مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی از پایش محیط کسب و کار در پائیز 1391 را همراه با ارزیابی 285 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه های ملی محیط کسب و کار در ایران ، ارائه داد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران که از تابستان 1389 به طور مستمر توسط گروه مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور تهیه و منتشر می‌شود. ارزیابی مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را ارائه می‌کند. بر اساس پاسخ‌های 285 تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه این گزارش، میانگین وزنی ارزیابی مولفه‌های محیط کسب و کار در پاییز 1391، 70/5 از 10 ( 10 بدترین ارزیابی ) بوده که تقریبا مشابه ارزیابی تابستان 1391 (با میانگین 73/5 ) بوده است، ولی در مقایسه با پاییز سال قبل تر از آن (پاییز 1390 با میانگین 54/5 از 10 ) بدتر ارزیابی شده است.

این ارزیابی نشان می‌دهد از نظر تشکل‌های اقتصادی مشارکت کننده در تهیه این گزارش، مجموعا ارزیابی مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران طی پاییز 1391 همچنان در وضعیت پایین‌تر از متوسط قرار داشته است. در این مطالعه، به ترتیب سه مولفه «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه» ، «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» و «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان»، مجموعا بدتر از بقیه مولفه‌ها ارزیابی شده‌اند. همچنین مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق» ، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه» نسبت به سایر مولفه‌ها در پاییز 1391 بهتر ارزیابی شده‌اند.

تشکل های اقتصادی استان های البرز ، مازندران ، بوشهر و کرمان به ترتیب با میانگین ارزیابی 96/6 ، 71/6 ، 66/6 و 63/6 مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استان های چهارمحال و بختیاری، کردستان، سمنان و خراسان جنوبی به ترتیب با میانگین ارزیابی 18/4 ، 50/4 ، 96/4 و 96/4 مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان ها از وضعیت مولفه های محیط کسب و کار در پاییز 1391 ارائه کرده اند.

در پرسشنامه مربوط به این مطالعه ، سه سوال درباره مهمترین مسائل روز کسب و کار ایران مطرح شد که برآیند پاسخ 285 تشکل اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه به ترتیب زیر است: سوال 1- به نظر شما در پاییز 1391 مهمترین عامل بی ثباتی قیمت ها در کشورمان کدام عامل بوده است؟

جواب: آثار هدفمندی یارانه ها (3 درصد) ، تحریم های خارجی (29 درصد) و سوء مدیریت داخلی (68 درصد) .

سوال 2 – به نظر شما برای رقابت پذیری در تجارت خارجی و حمایت از تولید ملی، نرخ ارز (دلار) بهتر است به کدام گزینه زیر نزدیک تر باشد؟

جواب : کمتر از 1500 تومان (37 درصد) ، 2000 تومان (39 درصد) ، 2500 تومان (14درصد) و 3000 تومان و بالاتر (10 درصد).

سوال 3 – به نظر شما کدام یک از مشکلات زیر در بازبیتی قانون مالیات های مستقیم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند؟

جواب: شفاف نبودن مقررات مالیاتی (43 درصد)، مطالبات غیرقانونی در مالیات ستانی (25 درصد) علی الراس بودن (17 درصد) ، رویه های اداری پیچیده (15 درصد) .

مولفه های ملی محیط کسب و کار ، مجموعه عواملی اند که به طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه ها در جامعه مورد مطالعه اثر می گذارند، اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارند. محیط کسب و کار عمدتا در حوزه بنگاه های کوچک و متوسط بررسی و مطالعه می شود، زیرا بنگاه های بزرگ تا حدودی می توانند با صرف هزینه هایی مانند تبلیغات برای تغییر فرهنگ مصرفی یا عملیات لابی در محافل سیاستگذار، عوامل خارجی موثر بر اداره و عملکرد بنگاه هایشان را مهار کنند. اما بنگاه های کوچک و متوسط چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل بهبود محیط کسب و کار برای بنگاه های کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد.

گزارش حاضر ، دهمین گزارش فصلی مستمر است که بر اساس «احساس سنجی» تشکل های اقتصادی در سراسر کشور تهیه شده است.

«مولفه های محیط کسب و کار » در این گزارش طی زمستان 1388 تا بهار 1389 به روش دلفی از 80 تشکل اقتصادی سراسری به دست آمده است. مولفه های محیط کسب و کار در این گزارش ها به اقتضا و تناسب با شرایط اقتصاد ایران شناسایی و تعریف شده اند و با شاخص های مشهور بین المللی نظیر شاخص «انجام کسب و کار» بانک جهانی یا گزارش جهانی رقابت‌پذیری تفاوت هایی دارند.

لازم به یادآوری است از زمستان 1390 در گزارش فصلی محیط کسب و کار ایران صرفا وضعیت «مولفه های محیط کسب و کار» از نظر تشکل های اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و عملکرد دستگاه های مرتبط با محیط کسب و کار ارزیابی نمی شود. لذا این مطالعه از دو بخش زیر تشکیل شده است:

بخش اول: ارزیابی تشکل های اقتصادی از وضعیت مولفه های محیط کسب و کار در ایران طی پاییز 1391 ، در این بخش ، اختصاص نمره 10 به هر مولفه به منزله حالتی است که آن مولفه در اداره بنگاه های تشکل ارزیابی کننده به حدی تاثیر منفی گذاشته که بنگاه ها را تعطیل یا اداره آنها را غیرممکن کرده است و نمره 1 ، حالتی است که آن مولفه در اداره بنگاه های تشکل ارزیابی کننده مشکل چندانی ایجاد نکرده است.

بخش دوم : پاسخ تشکل های اقتصادی مشارکت کننده به 3 سوال خاص مربوط به دوره زمانی تهیه این تحقیق در پاییز 1391 .

در این گزارش ادعا نمی‌شود که نتایج حاصل ، نظر فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان ایرانی یا حتی تشکل های اقتصادی ایران است ، بلکه صرفا ادعا می شود که این گزارش، میانگین ارزیابی 285 تشکل اقتصادی از سراسر کشور از مولفه های ملی محیط کسب و کار ایران است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، مولفه ، ملی ، کسب ، کار ، تشکل ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار