رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، نسبت به بروز پدیده خشکیدگی جنگل ها و مراتع استان چهارمحال و بختیاری هشدار داد.

روانبخش رئیسیان گفت: این پدیده که دلایل آن نامعلوم است جنگل ها و مراتع را در معرض خشک شدن قرارداده و روز بروز در حال گسترش است .
وی، با بیان اینکه پدیده خشکیدگی به صورت پراکنده و لکه ای در تمامی مناطق چهارمحال وبختیاری مشاهده شده است، اظهارداشت: تمامی یک میلیون و 100هزار هکتار سطح مراتع و جنگل های استان چهارمحال و بختیاری در معرض گسترش این پدیده قرار دارد.
رئیسیان، با بیان اینکه انجام پروژه های تحقیقاتی برای بررسی این مشکل ضروری است، تصریح کرد: برای بررسی علل و عوامل این پدیده سال گذشته قراردادی با اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برای انجام پروژه تحقیقاتی منعقد شد .
وی افزود: اجرای این پروژه با پیش بینی یک میلیارد ریال اعتبار و انجام تحقیقات سه ساله در سال گذشته آغاز شد. رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در مرحله نخست، اقداماتی برای شناسایی مناطق در معرض این پدیده و پهنه بندی آن صورت گرفت که به دلیل کمبود اعتبار ادامه آن متوقف شد .
وی، میزان اعتبارهزینه شده برای اجرای پروژه مرحله نخست را 300 میلیون ریال عنوان و تصریح کرد: البته این اعتبار نیز به دلیل کمبود بودجه اداره تعهد کننده محقق نشد و مرکز ناچار به تامین آن از منابع دیگر شد.
رئیسیان اظهار داشت: گسترش این پدیده در جنگل ها و مراتع منجر به بروزخطرات زیست محیطی می شود و با تداوم آن و نابودی تنوع گیاهی، تنوع زیستی و جانوری چهارمحال و بختیاری نیز از بین می رود.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: با گسترش این پدیده وافزایش بیابان زایی آفات جنگلی به اراضی کشاورزی هجوم آورده وسلامت مواد غذایی به خطر می افتد.
وی، با بیان اینکه سطح وسیعی از جنگل های کشور به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی در معرض تهدید این پدیده قرار دارد، بر پیگیری و همکاری بیشتر مسئولان کشوری برای اجرای پروژه های تحقیقاتی دراین زمینه تاکید کرد.

86.6 درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری را عرصه های منابع طبیعی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد./س
برچسب ها: خشکیدگی ، جنگل ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.