معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از مشاركت 5 سرمايه‌گذار براي فعال شدن معدن سنگ آهن سنگان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ «امير اميني»  با اشاره به آخرين وضعيت معدن سنگ آهن سنگان گفت: توليد 17.5 ميليون تن كنسانتره و 17.5 ميليون تن گندله سنگ آهن از اين معدن پيش‌بيني شده است كه ماده اوليه لازم براي توليد 15 ميليون تن فولاد را فراهم مي‌كند.

به گفته وي، ايميدرو و فولاد مباركه هر كدام با سهم  5 ميليون تني و فولاد خوزستان، فولاد كاوه وابسته به بنياد مستضعفان و شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي هر كدام با سهم 2.5 ميليون تني در اين سرمايه‌گذاري مشاركت دارند.

وي با اشاره به اينكه فعاليت اين معدن حدود 15 ماه متوقف بوده است، گفت: توليد اين معدن در سال گذشته كمتر از 180 هزار تن بود در حالي كه بايد 2.6 ميليون تن كنسانتره سنگ آهن از آن توليد مي‌شد.

به گفته اميني، اين معدن تا پايان سال جاري يك ميليون و 900 هزار تن توليد كنسانتره سنگ آهن خواهد داشت و تا اواسط سال 93 به توليد 2.6 ميليون تن كنسانتره خواهد رسيد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه از ظرفيت سازي ايميدرو براي توليد 20 ميليون تن گندله سنگ آهن در سال گذشته خبرداد.

وي با بيان اينكه در سال 91 براي توليد 10 ميليون تن سنگ آهن دانه بندي شده، 29 ميليون تن كنسانتره و 20 ميليون تن گندله سنگ آهن ظرفيت سازي شده است افزود: از 57 ميليارد تن ذخيره مواد معدني در كشور 4 ميليارد و 300 ميليون تن آن مربوط به ذخاير قطعي سنگ آهن است افزود: تاكنون 2 ميليارد و 300 ميليون تن از اين ذخاير  شناسايي شده است.

اميني در ادامه با بيان اينكه ايميدرو از سال 84 تاكنون 10 هزار ميليارد تومان پروژه در بخش معدن و صنايع معدني اجرا كرده است افزود: از مهمترين اين پروژه ها مي توان به اجراي طرح هاي توسعه اي فولاد مباركه، چادرملو، فولاد آذربايجان ، معادن گل گهر سيرجان اشاره كرد.

وي ارزش فعلي پروژه هاي ياد شده را 30 تا 35 هزار ميليارد تومان برآورد كرد و افزود: برخي از اين پروژه ها به بخش خصوصي واگذار شده است.

رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در ادامه با اشاره به اينكه در زمان ورودش به ايميدرو، 23 پروژه در حال اجرا در اين شركت وجود داشته است، گفت: اين طرح‌ها را از نظر اولويت اجرا مورد بازنگري قرار داده‌ايم و در حال حاضر اجراي طرح‌هاي معدني و صنايع معدني به ارزش 6 هزار و 800 ميليارد تومان را در حال انجام داريم.

به گفته اميني از سال 81 تاكنون نيز حدود 19 هزار ميليارد تومان از سهام واحدهاي تحت پوشش ايميدرو واگذار شده كه 3 هزار و 700 ميليارد تومان آن مربوط به سال 91 است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اينكه تاكنون حدود هزار ميليارد ريال براي تقويت و توانمندسازي بخش خصوصي پرداخت شده است افزود: امروز با توجه به نقش تعيين كننده مواد معدني در اقتصاد كشور، بخش خصوصي كه تا گذشته در صنايع بزرگ معدني ورود پيدا نمي كرد وارد سرمايه گذاري شده است.

اميني با بيان اينكه حدود 98 درصد معادن كشور در اختيار بخش خصوصي است، تصريح كرد: فقط معادن استراتژيك در اختيار دولت است كه تصميم گيري در مورد آن در حيطه قانون اساسي است و اگر سياستگذاري آن در اختيار دولت نباشد، نمي توان در مواقع بحران آن را مديريت كرد.

**اجراي مجدد پروژه نفيلين سينيت بعد از تاخير 18 ساله

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنانش درباره‌ دلايل تاخير 18 ساله در اجراي پروژه نفيلين سينيت سراب گفت: در اين پروژه اختلاف ديدگاه كارشناسي وجود دارد به طوري كه معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري اجراي اين پروژه را اقتصادي نمي‌داند اما نرخ بازگشت سرمايه در اين پروژه 23 درصد تعيين شده است.

اميني با بيان اينكه اين پروژه تا ارديبهشت امسال متوقف بود اما بالاخره منابع مالي آن‌ تامين و مجوزهاي لازم از معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري گرفته شد افزود: با چند اقدام فني اجراي اين پروژه اقتصادي مي‌شود اما اگر ظرف 5 ماه آينده ال‌سي موردنياز اين پروژه را باز نشود دوباره اجراي اين پروژه دچار مشكل مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه براي اجراي اين پروژه پيمانكار جديد در نظر گرفته شده است افزود: پيمانكار قبلي 24 ميليارد تومان به علاوه 7 ميليون يورو پول بابت اجراي پروژه دريافت كرد اما پيمانكار قبلي پول پروژه را گرفت و حتي براي خريد ماشين‌آلات و تجهيزات سفارش هم نداد.

رييس ايميدرو ادامه داد: اگر در بازگشايي ال سي مشكلي بوجود نيايد و همه موارد طبق برنامه پيش برود پروژه نفلين سينيت  ظرف 40 ماه به بهره‌برداري مي رسد.

