عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نطق ميان‌دستور خود با تاکید بر لزوم تعریف صحیح اعتدال‌گرایی در دولت یازدهم، گفت: امیدوارم کابينه اين دولت جوان، پاک‌دست و کارآمد باشد .

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ احمد بخشايش اردستاني، نماينده مردم اردستان در نطق ميان دستور خود در جلسه علني امروز، يکشنبه (23 تيرماه)  بهارستان با اشاره به توصيه امام علي (ع) به مالک‌اشتر، گفت: مالک؛ من براي چهار کار ويژه از جمله جمع آوري خراج و ماليات، نبرد با دشمنان مصر و با دشمنان کشور، توسعه و آباداني و اصلاح امور مردم و ايجاد پيوستگي در جامعه، تو را به مصر رهسپار کردم.

وي در ادامه افزود: امام علي (ع) در توصيه‌هاي خود به مالک تاکيد کردند که مالک، توجه تو بايد به طبقه ماليات دهندگان باشد  چراکه  آن‌ها  ابزار آباداني کشور را محيا مي‌کنند، در غير اين صورت اگر تو تنها معطوف به ماليات گرفتن شوي، با دست خودت مشروعيت‌ خود را ساقط کرده و فرمانروايي‌ات پايدار نخواهد ماند و از طرفي بايد توجه خود را به گسترش را‌ه‌ها معطوف بداري تا ماليات بهتر صورت گرفته و آباداني شهرها را مقدم بر اخذ ماليات قرار دهي.
 
بخشايش تصريح کرد: در اصلاح امور مردم، نگاه حاکم و فرمانروا بسيار مهم است، امام‌علي(ع) مي‌فرمايد؛ مردم نسبت به حاکم از لحاظ ظرفيت‌پذيري دو دسته هستند يا آن‌ها در آفرينش با حاکم برابرند (کف) يا در دين با حاکم برادرند (سقف) که اين مهم مستلزم ظرفيت‌سازي در  نهادهاي جامعه شامل دولت‌مردان و مجلس است.

وي ادامه داد: ظرفيت‌سازي دولتمردان و نمايندگان مجلس در اسناد بالادستي فصل 8 قانون اساسي آمده و  حدود نقدپذيري مسئولان در اين رابطه تعيين شده است. 

نماينده مردم اردستان در مجلس تاکيد کرد: نقدپذيري به‌ معناي آن است که مسئولان نقدپذير باشند، که اين مهم نيز بايد در کابينه دولت منتخب وجود داشته باشد، همچنين کابينه دولت منتخب بايد نشاط، جواني، پاکدستي و کارآمدي را ملاک کار خود قرار دهد.

بخشايش در خصوص ويژگي‌هاي کابينه دولت يازدهم، اظهار داشت: البته رئيس‌جمهور منتخب مردم در مناظرات تلوزيوني خود بيان کردند؛ من سرهنگ نيستم بلکه حقوقدانم، اميدوارم در کابينه ايشان فرطوط و ژنرالي وجود نداشته و در عين حال دولت ايشان دولتي جوان، با نشاط و شيشه‌اي باشد که بتوان پشت شيشه دولت را به خوبي مشاهده کرد.

بخشايش با بيان اينکه مقام معظم رهبري در مورد تشکيل کابينه فرمودند؛ از نقاط ضعف و قوت دولت‌هاي گذشته بايد استفاده شود، يادآور شد: قوت دولت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در گرداندن اقتصاد پس از جنگ و استفاده از نيروهاي کارآمد و با نشاط آن زمان بود، اين در حالي است که ضعف آن دولت کم نبود، ضعف دولت آيت‌الله هاشمي بخشي‌نگري به توسعه و غفلت از مسائل فرهنگي و انساني، رشد طبقه نوکيسه‌اي  بود که اعتقاد داشتند کشور بايد از طريق اخذ ماليات ثروتمند شود، 

نماينده مردم اردستان تاکيد کرد: ضعف ديگر دولت آيت‌الله هاشمي، نقدپذير نبودن وي بود، تا حدي که در آن زمان طرفداران وي در پايان خطبه‌هاي نماز جمعه‌ها مي‌گفتند که دشمن هاشمي دشمن پيامبر است، اين به معناي نقدناپذيري دولت هاشمي است، که البته برخي از اين نواقص در دولت خاتمي نيز ديده مي‌شد، به عنوان مثال، تفوق گفتمان سياسي بر اقتصادي و نهادينه شدن آزادي بيان و عدم فرهنگ نمودن آن بود، ضمن آنکه در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی آنچنان که باید گفتمان آزاد میان افراد شکل نگرفت و در نتیجه چنین ضعفی در سال ۸۸ آن مشکلات به وجود آمد.

بخشايش با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت احمدي‌نژاد، تصريح کرد: نقاط قوت دولت احمدي نژاد سفرهاي استاني، چرخش نخبگي، فربه نمودن طبقه متوسط جامعه و استفاده از ديپلماسي هوشمند بود اين در حالي است که حاشيه سازي، دعواي ميان قوا از نقاط ضعف دولت وي بود.

بخشايش ادامه داد: "حجت اسلام و المسلمين روحاني "بايد از  نقاط ضعف و قوت دولت‌هاي گذشته درس بگيرد و تعريف مجددي از اعتدال را ارائه کند چراکه اعتدال واژه‌اي زيباست اما روش است نه بينش.

عضو کميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيد کرد: مقام معظم رهبري در سال 88 فرمودند که بعضي‌ها به نام اعتدال و با نام عقلانيت مي‌خواهند از مباني انقلاب کم گذارند و اين نشانه بي حسي و خستگي است.

بخشايش در پايان خاطر نشان کرد: امیدوارم گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به جای اینکه افراد درجه سومشان را معرفی کنند خودشان را معرفی کنند تا بفهمند که مسئولیت پذیری یعنی چه، همچنين سیاست‌مداران نباید به مردم وعده‌های دروغ بدهند.

 
 انتهاي پيام/
برچسب ها: کابینه ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار