مناطق روستایی پتانسیل‌های فراوانی در زمینه اشتغال، کشاورزی، دامپروری، پرورش طیور و ... دارند و با تقویت روستاهای هر منطقه می‌توان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی، نیازمندی مناطق مختلف در زمینه مواد غذایی را نیز برطرف کرد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  تقویت و توسعه مناطق روستایی از مسائل مهمی است که در سال‌های اخیر به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با برنامه‌ریزی کلان دولت‌مردان اقداماتی نیز در این راستا صورت گرفته است.

مناطق روستایی پتانسیل‌های فراوانی در زمینه اشتغال، کشاورزی، دامپروری، پرورش طیور و ... دارند و با تقویت روستاهای هر منطقه می‌توان علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مطمئن می‌توان نیازمندی مناطق مختلف در زمینه مواد غذایی را برطرف کرد.

روستاها نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و ... در سطوح مختلف محلی، ملی و بین‌المللی ایفا می‌کنند و بی‌توجهی به مناطق روستایی می‌تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشند که گاها جبران آن مستلزم هزینه‌های بالایی است.

فقر گسترده، روی‌آوری به مشاغل کاذب و بیکاری، نابرابری فزاینده، رشد سریع جمعیت شهری، تخلیه محیط‌های روستایی و مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی شهری و تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی از معضلاتی هستند که عدم توسعه یافتگی روستاها می‌تواند به دنبال داشته باشد.

اعتبارات مالی دهیاری‌ها پاسخگوی خواسته‌های مردمی نیست

در سیستم جدید مدیریتی کشور، مدیریت روستاها به شوراها و دهیاری‌ها سپرده شده و مدیریت روستایی در فرایند توسعه روستایی یکپارچه و پایدار نقش اساسی دارد.

تقویت جایگاه شغلی دهیاران و رفع مشکلات ایشان از مباحث مهمی است که مسئولان می‌توانند از طریق توجه به آن کمک شایانی به توسعه مناطق روستایی کنند.

نداشتن امنیت شغلی و ضعف ساختاری که در ساختار اجتماعی دهیاران با آن مواجه هستند از مسائل اساسی است که عموم دهیاران بر آن تاکید دارند.

مردم روستاها انتظارات زیادی از دهیاران برای توسعه روستاها و برابری امکانات روستاها با شهرهای کوچک مجاور دارند و اعتبارات محدودی که دهیاران در اختیار دارند اجازه دستیابی به این مهم را به ایشان نمی‌دهد.

اعتبارات دهیاری‌ها ناکافی است

ساکن روستای چهاربرچ دشتستان با اشاره به جایگاه دهیاران اظهار داشت: دهیاران باید نسبت به رفع مشکلات مردم روستاها اهتمام ورزند.

احمد عرب افزود: پیگیری دهیاران در رفع مشکلات بسیار تاثیرگذار است.

ساکن روستای بویری نیز بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد توسعه مناطق روستایی هستیم که البته کافی نیست و باید بیش از گذشته توسعه یابد.

شهرام حاجی افزود: نقش دهیاران در توسعه روستاها بر هیچ کس پوشیده نیست و نباید دست کم گرفته شوند.

ساکن روستای چم‌درواهی نیز گفت: مسئولان باید به روستاها بیشتر از گذشته توجه کنند و کاری کنند که مناطق روستایی مشکلی نداشته باشند.

رضا رضایی افزود: تقویت جایگاه دهیاران امری مهم است و موجبات رشد روستاها می‌شود و امیدوار هستیم روستای چم‌درواهی نیز شاهد استقرار دهیاری باشد.

ساکن روستای درودگاه نیز اظهار داشت: دهیاران بودجه کافی در اختیار ندارند و هیچ اقدام در خور توجهی انجام نمی‌دهند.

قاسم باقری افزود: افزایش امکانات و اعتبارات دهیاری‌ها موجبات پیشرفت روستاها می‌شود و مسئولان باید به این مهم توجه کنند.

