مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار گفت : محلول پاشی درختان به جای استفاده از سموم شیمیایی ، حشرات پسیل را از بین خواهد برد.

 آفت پسیل یکی از مهمترین آفتهای درختان پسته شبیه شکر و به رنگ سفید است .

این آفت چند سالی است که به جان درختان پسته مناطق کویری افتاده و رمق درختان و محصولات را تا مرز نابودی گرفته است.

کشاورزان اناری سالهاست از آفت کش ها و سموم شیمیایی برای درمان درختان خود استفاده می کنند اما نتیجه ای به دست نیاوردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان  گفت: پسیل پسته حشراتی مکنده هستند که یک آفت مهم و درجه یک برای درختان پسته در ایران به شمار می روند .

آقای گرجی افزود : این حشرات با مکیدن شیره گیاهی داخل برگها ، مواد پروتئینی آنها را استفاده و مواد قندی را دفع می کنند.

وی گفت: این مواد قندی روی برگ و خوشه که حالت شکرک دارد ، جلوی تنفس برگ و خوشه را گرفته و در اثر این عمل امکان تغذیه درست درخت وجود ندارد و پوک شدن محصول پسته را بدنبال دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار خاطرنشان کرد : در صورتیکه این خسارت شدید کنترل نشود باعث ریزش برگ ها و جوانه های سال آینده و پوک شدن همه محصول طی دو سال می شود .

گرجی با اشاره به روشهای مختلف غیر شیمیایی ، برای کنترل خسارت توصیه کرد : برای از بین بردن این آفت از مواد شوینده ، 2 لیتر صابون مایع و2 ونیم لیتر ریکا در هزار لیتر آب برای هر هکتار باغ پسته استفاده کنید .

وی افزود : شستشوی درختان با آب پاشی نیز 50 درصد جمعیت پسیل را کم می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار نصب کارتها و نوارهای زرد چسبنده بر روی برگها و درختان در ابتدای سال را مفید دانست و گفت : انجام این کار در فروردین ، قبل از تخم ریزی حشره پسیل و حشره زنجره دو دشمن اصلی پسته بر روی برگها ، حشرات بالغ را به خود جذب کرده و از بین می برند.

وی با اشاره به این که کفشدوزکها حشرات مفیدی برای از بین بردن پسیلها هستند افزود : کفشدوزکها از پسیل های نابالغ تغذیه می کنند و مانع از رشد و تکثیر این آفت می شوند.

گرجی از پیگیری برای تولید انبوه کفشدوزکها توسط تعدادی از شرکتهای دانش بنیان برای رهاسازی در باغات خبرداد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار همچنین حشره " بالتوری سبز" را که از پسیل تغذیه می کند در از بین بردن این آفت مفید اعلام کرد.

وی به کشاورزان علاوه بر استفاده از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی توصیه کرد : آبیاری و هرس صحیح و تقویت درخت از لحاظ تغذیه به وسیله محلول پاشی سولفات مس ، کلسیم و پتاسیم باعث افزایش مقاومت درختان در مقابل آفت پسیل می شود .

باغ هایی شاداب در کنار باغ های آفت زده

آقای جعفری صاحب یکی از باغها در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان موفقیت خود در کشاورزی و بهره برداری محصول با کیفیت را مدیون به کار بردن نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی دانست و گفت : از ابتدای سال با استفاده از محلول ( روی و کلسیم ) و محلول ( روی ، آهن و سولفات مس ) آفتهای پسیل را نابود کرد و به عنوان تغذیه مناسب برای درختان مفید بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار همچنین باغی را معرفی کرد که اثری از آفت و یا پژمردگی برگهای درختان دیده نمی شد و علاوه بر آن خوشه های زرد رنگ وشاداب پسته و سرسبزی برگها خبر از همت والای این باغبان می داد .

احمد گنجی پور کشاورز 73 ساله ، با اشاره به اینکه سالهای قبل مبارزه با آفت پسیل را بطور خودسرانه با سم پاشی داده است افزود : با اینکار علاوه بر متحمل شدن مخارج زیاد تهیه و سم پاشی ، از مقاومت این آفت کاسته نمی شد لذا امسال با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از محلول پاشی پتاس و کلسیم از ابتدای فروردین بطور منظم در یک هکتارو نیم امیدوارم 4 هزارو 500 کیلو گرم پسته برداشت کنم.

وی حدیثی از پیامبر اکرم(ص) را بیان کرد که : " العملّ بغیرِ العلم، ضلالّ " :هر عملی که بدون علم باشد به ضلالت میرود و سپس تاکید کرد: این کلام گهربار نبی مکرم اسلام(ص) باید مبنای استفاده ی علم و دانش در هر زمینه ای باشد که قطعا سود و منفعت را در پی دارد.

آقای سالاری نیز کشاورز موفقی است که باغات پسته ی خوش رنگ و تمیز وی باعث شد چند ساعتی در این باغ به گردش بپردازیم .

وی گفت : هرساله با سمپاشی های شیمیایی به منظور نابودکردن آفتی که به جان درختان پسته افتاده بود عاجز شده بودیم تا اینکه با استفاده از نظر کارشناسان در محلول پاشی طبیعی آب وصابون و تغذیه مناسب درختان این آفات از بین رفته و به نتیجه ای بیش از آنچه که می خواستیم رسیدیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار نیز تفاوت باغ های این کشاورزان با دیگر باغها را به کارگیری روشهای طبیعی ( محلول پاشی ، حشرات بالتوری و نصب کارتهای زرد جذب حشرات پسیل) دانست که تولید محصولات ارگانیک به دنبال خواهد داشت./س

گزارش: از مریم رضایی در جریان عزیمت با تور خبری جهادکشاورزی

برچسب ها: افت ، پسیل ، پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
باقت
Iran (Islamic Republic of)
مهران ارشد
۰۵:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام درختان پسته ما ازتنه کرم های چسبیده بهش که مگر ازنزدیک به درخت که دست بزنی متوجه میشی مثل تنه خود درخت هست رنگش.باید چکار کنم ممنون میشم راهنمای کنین..یاشماره تماس تون را به من بدهید.وراهنمای کنین..این شماره تماس منه ۰۹۱۵۷۵۹۵۶۷۶ارشد
Netherlands
مهدی عباسی
۱۷:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام 2ساله درخت پسته کاشته ام اماامسال نمیدانم چراانقدربرگهاش داره زردرنگ میشه واحساس میکنم داره درخت میخوشکه
Iran (Islamic Republic of)
آزاده رضایی کلانتری
۰۹:۱۸ ۳۰ دی ۱۴۰۰
کمبود عناصر غذایی به ویژه بور در پسته باعث زرد شدن برگ ها می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
خوب است
Iran (Islamic Republic of)
محمد رنجبر
۱۲:۳۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
سلام زمان محلول پاشی سلفات مس را نگفتین ایا سلفات مس جوانه ها وپسته سر درخت را خراب نمیکند ضمنا شماره تلفن خود را محبت کنیید
Iran (Islamic Republic of)
مهماندوست
۰۶:۴۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
لطفابفرماییداب صابون ازصابونهای موجود مغازه است ویااب صابون مخصوصی است ومکان تهیه ان را اعلام بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
پسته 1ساله دارم از تنه شیره قهوه ای زده بیرون هیچ سوراخی هم نیست دلیل چیست متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
آزاده رضایی کلانتری
۰۹:۲۵ ۳۰ دی ۱۴۰۰
احتمال زیاد درخت شما آلوده به یک نوع باکتری شده که معمولا از درز و شکاف های روی تنه درخت وارد گیاه می شوند
باید از ترکیبات مسی برای کنترل آن استفاده کنید
شیره ها را با تیغه چاقو آهسته بردارید
روی زخم های تنه درخت را چسب زخم بزنید
با محلول های حاوی مس مثل بردو سیف محلولپاشی کنید