزبلات، بانك مركزي آلمان بدون توجه به سياست تحريم آمريكا عليه ايران براي پرداخت پول نفت وارداتي هند از ايران با دهلي نو همكاري كرد.

بنابراين، بر اساس قرارداد منعقد شده، پس از واريز شدن پول کشور هند به حساب "بوندس بانك آلمان" اين بانك پول را به حساب بانك ايراني اروپايي در هامبورگ واريز كرد و سپس اين بانك پول را به حساب بانك‌هاي ايراني منتقل کرد.

 همچنين در گزارشي ديگر، روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نوشت که شرکت‌هاي آلماني با وجود تحريم‌ها، روابط تجاري چندين ميليارد يورويي خود را با ايران حفظ کرده‌اند و اين روابط همچنان رو به گسترش است، به طوريکه سال گذشته به 579 درخواست تجار آلماني مجوز تجارت با ايران داده شد و ارزش معاملات به بيش از 65 ميليون يورو رسيد.

بر اساس این گزارش، با وجود تحریم های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت تجارت فناوری نفت و گاز با ایران از سال 2010، شرکت‌هاي مطرح آلماني در مهم‌ترین نمایشگاه تجارت نفت ایران در سال 2012 شرکت کردند.

لازم به ذکر است که برای شرکت در این نمایشگاه، شرکت‌ها باید هزینه ثبت‌نام خود را به بانک ملت که در آن زمان تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت مي‌فرستادند.

رییس اتاق بازرگانی ایران: تحریم ها تجارت خارجی ایران را افزایش داد

سال گذشته محمد نهاونديان، رییس اتاق بازرگانی ایران با بی تاثیر خواندن تحریم‌ها بر مبادلات اقتصادی ایران گفت: با وجود ادعاهایی که درمورد تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد جمهوری اسلامی مطرح شده اما شاهد افزایش تجارت خارجی کشور هستیم .

وي در سفر اخير خود به آلمان براي ديدار فعالان اقتصادي و تجاري اين کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار آلمانی درباره سخت‌تر شدن روابط تجاری ایران و آلمان به خاطر تحریم‌های اقتصادی بيان کرد که تحريم‌ها تاثير چنداني بر روابط ايران نداشته و تجارت خارجی ایران در سال 2012، با رشدي چشمگیر به 106 میلیارد دلار افزایش یافته است.

چرا که کالاهاي آلماني مورد استقبال بازار و مردم ايران هستند و آنها نمي‌خواهند بازار پر سود جمهوري اسلامي ايران را از دست بدهند، لذا مقامات غربي به خوبي به اين موضوع واقف هستند که ايران از فعاليت صلح‌آمير هسته‌اي خود کوتاه نخواهد آمد و تهديدها و تحريم‌ها تاثير چنداني بر عملکرد آنها نخواهد داشت.  

مرکل، صدر اعظم آلمان با پیش آمدن پرونده هسته‌ای در سال 2010 از پیشگامان تحریم ایران شد. اما با اين حال اقتصاد و روابط اقتصادي موضوعي بود که براي سرمايه‌گذاران و تجار اين کشور از اهميت قابل توجهي برخوردار بود. 

بر اين اساس، شرکت‌های آلمانی نظیر "زیمنس" و شرکت دارويي-شيميايي "مرک"  که از قدیم در بازار ایران حضور داشتند از مشارکت اقتصادی خود کاستند، اما مطبوعات اروپایی در همان زمان هم تهدید تحریم‌ها را جدی ارزیابی نکردند. آن‌ها اعتقاد داشتند همه کشورهای اروپایی حرف تحریم را می‌زنند، با این حال کسی تن به از دست دادن این فرصت اقتصادی و بازار جمهوري اسلامي ايران نمی‌دهد.

اين در حالي است که در آن زمان دویچه وله طي گزارشي نوشت که هرچه آلمانی‌ها، بر فشار هر چه بيشتر آمریکا عليه ايران تاکيد مي‌کنند، خود شرکت‌های آمریکایی سعی در صدور کالا به ایران کردند به طوريکه بر اساس آخرين گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۵ ماه نخست ۲۰۱۳ با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۱۵۲ میلیون دلار رسید که ۱۵۰/۲ میلیون دلار از این رقم شامل صادرات آمریکا به ایران بوده است.

پس به نظر می‌‌رسد آلمانی‌ها آگاهي کاملي نسبت به اين موضوع پيدا کردند و به همین دلیل در حرف قوي و در عمل ضعيف عمل کردند.

بر اساس گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در برلين حجم واردات آلمان از ايران در سال 2012 معادل 339 ميليون يورو و ميزان صادرات اين کشور به ايران 2 ميليارد و 529 ميليون يورو بوده است و مي‌بينيم که حجم صادرات آلمان فاصله زيادي تا حجم واردات اين کشور دارد.   

همچنين مقامات کشور آلمان هميشه اين نکته را در نظر دارند که بازار آلمان در گرو صادرات است و در صورت قطع روابط با ايران، ساير کشورها مانند مالزی، کره جنوبی و چین جايگزين آن خواهند شد.

چرا که والتر پاش، کارشناس مسائل ايران از مؤسسه روابط بين المللی و امنيتی آلمان در برلين می‌گويد: «به ازای از دست رفتن هر قراداد با اروپايی‌ها، يک شرکت آسيايی آن قرارداد را بدست می‌آورد و ما نيز اين توانمندی را نداريم که دوباره و سريع به صحنه بازگرديم.»

 پايگاه اينترنتي ديفنس دموکراسي طي گزارشي در خصوص اينکه چرا آلمان اوباما را از اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران منع مي‌کند، نوشت: اگر اوباما تجارت با ايران را تحت فشار قرار دهد و تحريم کند، در واقع وي شرکت‌هاي انرژي روسي، چيني و اروپايي را تحريم کرده است چرا که فعاليت خود آنها نيز تحريم مي‌شود و بازار ايران را از دست مي‌دهند.



در مجموع، صدراعظمي که زماني از جريمه‌ها و تهديدهاي جرج بوش مي‌ترسيد، اکنون مي‌داند که تحريم‌هاي اوباما عليه ايران اجرايي نيست ، شايد به همين دليل هم باشد که کشورهاي وارد کننده نفت ايران با وجود کاهش ميزان خريد خود، توجه چنداني به دولت اوباما و تهديدات وي ندارند.

 شايد بتوان به جرات گفت که نه تنها آلمان بلکه ساير کشورهاي اروپايي نيز همين روند را در پيش گرفته‌اند، زيرا همانطور که در بالا گفته شد، آمريکا که نقش اصلي را در اعمال تحريم عليه ايران بر عهده دارد، خود مبادلاتش با ايران را افزايش داده است.

انتهاي پيام/               

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
esfad
۲۲:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۲
در چنین شرایط حساس جهان خانم مرکل با پا پس میزند و با دست پیش میکشد تا از این وضعیت پیش امده استفاده کند.
آخرین اخبار