به گزارش خبرنگار
حقوقيقضايي باشگاه خبرنگاران، به موجب قانون مدنى، حقوق مالى زن پس از طلاق در پنج مورد خلاصه ميشود، اما قانون حمایت خانواده مصوب 1353 حق دیگرى را با عنوان «مقررى ماهانه» به آن ميافزاید، این حق درباره شوهر نیز مصداق دارد، اما شروطى که قانون براى استحقاق آن در نظر ميگیرد در کنار شرایط موجود جامعه، عملا بهرهمندى از آن را در زنان منحصر ميکند.
با این حال این حق قانونى در عمل به بوته فراموشى سپرده ميشود تا اینکه قانونگذار براى پر کردن خلأهاى ناشى از آن در قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق (1371) اجرةالمثل و بخشش اجبارى را نیز به حقوق مالى اضافه ميکند. البته به نظر ميرسد که این اقدام قانونگذار به معنى نسخ مواد قانونى مربوط به مقررى ماهانه نبوده است.
قانون مدنى روابط مالى زن و شوهر را در سه مبحث نفقه، مهر و ارث تنظیم کرده است، نفقه مختص ایام زوجیت و پیش از انحلال نکاح است، اما در مواردى استثنائى، پس از انحلال نکاح نیز زن حق دریافت نفقه را از شوهر خود دارد؛ از جمله در عده طلاق رجعى 1 و نیز در طلاق بائن در صورتى که باردار باشد، در مورد اخیر زن تا زمان وضع حمل حق گرفتن نفقه را خواهد داشت(ماده 1109).
مهر نیز هرچند از زمان وقوع عقد بر ذمه مرد قرار ميگیرد و زن بلافاصله حق مطالبه آن را دارد اما وصول آن معمولا پس از فوت همسر و یا بروز اختلاف بین زن و شوهر یا هنگام طلاق انجام ميشود؛ چرا که امروزه مهر بیشتر به عنوان ابزارى براى نشان دادن ارزش اجتماعى زن و ضمانت اجرایى در مقابل رفتار نامتعارف شوهر تلقى ميشود.
ارث نیز تنها در صورت فوت هر یک از زوجین، به همسر دیگر تعلق ميگیرد، مقررات قانون مدنى در خصوص ارث زوجین از یکدیگر همچون اکثر قواعد بر مبناى نظر مشهور فقهاى امامیه تدوین شده است. بدینسان حق ارث زن از دارایى شوهر را نميتوان جزء حقوق مالى زن پس از طلاق به شمار آورد؛ زن در صورتى از دارایى شوهر ارث ميبرد که او فوت کرده باشد و در صورتى که نکاح بر اثر طلاق منحل شده و فوت شوهر پس از آن به وقوع پیوسته باشد.
زن حقى از دارایى شوهر نخواهد داشت، جز در دو مورد خاص: مورد اول موضوع ماده 943 قانون مدنى است که طلاق رجعى بوده و شوهر پیش از انقضاى عده فوت کرده باشد، البته با توجه به اینکه مطلقه رجعیه در حکم زوجه است، این مورد استثناى واقعى نخواهد بود. مورد دوم نیز موضوع ماده 944 قانون مدنى است که مقرر ميدارد «اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد، زوجه از او ارث ميبرد، اگرچه طلاق بائن باشد، مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد». مورد اول موضوع ماده 943 قانون مدنى است که طلاق، رجعى بوده و شوهر پیش از انقضاى عده، فوت کرده باشد، البته با توجه به اینکه مطلقه رجعیه در حکم زوجه است، این مورد استثناى واقعى نخواهد بود .
بنابراین حقوق مالى زن پس از طلاق در یکى از موارد ذیل جاى ميگیرد: 1-حق گرفتن نفقه در عده طلاق رجعى. 2-حق گرفتن نفقه در طلاق بائن، مشروط به اینکه زن حامله باشد تا زمان وضع حمل. 3-حق وصول مهر، مشروط بر اینکه پیش از طلاق آن را وصول نکرده یا آن را نبخشیده باشد. 4-حق ارث از دارایى شوهر، در صورتى که فوت شوهر در عده طلاق رجعى واقع شده باشد. 5-حق ارث از دارایى شوهر در فرضى که صیغه طلاق در حالت مرض شوهر جارى شده باشد و شوهر ظرف یک سال از تاریخ طلاق، به همان مرض مرده باشد مشروط به اینکه زن در این مدت شوهر نکرده باشد. ثابت نبودن میزان مقررى ماهانه مقررى ماهانه در قانون حمایت خانواده متناسب با وضع و سن طرفین و مدت زناشویى است و میزان آن برحسب اشخاص و وضع آنان تغییر ميکند، حکم مربوط به میزان مقررى نیز پس از صدور حکم ثابت نمىماند و دادگاه ميتواند این میزان را کاهش داده یا حتى حکم به قطع آن دهد.
کاهش مقررى در صورتى اتفاق ميافتد که درآمد محکوم له (درخواستکننده نیازمند) افزایش پیدا کند و نیاز و وابستگى او به دریافت مقررى کمتر شود و یا بر عکس درآمد محکوم علیه(همسر مقصر و در عین حال مستطیع) به گونهاى کاهش پیدا کند که نتواند همچون گذشته مقررى را پرداخت کند.
همچنین مقررى ماهانه به حکم دادگاه ممکن است قطع شود، مقررى ماهانه هنگامى قطع ميشود که محکومله ازدواج کند یا درآمد کافى کسب کند به طورى که دیگر نیازى به مقررى نداشته باشد. بعضى از استادان حقوق مدنى معتقدند در موردى که حکم به پرداخت مقررى به سود بیمار یا مجنون صادر شده باشد، بهبود و سلامت بیمار یا مجنون نیز موجب قطع مقررى خواهد شد.
بدین ترتیب اگر شوهرى زن بیمار و درمانده خود را طلاق دهد، سلامت بیمار موجب قطع مقررى ميشود هرچند که زن نادار و شوهر ثروتمند باشد، زیرا در نظر قانونگذار، کسى که خواستار جدا شدن از همسر بیمار یا دیوانه خود شود، از نظر حقوقى مرتکب تقصیر نشده است و مقررى فقط به لحاظ وضع خاص همسر او مقرر ميشود.
فوت محکومله نیز باعث قطع مقررى خواهد شد. قانونگذار در ماده 11 فوت محکومله را از موجبات قطع مقررى ماهانه دانسته، اما از فوت محکومعلیه سخنى به میان نیاورده است.
برخى از استادان حقوق مدنى با استناد به شخصى بودن مقررى، فوت محکوم علیه را موجب قطع آن دانستهاند و در تأیید آن به ملاک ماده 11 استناد کردهاند، اما به نظر بعضى دیگر، فوت محکومعلیه باعث قطع مقررى نیست، زیرا قطع یا کاهش مقررى امرى استثنائى است که باید در حدود نص اجرا شود و نباید به کمک قیاس آنرا توسعه داد.
مورد دوم نیز موضوع ماده 944 قانون مدنى است که مقرر ميدارد «اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد، زوجه از او ارث ميبرد، اگرچه طلاق بائن باشد، مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد»
مبنا و ماهیت حقوقى مقررى ماهانه برخى از صاحبنظران گفتهاند «اینگونه مقررى ممکن است یک نوع نفقه یا خسارت یا ترکیبى از این دو تلقى شود، مىتوان گفت با توجه به شرایطى که قانون براى مقررى مذکور در نظر گرفته است مقررى مزبور یک نوع نفقه است، زیرا هم در مورد طلاق مبتنى بر جنون یا مرض صعبالعلاج یکى از زوجین، اگر این مقررى جنبه جبران خسارت داشت فقط طرف مقصر در طلاق باید محکوم به پرداخت آن ميشد.
به علاوه خسارت اصولا متناسب با زیانى است که وارد شده درحالى که مقررى یاد شده متناسب با وضع و سن طرفین و مدت زناشویى است، پس ميتوان گفت که مقررى یاد شده نوعى نفقه است، نفقهاى که نه تابع احکام نفقه زوجه است و نه مشمول نفقه اقارب، این مقررى نوع خاص و جدیدى از نفقه است که قواعد ویژهاى بر آن حکومت ميکند».
مقررى ماهانه با هیچ یک از اصول شناخته شده و مرسوم در حقوق ما تناسبى ندارد، نفقه نیست، چراكه در زمانى حکم به پرداخت آن صادر ميشود که رابطه زناشویى از بین رفته است. همچنین برخلاف نفقه که فقط مرد ملزم بدان ميشود در مقررى ماهانه ممکن است زن هم محکوم به پرداخت آن شود، با قواعد مسئولیت مدنى نیز سازگار نیست، زیرا به تناسب وضع و سن طرفین و مدت زناشویى تعیین ميشود و تابع وضع طرفین است.
انتهاي پيام/
1: فررند از شکم مادر متولد می شود و تاریخ هم گواه خوبی است که چه نعداد مادران بر اثر سیستم بدنی و یا اشکال در تولد فرزند جان خود رت از دست داده و می دهند امت یک مورد هم برای پور وجود ندارد
2: اگر نعقه کامل زن را نا ازدواج مجدد او و در صورت عدم ازدواج مجدد او حد اقل تا 30 سال بعد از طلاق او بگذارند هم مهریه ها کاهش پیدا می کند امید به ماندگاری زندگی و هم مردان واجد شرایط بیشتری راغب ازدواج می شوند و طمع به مال یکدیگر قطع می شود.