مدير امور آب شهرستان ميانه از آغاز استقرار سامانه هوشمند هشدار سيل در شهرستان ميانه براي اولين بار در سطح آذربایجانشرقی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، اديب با اعلام اين كه شهرستان ميانه يكي از مهمترين شهرهاي استان آذربايجان شرقي از نظر تعداد رودخانه ها و مسيلها بوده و بيش از سه هزار كيلومتر رودخانه اصلي ، فرعي، مسيلهاي كوچك و بزرگ در محدوده اين شهرستان وجود دارد ، افزود: اين سامانه بر اساس مولفه هاي سه گانه اندازه گيري -پايش وارسال داده ها ،  بخش نرم افزاري ومدلهاي رياضي و بخش مديريت و اطلاع رساني طراحي شده و عمليات اجرايي آن با نصب دكلهاي مخابراتي وايستگاههاي هشدار با نظارت كارشناسان مهندسي رودخانه هاي امورآب ميانه ازاوايل ارديبهشت ماه سال ۹۲ در ۱۰ روستاي اين شهرستان آغاز شده است .

وي با بيان اين كه آبهاي سطحي و رواناب هاي خروجي شهرستان ميانه از طريق رودخانه قزل اوزن حدود ۲.۵ ميليارد متر مكعب برآورد مي شود ، در خصوص سامانه هوشمند هشدار سيل اضافه كرد: دكل ارتباطي اصلي اين سامانه در نزديكي روستاي فندقلو و مركز كنترل اصلي آن در امور آب ميانه براي رصد لحظه به لحظه جريان آب رودخانه گرمي چای قرار دارد.

اديب تعداد ايستگاه هاي اين سامانه را ۱۸ مورد اعلام كرد و گفت : استفاده از سلولهاي خورشيدي جهت تامين انرژي در ايستگاه هاي هشدار فاقد سيستم برق رساني يكي ديگر از ويژگي هاي اين سامانه است.

وي در خصوص ساز و كار اين سامانه نيز گفت: قبل از وقوع سيل ، با بررسي و كنار هم قراردادن اطلاعات آيتم هاي مربوط به بارندگي و سطح آب رودخانه سيستم صوتي هشدار سيل به صورت خودكار اقدام به پخش هشدار هاي صوتي به اهالي روستاهاي واقع در مسير عبور سيلاب خواهد نمود و با اين هشدار وخروج به موقع افراد از مسير جريان سيل، تلفات ناشي از آن به حداقل خواهد رسيد.

به گفته مدير امور آب شهرستان ميانه سامانه سيستم هشدار سيل غیر از رودخانه هاي شهرچاي،آيدوغموش،قرنقو و قزل اوزن در رودخانه هاي تيرچاي و قوريچاي نيز راه اندازي مي شود.

وي در پايان اظهاراتش بر نقش مهم و مؤثر اهالي ، دهياران وشوراهاي اسلامي در همكاري با عوامل اجرايي براي بهره برداري به موقع وحفظ و نگهداري اين سامانه تأكيد كرد./ب

 

 

 

 

برچسب ها: سامانه ، هوشمند ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.