پایگاه خبری پالسی میک اذعان مي کند که ايران و افغانستان بدليل ريشه هاي عميق و مشترک تاريخي و فرهنگي پس از خروج نيروهاي اشغالگر آمريکايي از آن کشور روابط شان را تعميق خواهند بخشيد و اين امر موجبات نگراني دولت اوباما را فراهم کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پالسي ميک، "اوري بارمين"  نويسنده اين مقاله با اذعان به روابط گسترده تجاري و اقتصادي کشورمان با دولت افغانستان و تاثير آن بر حضور نظامي آمريکايي ها در آن کشور و تضعيف موقعيت آنان مي افزايد "در صورت خروج کامل نيروهاي آمريکايي از افغانستان اين ايران خواهد بود که به شريک اصلي امنيتي و اقتصادي دولت افغانستان تبديل خواهد شد. در ماههاي آينده ابتکارات ديپلماتيک ايران و افغانستان پيشرفت چشمگيري خواهد داشت. اين روند با عقب نشيني نيروهاي آمريکايي از افغانستان شدت خواهد گرفت. در خروج نيروهاي آمريکاي از افغانستان بازي اي با حاصل جمع "صفر" براي دولت اوباما خواهد بود."


نويسنده در ادامه با اذعان به قدرت و نفوذ دولت ايران در افغانستان مي افزايد "عليرغم آنکه پيش بيني آينده اقتصادي منطقه و ايران امکان پذير نيست اما بايستي اشاره کرد که دولت جمهوري اسلامي ايران داراي اهرم سياسي قدرتمندي براي نفوذ در افغانستان پس از خروج نيورهاي نظامي آمريکايي از آن کشور است. ايران در قبال افغانستان قطعا در راستاي ابتکار عمل بيشتر در آينده و همکاري با دولت افغانستان خواهد بود. "

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به روابط فرهنگي ديرينه کشورمان با افغانستان مي افزايد "ايران روابط فرهنگي و تاريخي ديرينه اي با افغانستان دارد و همين امر علت اصلي تاثيرگذاري آن کشور در ميان افغان ها بوده است. اين تاثيرگذاري در مناطق شمالي افغانستان از جمله در ولايت "هرات" بيش از ساير مناطق بوده است. تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي عليه ايران سبب شده تا مشارکت اقتصادي و تجاري جمهوري اسلامي ايران و افغانستان گسترش يابد. ايران در قبال افغانستان خيرخواهانه رفتار کرده است. اکنون بيش از 25 درصد از واردات کشور افغانستان از طريق ايران تامين مي شود. بيش از 50 درصد نفت مصرفي افغانستان از ايران به آن کشور صادر مي شود. هيچ دليلي وجود ندارد که فکر کنيم رييس جمهور آينده افغانستان از توسعه روابط تهران – کابل جلوگيري کند." 

نويسنده مقاله با اذعان به ميزباني مهربانانه کشورمان از مهاجران افغان مي افزايد "از سوي ديگر ايران کشوري است که بيشترين تعداد مهاجران افغان را در خود جاي داده است. در طول سالهاي گذشته بيش از 2.5 ميليون افغان به ايران مهاجرت کرده و در آن کشور مقيم هستند."

نويسنده در ادامه با بيان نظر خود پيرامون امکان ارتباط ميان ايران و افغانستان و زمينه سازي "تعامل مستقيم" ايران و آمريکا از طريق آن مي افزايد "بسياري معتقدند که بن بست سياسي کنوني مي تواند از طريق تعامل مستقيم ميان ايران و آمريکا صورت گيرد. آيا امکان تعامل دو رقيب با يکديگر وجود دارد. پاسخ من به اين پرسش مثبت است." 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که تا زمان عدم لغو تحريم هاي وضع شده ضد ايراني امکان تعامل مستقيم ايران و آمريکا وجود نخواهد داشت و در اين باره مي افزايد "مسبر ارتباطي ميان ايران و افغانستان از طريق چابهار و بم برقرار مي شود. با احداث بزرگراهي که قرار است هندوستان براي افغانستان بسازد امتداد اين مسير به شهر "دلارام" افغانستان مي رسد که در آن جا پايگاه عملياتي آمريکايي ها قرار دارد.  نکته اساسي در اينجاست که تا زماني که تحريم هاي کنوني کاهش نيافته و يا لغو نشوند امکان تعامل مستقيم ايران و آمريکا وجود نخواهد داشت. به همين خاطر است که ايران مي تواند مانعي اساسي براي افزايش دخالت های آمريکا در افغانستان باشد."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار