مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان گفت: يك هزار و ۶۰۰ اثر تاريخي، طبيعي و باستاني اين استان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، ملك سنجراني افزود: وجود بيش از شش هزار آثار طبيعي و تاريخي با قدمت بالا در سيستان و بلوچستان نشان از تمدن و تاريخ كهن اين استان دارد.

وي افزود: شهر باستاني سوخته با افزون بر پنج هزار سال قدمت و كوه آتشفشاني تفتان به عنوان چهارمين قله مرتفع ايران كه همواره از آن گاز گوگرد متصاعد مي شود از جمله جاذبه هاي ديدني سيستان و بلوچستان است.

وي گفت: قلعه هاي تاريخي (سام، ناصري، خاش، سيب، سرباز، چهل دختر، دزك)، آتشكده كركوه، تخت عدالت، زاهدان كهنه، سكوهه، دهانه غلامان، روستاي كشيك، قبرستان اسپيدژ، درياي عمان، گل‌ فشانها و چشمه‌ هاي گوگردي، كوههاي مينياتوري، جنگلهاي حرا، رودهاي پرآب، شاليزار، نخلستانهاي خرما و باغهاي موز، انبه و ساير ميوه‌هاي استوايي از ديگر جاذبه هاي تاريخي و طبيعي در سيستان و بلوچستان محسوب مي شوند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي سيستان و بلوچستان با بيان اينكه ۱۴ اثر تاريخي از ايران ثبت جهاني شده است، گفت: كارهاي اوليه براي ثبت شهرسوخته در فهرست آثار جهاني انجام شده است.

سنجراني افزود: تا پايان امسال با حضور نمايندگان سازمان يونسكو در زابل شهر باستاني سوخته ثبت جهاني خواهد شد.

وي اظهار داشت: ۲۰ اثر معنوي در دو بخش ملموس از جمله سوزن دوزي بلوچستان، حصيربافي و فرش سيستان و غير ملموس شامل دونلي استاد اسپندار و رمضان خواني سيستان در سيستان و بلوچستان به ثبت ملي رسيده است.

وي بيان كرد: سيستان و بلوچستان بخشي از سرزمين كهن و باستاني ايران است كه مجموعه ‌اي از يادمانهاي غني تاريخي و فرهنگي چند هزار ساله اين مرز و بوم را تاكنون در خود نگه داشته است.

وي گفت: اقليم چهار فصل سيستان و بلوچستان بگونه ‌اي است كه دريا، دشت، كوير، آتشفشان، نخلستان و جنگل را مي‌ توان از شمال تا جنوب آن مشاهده كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.