ایستگاه های بازرسی نظامی "شانی" رسما مرز بین اسرائیل و سرزمین اشغالی فلسطین را تعیین می کنند. اما عملا تمایز میان این دو بی معناست و در هر سو اسرائیل امور را کنترل می نماید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه تحقیقاتی "گلوبال ریسرچ"؛  هفته های اخیر بیرون راندن کشاورزان فلسطینی از زمین های اجدادی انها و واگذاری به تازه واردان یهودی افزایش چشم گیری داشته است.وکلای حقوق بشر اسرائیل عاجز از انتقادهای فرمولی جامعه بین المللی می گویند زمان آن فرارسیده که درباره مناطق "پاکسازی شده از قبایل" بی پروا عمل کنیم ! فلسطینیان ساکن این مناطق بدون توجه به مواد قوانین بین المللی بیرون رانده میشوند.

در "الخلیل" چندین گروه قدیمی که پیشتر از سوی اسرائیل ازداشتن امکانات مدرن همچون برق و آب آشامیدنی محروم شده اند، برای ماندن در منازل سنتی خود که قرن ها در آن زیسته اند؛ مبارزه می کنند.

اسرائیل بیشتر سرزمین های اشغالی را به عنوان منطقه شلیک نظامی مورد استفاده قرار می دهد و از فلسطینیان می خواهد تا برای امنیت خود این مناطق را ترک کنند. یکی از دادخواست های ارائه شده به دادگاه های اسرائیل ممانعت از تصرف زمین های فلسطینیان توسط صهیونیست هاست.

فلسطینیان دیگر مناطق اشغالی همانند روستاهای مجاور اورشلیم و "رود اردن" و مناطقی که شاید در آینده حکومت فلسطینیان در انها بر پا شود تحت سلطه اسرائیل است. مناطق نظامی . پارک های ملی برای اسرائیل خواهند بود تا زمین های کشاورزی مردم روستایی را برای خود ضبط نماید.

در نتیجه زندگی  فلسطینیان در بیش از دو سوم کرانه باختری تحت "پیمان اسلو" به طور موقت به اسرائیل واگذار شده است. امروزه هر سه نفر از 100 هزار ساکن این منطقه یهودی هستند.
"اتحادیه اروپا" در نقش خنثی که معمولا اسرائیل را به حال خود رها کرده است، این اقدام را "انتقال اجباری" نامید. در نظر گروه های حامی حقوق بشر و از لحاظ قانونی چنین لغتی به جای آشکار سازی شرایط ان را مخفی می کند.

اسرائیل فشار ها را به ویژه در "کرانه باختری" با قطع تمام خدمات عمومی ، و ویرانی خانه های فلسطینیان افزایش داده است. روستای "العراقیب" در نزدیکی "بیرشوا" بیش از 50 بار توسط نظامیان صهیونیست ویران شده است.  توسعه دهندگان نیز اماده احداث 10 شهر جدید تنها برای یهودیان در قلمرو بادیه نشینان عرب هستند. باقی منطقه نیز توسط دامداران اسرائیلی اشغال شده و مورد استفاده به عنوان تاکستان، پرورش شتر و قبرستان حیوانات خانگی قرار می گیرد.
اما همانند کرانه باختری، مناطق بادیه نشین از باج دادن به اسرائیل امتناع می کنند و با تکیه بر تاریخ در دادگاه خواستار باز پس گیری قلمرو خود هستند. دولت "بنیامین نتانیاهو" نیز از ترس حکم دادگاه در حال بازنویسی حقوق شهروندی منطق بادیه نشین است.

طرح "پراور" که ماه گذشته به تصویب کنست اسرائیل رسید، 40 هزار بادیه نشین را از زمین هایشان بیرون خواهد راند. این بزرگترین اخراج اسرائیل در طی تمام این سالها خواهد بود. برعکس شهروندان یهودی، بادیه نشینان هیچ حقی درباره انتخاب محل زندگی خود نخواهد داشت. انها به جایی نقل مکان خواهند کرد که به آنان دستور داده می شود.

سیاست اسرائیل واضح است: برخورد با فلسطینیان ساکن در هر دو سوی رود اردن مانند حیواناتی است که در منطقه ای حفاظت شده زندگی میکنند و این درحالیست که شهروندان اسرائیلی به مناطق بیشتری از سرزمین های اشغالی دست خواهند یافت.



برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین ، بادیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار