مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به الزامات فقهی اساسی در تدوین الگوی اسلامی زن و خانواده گفت: برای تدوین این الگو باید الزامات فقهی آن تامین شود.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد با اشاره به الزامات فقهی اساسی در تدوین الگوی اسلامی زن و خانواده که در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی در محضر رهبر معظم انقلاب نیز مطرح گشته است، تصریح کرد: در این زمینه نگاه‌های فقهی موجود در مدیریت جامعه اسلامی با مشکلاتی مواجه است که از جمله آنها می‌توان به عدم حساسیت به قالب‌ها و شیوه‌ها، غلبه نگرش انتزاعی، غلبه جزءنگری، غلبه نگاه خرد، ضعف حساسیت به اعتقادات و اخلاق و کم‌توجهی به نهاد‌ها و شخصیت‌های حقوقی اشاره کرد.
وی با اشاره به ضرورت‌های تدوین فقه حکومتی به منظور تدوین الگوی اسلامی زن و خانواده، خاطر نشان کرد: ضرورت‌هایی از جمله اینکه فلسفه تشکیل حکومت، حفظ مصالح عمومی است، حکومت نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی مسئول است، نهاد‌ها و شخصیت‌های حقوقی تأثیر بسزایی در مناسبات اجتماعی دارند و لازم است نسبت به عملکرد این نهادها نیز حساسیت شرعی داشت، تدوین فقه حکومتی را ضروری می‌سازد.
مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه برخی مصالح و مفاسد در بعد کلان نیازمند فقیهی هستند که متصدی استنباط وظائف حکومتی باشد و مصالح و مفاسد را در مقیاس کلان بشناسد، افزود: در تدوین اسناد راهبردی و تنظیم سیاست‌ها و قوانین، اموری به مرحله تصویب و اجرا می‌رسد که مخالف هیچ یک از احکام شرعی شناخته شده در منابع فقهی نیست اما می‌توان با اطمینان آن را خلاف سیاست‌های اسلامی و بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی دانست.
وی گفت: قاعده‌مند شدن عملکرد حکومت اسلامی در خدمت اهداف متعالی اسلام نیازمند ابزاری است که بتواند مصلحت را از نگاه شرع و در مقیاس کلان ملاحظه کند، آثار مترتب بر ساختار‌ها و مجموعه‌ها را تحلیل کند، نسبت به روند تحولات داوری کرده و تدین را به بعد رفتاری دین محدود نسازد و چنین ابزاری را فقه حکومتی می‌کنیم.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های فقه حکومتی تصریح کرد: در نگاه فقه حکومتی انطباق با اسلام به معنای آن است که پیش‌فرض‌ها، اهداف، روش‌ها، قالب‌ها و ساختار‌‌ها هماهنگ با آموزه‌ها و احکام اسلامی باشند.
وی با بیان اینکه فقه حکومتی مصلحت‌مدار است، افزود: فقه حکومتی آنچه را که مصلحت است تجویز و آنچه را فاقد مصلحت است منع می‌کند اما مصلحت را امری صرفاً عرفی و عقلایی نمی‌داند بلکه مصلحت را عبارت از ترجیحات دینی می‌داند.
مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به اینکه فقه حکومتی قواعد تطبیق و اجرا را نیز تبیین می‌کند، ادامه داد: در شناخت مصلحت‌های مورد نظر اسلام تمام گزاره‌های دینی اعم از توصیفی، ارزشی و رفتاری مورد بررسی قرار می‌گیرد، از این رو نیازمند اجتهاد در حوزه اعتقادات و اخلاق هم هستیم./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.