صدر اعظم آلمان از ترس افشاي مدارک موجود عليه همکاري هاي گسترده جاسوسي برلين و واشنگتن آبرو و امنيت شهروندان اروپايي را از بين برده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، تساهل مقامات آلماني با مقامات آمريکايي بر سر جاسوسي ايالات متحده از شهروندان اروپايي ادامه دارد. اين تساهل وقيحانه در حالي صورت مي گيرد که شهروندان اروپايي به شدت نسبت به اقدامات دولت مرکل در تساهل با اين موضوع ناراضي هستند.

صدر اعظم آلمان از ترس افشاي مدارک موجود عليه همکاري هاي گسترده جاسوسي برلين و واشنگتن آبرو و امنيت شهروندان اروپايي را از بين برده است. گروه‌هاي مخالف دولت «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، وزير کشور را متهم کرده‌اند که در کشف ابعاد گسترده جاسوسي آمريکا از کشورهاي متحد نظير آلمان ناتوان بوده است، موضوعي که مي‌تواند بر انتخابات ماه سپتامبر آينده در آلمان تاثير گذار باشد.

سئوالات درباره اين موضوع که آيا دولت آلمان درباره جاسوسي ناخوانده توسط آژانس امنيت ملي آمريکا مطلع بوده يا نه، باعث ايجاد تنش در آلمان شده است.اين در حالي است که آلمان تا دو ماه ديگر شاهد انتخابات خواهد بود و آنگلا مرکل انتظار دارد تا براي سومين دوره همچنان قدرت را در اين کشور در اختيار داشته باشد.

«برند اشميدباور» از کارشناسان امنيتي حزب دموکرات مسيحي آلمان اخيرا اعلام کرده است که طرف آمريکايي در ديدار اخير خود با وزير کشور آلمان به مسائل ضروري مربوط به رسوايي هاي جاسوسي اطلاعاتي آژانس امنيت ملي آمريکا پاسخ روشني نداده است.

وزير حمايت از مصرف‌کنندگان در آلمان با اعلام اينکه جاسوسي آمريکا از اروپايي‌ها نوعي هشدار براي اروپاست، خواستار کاهش وابستگي اطلاعاتي آلمان به آمريکا شد. «ايلز آيگنر» مسئله جاسوسي آمريکا از اروپا را نوعي هشدار دانست. و با تاکيد بر اينکه وابستگي آلمان به شرکتهاي فناوري آمريکايي در سالهاي گذشته افزايش پيدا کرده است، خواستار کاهش وابستگي اطلاعاتي آلمان به شرکتهاي فناوري آمريکايي شد.

فردريش که براي بررسي موضوع جاسوسي آمريکا در جهان به آمريکا رفته بود درباره نتايج ديدار خود با مقامات آمريکايي گفت که آمريکا قول داد از اين پس فعاليت‌ امنيتي شفاف‌تري داشته باشد و از واشنگتن تضمين جاسوسي نکردن در صنعت آلمان را دريافت کرده است.

«هانس پيتر فردريش» وزير کشور آلمان که براي بررسي موضوع جاسوسي آمريکا در جهان به آمريکا رفته بود در اظهاراتي که نشان از توافق برلين و واشنگتن دارد اعلام کرد که آمريکا قول داده است از اين پس فعاليت‌ امنيتي شفاف‌تري داشته باشد و از واشنگتن تضمين جاسوسي نکردن در صنعت آلمان را دريافت کرده است!

فريدريش در پي افشاي جاسوسي آمريکا در جهان و همچنين از شهروندان آلماني عازم آمريکا شده بود.وي با «اريک هولدر» دادستان کل، «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور آمريکا و «ليزا موناکو» مشاور ارشد مقابله با تروريسم «باراک اوباما» رئيس‌جمهور اين کشور ديدار کرد.

مقامات آلماني ادعا مي کنند که ديدار با مقام‌هاي آمريکايي نتايج مشخصي به بار آورده است. از جمله اينکه پيمان سال‌هاي دهه 1960 سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) که به مأموران امنيتي آمريکايي اجازه مي‌دهد به منظور دفاع از واحدهاي مستقر خود در آلمان فعال باشند لغو شود.

او گفت که مقام‌هاي آمريکايي تأکيد کرده‌اند که برنامه برملا شده جاسوسي «پريسم»، متعلق به آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) برنامه‌اي براي نظارت بر محتواي مکالمات بوده است و بنا بر اظهارات مقام‌هاي آمريکايي، اين برنامه به طور دقيق به تروريسم، عدم اشاعه تسليحات کشتار جمعي و جرايم سازمان‌يافته ‌محدود مي‌شود.

با اين حال وزير کشور توضيحاتي مشخص در مورد برنامه جاسوسي آمريکا ارائه نداد و نگفت که سرويس مخفي آمريکا و آژانس امنيت ملي اين کشور از چه راه و چه ميزان اطلاعات در آلمان کسب کرده‌اند. گمان مي‌رود وي نتوانسته است در اين زمينه اطلاعات کافي به دست آورد./رسالت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.