دهیاران ضمانت شغلی ندارند

دهیار روستای پشت‌پر از توابع بخش ارم گفت: دهیاران هیچ‌گونه ضمانت شغلی ندارند و وضعیت شغلی ایشان مطلوب نیست.

علی رحیمی اظهار داشت: شوراهای روستایی به دلایل مختلف در کار دهیاران سنگ‌اندازی می‌کنند و انتظار می‌رود که بخشداران حمایت بیشتری از دهیاران داشته باشند.

وی افزود: تامین اعتبارات مالی دهیاری‌ها از مسائل مهمی است که دهیاران همیشه به آن توجه دارند و طی سال‌های اخیر نیز این امر به سختی صورت گرفته است.

رحیمی با تاکید بر آنکه اعتبارات دهیاری‌ها مناسب با نیازهای آنها نیست، خاطرنشان کرد: اعتبارات محدودی که در اختیار دهیاران قرار می‌گیرد پاسخ‌گوی نیازهای آنها نیست.

نماینده دهیاران بخش ارم بیان داشت: واحد شهری و روستایی فرمانداری هیچ هم‌فکری و تبادل نظری با دهیاران ندارند و انتظار داریم فرماندار محترم این مشکل را برطرف کند.

دهیارانی که یک سال حقوق نگرفته‌اند

رحیمی متذکر شد: حقوق و مزایای دهیاران از اصول و سیکل خاصی پیروی نمی‌کند و گاها دهیارانی را شاهد هستیم که با گذشت یک سال مزایا و حقوقی از دهیاری دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از دهیاران کارمند نهادهای دیگر یا بازنشسته هستند و بدون چشم‌داشت به حقوق و مزایا و صرفا برای توسعه روستای خود خدمت می‌کنند.

رحیمی بیان داشت: با پیگیری‌های مستمر فرماندار دشستان و بخشدار ارم مشکل آب در مناطق روستایی ارم برطرف شده و از زحمات ایشان تشکر می‌کنیم.

برکناری دهیاران یعنی اتلاف هزینه‌های آموزش ایشان

دهیار روستای پشت‌پر با اشاره به شروع دوره فعالیت شورای چهارم در ماه آینده گفت: دهیاران در مناطق مختلف عموما افرادی هستند که طی سال‌های متمادی سابقه دهیاری را دارند و تجربه ارزشمندی در زمینه مدیریت دهیاری‌ها دارند.

رحیمی بیان داشت: وزارت کشور دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و توجیهی فراوانی برای ایشان برگزار کرده و درصورتی که شوراهای جدید قصد برکناری ایشان را داشته باشند، به منزله هدر رفت سال‌ها تجربه و هزینه‌های گزافی است که برای آموزش ایشان هزینه شده است.

وی افزود: دهیاران در روستاها هم نماینده دولت و هم نماینده مردم هستند و انتظار داریم مسئولان حمایت بیشتری از دهیاران داشته باشند.

دهیاران مهم‌ترین عامل توسعه مناطق روستایی هستند

فرماندار دشتستان نیز اظهار داشت: دهیاران در توسعه مناطق روستایی نقشی موثر ایفا می‌کنند و می‌توان از ایشان به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه مناطق روستایی یاد کرد.

علیرضا خرمی خاطرنشان کرد: عموم دهیاران بدون چشم‌داشت به مزایای خاصی و صرفا به‌منظور خدمت صادقانه و خالصانه مشغول خدمت هستند و برای بهبود وضعیت روستای خود تلاش می‌کنند.

وی بیان داشت: حمایت از دهیاران از مسائل مهمی است که مدیران شهرستان به آن توجه دارند و بخشداران نیز با تمام توان در این زمینه تلاش خواهند کرد.

خرمی یادآور شد: توسعه و عمران روستایی در شهرستان دشتستان از مسائل مهمی است که در سال جاری در دستور کار مسئولان قرار دارد و با تمام توان برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در اعتبارات سال جاری برای تمامی طرح‌های هادی روستایی مصوب تخصیص اعتبار داشته‌ایم و این امر به توسعه روستاها کمک شایانی می‌کند./ج1

برچسب ها: بوشهر ، پتانسیل ، کاذب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.