رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد از آغاز ثبت نام مردمي برنامه پزشك خانواده در استان يزد از اواسط تيرماه جاري خبر داد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر سيد جليل ميرمحمدي در مورد روند اجراي برنامه پزشك خانواده در استان يزد اظهار كرد: امسال با تامين اعتبارات و جديت وزارت بهداشت و درمان، 2 هزار ميليارد تومان براي اين برنامه در مجلس تصويب شد.

وي افزود: با توجه به اينكه در سطح كشور و استان در حوزه هاي درماني، تشخيصي و آزمايشگاهي هزينه هاي زيادي بر مردم تحميل مي شود برنامه پزشك خانواده اجرا مي شود.

دکتر ميرمحمدي با اشاره به اينكه يزد جزء 10 استاني است كه قرار است اين برنامه را اجرا كنند، افزود: اقدامات زيرساختي را از حدود دو ماه قبل در استان آغاز كرديم و جلسات توجيهي با مسئولين و مراكز مربوطه برگزار شد.

اين مسئول بيان كرد: فراخواني براي ثبت نام پزشكان عمومي داده شد كه اكنون 215 نفر پزشك عمومي در استان مراجعه كرده و با آنها عقد قرارداد شده است و فراخواني نيز براي متخصصين و عقد قرارداد با آنها داديم.

رييس دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اينكه ثبت نام برنامه پزشك خانواده در استان آغاز شده است، ادامه داد: افراد مي توانند با در دست داشتن كارت ملي، شناسنامه و دفترچه بيمه خود به مطب پزشكاني كه تابلوي ويژه پزشك خانواده دارند مراجعه و ثبت نام كنند.

وي تصريح كرد: هر فردي كه دفترچه بيمه دارد مي تواند در برنامه ثبت نام كند و افرادي كه بيمه نيستند اكنون فرصتي است تا با مراجعه به اداره بيمه سلامت تحت پوشش بيمه ايرانيان قرار گيرند در غير اين صورت نمي توانند در طرح پزشك خانواده شركت كنند كه هزينه بيمه ايرانيان براي هر فرد 85 هزار و 800 تومان در سال است.

اين مسئول بيان كرد: اكنون هر فردي كه به پزشك عمومي مراجعه مي كند بايد 30 درصد از فرانشيز درمان را پرداخت كند در حالي كه با اجراي اين برنامه، بيمار با مراجعه به پزشك خانواده ، 10 درصد فرانشيز را پرداخت مي كند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي يزد اضافه كرد: همچنين 70 درصد بيماريها كه توسط پزشك عمومي قابليت درمان دارند توسط پزشك خانواده درمان مي شود و اگر پزشك خانواده بيماري را تشخيص نداد به متخصص مربوطه ارجاع مي دهد و متخصص موظف است معاينات كامل را انجام دهد و به صورت مكتوب به پزشك خانواده ارائه دهد تا وي در جريان كامل بيماري قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه اكنون تاكيد بيشتر بر اجراي برنامه در سطح يك است، افزود: با اجراي برنامه پزشک خانواده، بيمار 10 درصد ويزيت پزشك خانواده را پرداخت مي كند و در زمينه داروها و خدمات پاراكلينيكي بيمار فقط 30 درصد هزينه را پرداخت مي كند.

وي افزود: مردم در يك پروسه 10 روزه براي ثبت نام مراجعه مي كنند و دفترچه ها نشان دار مي شوند و اجراي طرح شروع مي شود و پس از آن نيز دو ماه فرصت دارند تا ساير افرادي كه هنوز در برنامه شركت نكردند هم ثبت نام كنند.

 وي ادامه داد: چنانچه پس از گذشت مهلت ثبت نام فردي در برنامه ثبت نام نكرد و پس از آن نياز به ويزيت، دارو و خدمات پاركلينيكي دارد مجبور است 100 درصد هزينه ها را خودش پرداخت كند.

ميرمحمدي با بيان اينكه براي ارتقاء خدمات پزشكان خانواده، راهكارهايي ارائه داديم افزود: افراد مي توانند پزشك خانواده خود را انتخاب كنند و در صورتي كه از پزشك خانواده خود راضي نباشند سالي يكبار مي توانند پزشك خانواده خود را تغيير دهند.

وي هزينه ويزيت پزشك خانواده را 1200 تومان براي هر فرد ذكر كرد و گفت: پزشك خانواده بايد معاينه پايه كامل را براي بيمار انجام دهد و به مرور در سامانه و يا پرونده الكترونيك ثبت كند كه خدمات ديگر بر پايه معاينه اوليه خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: هر پزشكي  كه به صورت دو شيفت كار مي كند مي تواند تا سه هزار نفر و پزشكاني كه در يك شيفت صبح يا بعدازظهر كار مي كنند تا 1500 نفر را ثبت نام كند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان يادآور شد: استانهاي يزد، قزوين، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان، خوزستان از ديگر استانهايي هستند كه اين برنامه را اكنون اجرا مي كنند./س
برچسب ها: یزد ، پزشک ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار