دومین شب «ملکوت کلمات» با سخنان دکتر «حسن بلخاری» و شعرخوانی «چیستا پثربی» در خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری هنرمندان، در دومین شب از سلسله برنامه های «ملکوت کلمات» که یک شنبه 23 تیر در تالار استاد شهناز خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد، دکتر «حسن بلخاری» به واژه شناسی «ملکوت کلمات» پرداخت و ارزش کلمه را در فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی پر اهمیت دانست و گفت: « ماهیت کلمه در تمدن ایرانی_اسلامی ما بسیار عمیق است؛ به طوری که ما تمدنی کلمه محور هستیم نه تصویر محور. وقتی که در نسبت بین کلمه و تصویر تامل می کنیم، ما به قدر و ارج حافظ، مولانا و سعدی، هنرمندی در عالم تصویر و نگارگری پیدا نخواهیم کرد. در واقع هنرمندان ادب ما در عرصه کلمه بیداد کرده اند». 
وی در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: «هم فرهنگ ایران قبل از اسلام کلمه محور است و هم فرهنگ بعد از اسلام کلمه محور است. در واقع کلمه محوری با روح ما عجین است». 
دکتر «حسن بلخاری» در بخشی دیگر از صحبت های خود به جایگاه کلمه در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: « قرآن بحث های بسیاری درباره کلمه دارد. آیات حق کلمه هستند. پیامبران کلمه هستند. خدای محمد (ص) کلمه است. شاید فقط ابن عربی، حافظ و مولانا تا به امروز به عمق کلمه در قرآن کریم پرداخته اند. می توان اینگونه گفت که؛ کلمه در قرآن کریم سرگذشتی شگفت انگیز دارد، خداوند هرچه را که بخواهد در قرآن به والا ترین وجه خود بیان کند، آن را کلمه می نامد». 
«حسن بلخاری» در بخش پایانی صحبت های خود به اهمیت معنا در کلمه پرداخت و گفت: « هیچ لفظی شکل نمی گیرد و آغاز نمی شود تا زمانی که معنایی در آن روایت شود. کلمات معنا دارند. ذات کلمه، نه الفاظ، بلکه معنا است. در واقع با حقیقت معنا است که کلمه تکمیل می شود. کلمه در ذات خود نسبتی با معنا دارد. در تمدن اسلامی قداست کلمه سبب می شود تا بزرگترین اعجاز به صورت کلمه یعنی قرآن بیان شود. کلمات قرآن ردپای روح خداوند هستند.»
 در ادامه این برنامه «چیستا یثربی» به شعرخوانی با مضامین معنوی پرداخت و سپس گروه موسیقی «چریکه» به سرپرستی «سلمان حسینی» به اجرای موسیقی برای حاضران پرداختند. 
در ادامه برنامه دکتر «سید احمد وکیلیان» پژوهشگر فرهنگ و مدیر مسئول فصلنامه «فرهنگ مردم»، با تاکید بر اهمیت فرهنگ مردمی و ارج نهادن به آن، به ماه مبارک رمضان در فرهنگ مردم ایران اشاره کرد و گفت: « رمضان یک جشن بزرگ خدایی در میان مردم ایران است. مردم ایران از گذشته تا به امروز از چند ماه قبل به استقبال ماه رمضان می روند و همچون ماه های قبل از نوروز به خانه تکانی و تدارک مواد غذایی لازم برای این ماه می پردازند، تا هرچه آراسته تر و آماده تر به میزبانی این ماه معنوی مشغول شوند». 
دکتر «سید احمد وکیلیان» در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت عبادت در روز های ماه رمضان پرداخت و گفت: « برای ایرانیان اهمیت عبادت و نیایش با خداوند خود آن چنان عظیم بوده است که همه ی افراد سعی می کردند تمام کار های خویش را قبل از فرا رسیدن رمضان انجام دهند تا در ماه رمضان تنها و فقط به عبادت و نیایش بپردازند». 
برنامه «ملکوت کلمات» به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به مدت 8 شب از ساعت 18 در خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود. این برنامه در قالب بخش های مختلفی همچون؛ سخنرانی استادان هنر، ادبیات، فلسفه و حکمت با موضوع هنر و معنویت، شعرخوانی شاعران برجسته کشور با موضوع ماه مبارک رمضان، اجرای موسیقی مقامی و موسیقی نواحی، تجلیل از آثار بزرگان حوزه هنر های تجسمی با موضوع هنر معنوی، برگزار می شود. علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند در روز های 22 تا 25 تیر ماه و29 تا31 تیر ماه و همچنین اول مرداد ماه به مدت 8 شب به خانه ی هنرمندان ایران مراجعه کنند./ص
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.