وي افزود: ايميدرو براي اجراي اين پروژه 50 ميليارد تومان اختصاص داده است ضمن اينكه دولت 2 تا 3 ميليارد تومان ديگر هم به اين پروژه اختصاص خواهد داد.

**اجراي به موقع 7 طرح فولادي

اميني با بيان اينكه سالانه 4.8 ميليارد دلار معادل 7.5 ميليون تن فولاد وارد كشور مي‌شود، گفت: در صورتي كه نتوانيم هفت طرح فولادي را تا 2 سال آينده به بهره‌برداري برسانيم سالانه ضرري معادل 12 ميليارد دلار بر كشور تحميل مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه هزينه‌ ريالي اجراي 7 طرح‌ فولادي دو برابر شده است گفت: در صورت سرمايه‌گذاري 1.8 ميليارد دلاري در 7 طرح فولادي اين طرح ها تا 2.5 سال آينده به طور كامل به بهره برداري مي رسد.

رئيس هيات عامل ايميدرو درباره پيشرفت فيزيكي 7 طرح فولادي نيز گفت: اكنون واحد هاي احياي مستقيم اين طرح ها حدود 52 تا 75 درصد و فولاد سازي ها حدود 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.

وي ادامه داد: در حال حاضر، موضوع فاينانس چين نهايي شده و طرح تشريفات پيمانكاران را از دولت مجوز گرفته ايم. همچنين بحث تامين مصوبه بانك مركزي در خصوص پيش پرداخت ها را در حال نهايي كردن هستيم.

وي به اقدامات پيش روي اجراي طرح هاي فولادي استاني اشاره و تصريح كرد: واگذاري، فروش و مشاركت در اجراي طرح ها، از جمله اين راهكارهاست و هر سرمايه گذاري تمايل به خريد داشته باشد، آمادگي واگذاري آن را داريم تا براي ساير طرح ها هزينه كنيم.

**توسعه مراكز تحقيقاتي فراوري مواد معدني

اميني در بخش ديگري از سخنانش توسعه مراكز تحقيقاتي فراوري مواد معدني و بي نياز شدن از واردات تكنولوژي را از اولويت هاي ايميدرو دانست و افزود: در حال حاضر مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني در كرج يكي از مراكز مهم و بي نظير در خاورميانه است كه از امكانات بسيار بالايي براي تحقيقات فراوري مواد معدني برخوردار است.

وي همچنين از ايجاد يك مركز تحقيقات مواد معدني در غرب كشور كه به تصويب دولت نيز رسيده است خبر داد و افزود: در حال حاضر در توليد انبوه قطعات و ماشين آلات صنايع معدني نياز به واردات داريم و در اين راستا بايد به دنبال ايجاد هلدينگ ماشين آلات معدني و صنايع معدني باشيم.

وي افزود: در اين خصوص با ايدرو نيز وارد مذاكره شده ايم و اميدواريم با مشاركت 51 درصدي بخش خصوصي به خودكفايي در اين حوزه دست پيدا كنيم.

**تشكيل هلدينگ بيمه تخصصي

رييس ايميدرو در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه تاكنون تنها 7 درصد كشور تحت پوشش عمليات اكتشافي قرار گرفته است افزود: براي توسعه اكتشاف بايد يك بيمه تخصصي در حوزه معدن و صنايع معدني راه اندازي شود.

اميني تصريح كرد: براي كاهش ريسك سرمايه گذاري در اكتشافات معدني وجود يك شركت تضميني سرمايه گذاري هاي معدني به صورت هلدينگ كه از اكتشاف تا فرآوري را تعريف و تضمين كند، ضروري است.

**توسعه مناطق ويژه معدني و صنايع معدني

وي يكي از استراتژي هاي ايميدرو را توسعه مناطق ويژه معدني و صنايع معدني ذكر كرد و گفت: در افق 1404 بايد به توليد 55 ميليون تن فولاد دست پيدا كنيم كه 11 ميليون تن آن براي صادرات و بقيه براي مصرف داخلي است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در اين زمينه بدنبال استفاده از مشاركت بخش خصوصي براي اجراي پروژه هاي زيربنايي مانند آب، برق و گاز هستيم.

اميني همچنين ميزان توليد فولاد توسط ايميدرو در سال گذشته را حدود 14 ميليون تن عنوان كرد و افزود: برنامه امسال اين سازمان دستيابي به توليد 15 ميليون و 500 هزار تن فولاد بدون احتساب آمار بخش خصوصي است.

وي در ادامه با اشاره به ايجاد منطقه ويژه اقتصادي پارسيان و لامرد توسط سازمان توسعه معادن، اظهار داشت: يكي از برنامه‌هاي ما، توليد 990 هزار تن آلومينيوم در يك منطقه ويژه اقتصادي است. براي اين كار، يك ميليون و 600 هزار تن آلومينا نيازمنديم كه قرار است از معدني كه در گينه اجاره شده است، تأمين شود.

به گفته وي اتفاقي كه در پايان اين پروژه مي‌افتد، باز هم خام‌فروشي است و اگر قرار باشد شمش آلومينيوم را بفروشيم، باز هم خام‌فروشي صورت مي‌گيرد.

اميني ادامه داد: اميدواريم در اين زمينه با ايجاد پارك فناوري اطلاعات در مناطق ويژه بتوانيم دانش لازم براي توليد انبوه را به صنعتگران در حوزه خليج فارس ارائه كنيم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار