کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور گفت: فعالیت منظم جسمی موجب بهبود عملکرد متابولیک در بدن می‌شود و قطع یک‌باره آن به‌مدت یک ماه می‌تواند آمادگی و سطح عملکرد سیستم‌های بدن را به نحو قابل توجهی کاهش دهد.

 

لیلا شورورزی در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران  افزود: بنابراین کنار گذاشتن برنامههای ورزشی در روزهداران توصیه نمیشود اما تغییر برنامه غذایی و روش و زمانبندی ورزشی در بسیاری از موارد لازم و کمککننده است.

وی بیان کرد: ورزشکاران باید میزان کالری مورد نیاز خود در فاصله بین افطار و سحر را محاسبه و مصرف کنند و فعالیتهای هوازی که ضربان قلب و تعریق را افزایش میدهند و موجب بالارفتن دمای مرکزی بدن میشوند را بعد از افطار و قبل از سحر انجام دهند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور ادامه داد: بهترین فاصله بین افطار و برنامه ورزشی 45 دقیقه تا یک ساعت است تا مراحل هضم، تخلیه معده و جذب کربوهیدرات در دستگاه گوارش پایان یافته باشد.

شورورزی اظهار داشت: ورزشکاران باید قبل از ورزش یک تا دو لیوان آب بنوشند و در حین فعالیت جسمانی هر 15 تا 20 دقیقه یک لیوان مایعات میل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران باید در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگی مایعات بنوشند و بهمنظور حفظ قند خون در ساعتهای بعدی از کربوهیدراتهای پیچیده مثل خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور خاطرنشان کرد: افراد باید از ورزش در هوای گرم، ورزش بیش از 45 دقیقه در هنگام روزهداری و افرادی که دچار بیماریهایی مثل سنگ کلیه، دیابت، فشارخون بالا، آسم یا بیماریهای تنفسی و جانبازان و معلولان اجتناب کنند.

شورورزی گفت: در صورتی که ورزشکار دچار بیماری تبدار یا اسهالی است بهتر است موقتا به فعالیتهای ورزشی نپردازد.

وی یادآور شد: بانوان ورزشکار حرفهای باید از کافی بودن ذخایر آهن بدن خود مطمئن باشند تا دچار احساس ضعف مفرط در زمان ورزش در ماه مبارک نشوند و مصرف سه تا چهار لیوان شیر در فاصله افطار تا سحر برای ورزشکاران بهخصوص بانوان ورزشکار توصیه میشود/س

برچسب ها: عملکرد ، سیستم ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.