استاندار سیستان و بلوچستان گفت: صنعت و معدن موجود در استان سیستان و بلوچستان، ثروت بیکران و بزرگی بوده چرا که این استان پدر معادن کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، حاتم نارویی در همایش روز صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بهره‌گیری از موقعیت ویژه سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با کشور‌های پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تسهیلات و امکانات زیربنایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار، منابع دریایی و تسهیلات ایجاد صنایع تبدیلی خرما، بهره‌برداری از معادن فلزی و کانی‌های غیر فلزی این استان از جمله ظرفیت‌های قابل گسترش در بخش صنعت و معدن سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان سرزمین پهناوری است که از دریاچه شکرریز هامون تا پهن‌دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان نباید مشهور به قاچاق سوخت باشد چرا که هزار و 540 کیلومتر مرز آبی و خاکی، شایسته‌ترین محور ممکنی است که در اختیار این استان قرار دارد.نارویی تصریح کرد: این استان به عنوان پهناور‌ترین استان کشور، دارای قدمتی دیرینه بوده که در کتب مختلف تاریخی به آن اشاره شده است.

این مسئول ابراز داشت: در این ولایت، وحدت دستاویز مردم سرزمین‌ نخل‌های راست‌قامت و بلندهمت بوده و همدل نبودن مردم این مرز و بوم عامل ناموفق بودن آنها است.

وی متذکر شد: استان سیستان و بلوچستان محروم نیست بلکه مظلوم است که باعث شده تارهای حیثیت این استان از بین‌ برود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جایگاه این استان در اوج آسمان است اما باید برای رسیدن به نقطه اوج، تمامی آحاد مردم این سرزمین دست در دست هم نهند تا به حماسه اقتصادی پاسخ مثبت دهند.

نارویی ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز این استان باید در بودجه سالیانه کشور دیده شود و در دولت جدید سهم ارزشمندی برای صنعت و معدن این استان اختصاص یابد.

نبود نظام مالی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت و معدن سیستان و بلوچستان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این همایش ابراز داشت: لزوم توسعه اقتصادی پایدار و خدمت‌رسانی به مردم این خطه سبب شد از هزار و 300 واحد صنعتی که حدود 300 واحد غیر فعال بوده، با تصمیم‌گیری مسئولان تمام آنها آغاز به کار کنند.

نادر میرشکار عنوان کرد: این‌ شرکت‌ها از همان ابتدا با سرلوحه قرار دادن کیفیت خدمات، به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و بهره‌گیری از مشاورین متخصص، در راستای توسعه و رسیدگی بیشتر به این استان پرداختند.

وی افزود: توسعه این استان در دل کوه‌ها نهفته است ولی با توجه به مرز طولانی مشترک با دو کشور پاکستان و افغانستان و مرز ساحلی طولانی با دریای عمان، در جنوب شرقی ایران از موقعیت‌های حساس و استراتژیک برخوردار هستیم که با همت دولت جدید باید حداکثر واحد‌های صنعتی آغاز به کار کنند.

این مسئول گفت: سرمایه‌گذاری در بخش معدن بسیار بالا بوده چرا که 106 پروانه بهره‌برداری از معادن در دست اقدام است که متأسفانه در حال حاضر 60 پرونده غیر فعال و تنها 46 پرونده فعال هستند.

میرشکار با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در بخش صنعت و معدن استان، تأمین مالی این واحدها است تصریح کرد: نظام مالی از سوی دولت برای بخش صنعت و معدن در حال شکل‌گیری است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر بر خلاف آنچه که اعتبارات در عرصه کشاورزی فراهم بوده در بخش صنعت و معدن این استان هیچ نظام مالی تعریف نشده است.

در پایان این مراسم از برترین‌های صنعت استان شامل؛ کارخانه آرد وحدت سراوان، تعاونی 667 آریا شیمی، شرکت هامون‌ثمر، شرکت سحر صنعت شرق، تعاونی 84 ایران کولا، معدن منیزیت ترشاب، شرکت هامون‌سازه، شرکت تعاونی 462 کرومیت زاهدان تجلیل شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.