وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه با عصبانيت به سخنان مقامات آمريکايي در اين هفته که اعلام کرده بودند واشنگتن فهرست به اصطلاح مگنيتسکي را گسترش خواهد داد، واکنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ريانووستي ،‌فهرست مگنيتسکي فهرست سياهي است که مقامات روسي متهم به نقض حقوق بشر را از سفر به آمريکا باز مي دارد و دارايي هاي آنها را در آمريکا مسدود مي کند.
وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام کرد : ما بارها توضيح داديم که "جنگ فهرست هاي سياه " که از سوي واشنگتن آغاز شده است مطمئنا پاياني پوچ خواهد داشت و روابط روسيه و آمريکا را به يک رويارويي به ثمر خواهد رساند.
اين بيانيه در واکنش به سخنان ويکتوريا نولاند - که براي سمت معاونت وزارت امور خارجه آمريکا نامزد شده است - و دنيل بائر - که نامزد مورد نظر باراک اوباما به عنوان  سفير آمريکا در سازمان امنيت و همکاري اروپاست -  در روز پنجشنبه در سناي آمريکا صادر شد.
هم نولاند و هم بائر در کميته روابط خارجي سنا اعلام کردند از افزوده شدن نام مقامات روسي بيشتر به فهرست سياه قانون مگنيتسکي موافقند.
قانون مگنيتسکي در ماه دسامبر اجرايي شد تا مقامات روس را که واشنگتن معتقد است در مرگ سرگئي مگنيتسکي وکيل روس در سال 2009 دست داشتند به همراه ديگر مقامات ناقض حقوق بشر در روسيه هدف قرار دهد.
بائر - که هم اکنون مشاور معاون وزير امور خارجه آمريکاست - در پاسخ به سوال جان مک کين - که از منتقدان سرسخت کرملين است - گفت: سازمان زير نظر من در ايجاد اين فهرست دخيل بوده است و ما به اين طرح به عنوان طرح ادامه دار مي نگريم و قصد دارين نام هاي بيشتري به اين فهرست اضافه کنيم.
در ماه آوريل، واشنگتن نام 18 تن از مقامات موجود در فهرست  مگنيتسکي را منتشر و اعلام کرد شماري ديگري از  مقامات روسيه به سبب حفظ منافع امنيت ملي آمريکا تحريم خواهند شد.
انتشار اين فهرست خشم روسيه را برانگيخت و سبب شد مسکو نيز فهرست سياه مشتمل بر 18 مقام آمريکايي را منتشر کند، مقاماتي که به گفته مسکو با کمپ بازداشت زندان گوانتانامو در کوبا مرتبط هستند و حقوق روسيه را در خارج از اين کشور نقض کرده اند.
نولاند نيز گفت: کار ما بر روي اين فهرست ادامه دارد و ما نام هاي بيشتري به اين فهرست اضافه خواهيم کرد.
وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه روز جمعه خود دولت اوباما را به مورد ارعاب قرار گرفتن از سوي سناتور مک کين و سناتور بنجامين کاردين متهم و اعلام کرد مسکو با فزودن نام هاي بيشتري از مقامات آمريکايي به فهرست سياه مورد نظر خود به اقدام واشنگتن پاسخ خواهد داد.
در اين بيانيه همچنين آمده است مقامات آمريکايي مرتبط با برنامه مخفي جاسوسي واشنگتن - که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا  ماه گذشته آن را فاش کرد - نيز احتمالا به فهرست سياه مسکو اضافه خواهند شد.
 اين بيانيه مي افزايد:  درباره فهرست گوانتاناموي خود در حال حاضر با کمبود نامزد رو به رو نيستيم  به ويژه اين که مي توانيم نام مقامات آمريکايي را در پي نقض گسترده حقوق شهروندي به سبب نقض حريم خصوصي مکالمات تلفني در سراسر جهان از جمله شهروندان روسي به ين فهرست اضافه کنيم.








برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار