جمشيد مشايخي بازيگر نقش ماندگار كمال الملك درباره اين روزهاي هنر و ايده آل هايش سخن گفت.

"جمشيد مشايخي" بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص سريال "دوپنجره" و پخش مجدد آن از شبكه "آي فيلم" به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، گفت: مجموعه تلويزيوني "دوپنجره" ساخته مرحوم "پاشا شاهنده" مربوط به سالها پيش و يادآور خاطرات ارزشمند كاري من در تلويزيون است.

وي ادامه داد: مرحوم "شاهنده" يكي از كارگردانان با تجربه تلويزيون بود كه متأسفانه خيلي زود عرصه هنر را ترك كرد.

وي افزود: عوامل سازنده "دوپنجره" افرادي خوش ذوق و زحمت كش بودند كه با تمام عشق و علاقه‌شان كار مي‌كردند و بازيگران هم با يك تعهد كاري جلوي دوربين حاضر مي‌شدند.

مشايخي در ادامه در خصوص ديگر آثار قديمي اظهار داشت: آثار ديگري چون "هزاردستان" كه مربوط به سالهاي گذشته مي‌شود هم از اين حيث جدا نبوده و عوامل با تمام نيرو و تعهد و انگيزه كاريشان دست به توليد مي‌زدند و هيچ گونه توقع و ادعايي نداشتند كه متأسفانه امروزه در آثار توليد شده رنگ باخته و افراد به هر نحوي كه شده قصد توليد را در عرصه سينما و تلويزيون دارند و كيفيت ارزش و اهميت خود را از دست داده است.

وي در خصوص بازيگران جوان "دوپنجره" تصريح كرد: "امين حيايي" و "نگار فروزنده" بازيگران جوان اين فيلم بودند كه به تازگي وارد عرصه هنر شده بودند و بسيار براي ايفاي نقششان زحمت مي‌كشيدند و از تجربيات ديگر بازيگران اين مجموعه استفاده مي‌كردند. اين براي من بسيار ارزشمند بود.

وي عنوان كرد: امروزه فيلم‌هاي ما از جذابيت خالي شده و مخاطبان براي تماشاي فيلم به ماهواره پناه مي‌برند كه اين براي فيلمسازان بايد تلنگري جدي باشد.

وي در خصوص كيفيت آثار تلويزيوني بيان كرد: فيلمنامه و كارگردان يكي از مهمترين مسايل اوليه توليد فيلم است كه اگر از كيفيت لازم و تجربه كافي برخوردار نباشد محصول خوبي توليد نمي‌شود.

وي افزود: متأسفانه اين مباحث تنها گفته مي‌شود و پس از مدتي رنگ مي‌بازد و هيچ تغييري صورت نمي‌گيرد. روز به روز هنر و هنرمند به دست فراموشي سپرده مي‌شود و افرادي وارد اين عرصه مي‌شوند كه از تجربه و استعداد لازم بهره مند نيستند و به هر قيمتي دست به توليد مي‌زنند.

"مشايخي" در خصوص بازيگري و رسيدن به كمال گفت: اگر من به فرض محال 500 سال زنده باشم به طور حتم در بازيگري به كمال نخواهم رسيد چون هنر پايان ندارد و با وجود كسب تجربه در اين زمينه در حقيقت باز هم چيزي به دست نياورده‌ايد.

وي تصريح كرد: بازيگر بايد نسبت به انجام كارش تعهد داشته باشد و با عشق و علاقه حرفه اش را به تصوير بكشد تا شرمنده نگاه مخاطبان نشود.

وي در ادامه افزود: فيلمهايي چون "امام علي(ع)" و "پهلوانان نمي‌ميرند" از آثاري بودند كه عوامل آن با تعهد كاري دست به توليد زدند، به نحوي كه باز هم مخاطبان از پخش مجدد آن لذت مي برند.


"مشايخي" در مورد ورود افراد تازه وارد به عرصه هنر اظهار داشت: افراد باتجربه‌اي در عرصه هنر هستند كه متأسفانه از آنها استفاده نمي‌شود و اجازه ورود به افرادي مي‌دهند كه هيچ گونه هنري ندارند.

"مشايخي" در خصوص سانسور و خط قرمزهاي موجود گفت: خط قرمزها و سانسورهاي موجود در چارچوب كاري همچون تيغ تيزي به جان فيلمها افتاده و منجر به كاهش كيفيت آثار شده و مخاطبان را به سمت و سوي ديگري سوق داده كه اين خود زنگ خطري براي فيلمسازان و فعالان عرصه هنر است.

وي در مورد كم كاري خود افزود: در حال حاضر يك سال و 2 ماه است كه به دليل نبود فيلمنامه خوب از هنر دور بودم.

وي ادامه داد: فيلمنامه‌هاي ضعيف منجر به كناره گيري مخاطبان و كاهش سطح سليقه آنها شده است كه اميدوارم اين روند هر چه زودتر اصلاح شود.

مشايخي گفت: امروزه پول و رابطه جاي تجربه را گرفته و زمينه را براي كاهش كيفيت ارزش هنري محيا كرده است.

ايفاگر نقش كمال الملك در انتها خاطر نشان كرد: اميدوارم در آينده‌اي نزديك هنر مجدد به جايگاه اصلي‌اش بازگردد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار