مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: از سال 81 به بعد تلفات یوزپلنگ گزارش شده است.

آبسالان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در سطح استان خراسان شمالی منطقه حیات وحش میاندشت و دهکده رضوی در شمال پارک ملی گلستان تنها زیستگاه جهان یوزپلنگ است.
وی افزود: با توجه به اینکه طی سال های گذشته تصور می کردیم نسل یوزپلنگ ایرانی در خراسان شمالی منقرض شده اما بعد از 30 سال در سال 81 یک گونه نادر دیده شد و مشاهدات ما ثبت و ضبط شده است.
آبسالان ادامه داد: دور بین های تله ای که در اطراف آبشخورها جانمایی شده است جمعیت یوزپلنگ ها را در منطقه میاندشت بین 10 تا 12 قلاده بر آورد می کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه یوزها خود را محدود به یک منطقه نمی کنند و در مناطق آزاد و مرز بین مناطق حفاظت شده و مناطق آزاد در رفت و آمد هستند امکان دارد یوزها فراتر از این تعداد باشند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه خارج از مناطق حفاظت شده زیستگاه ها تخریب شده و منابع غذایی هم کم است یوزها در این مناطق دوام نمی آورند طی سال های گذشته با توجه به افزایش آبشخورها و بر قراری امنیت در مناطق حفاظت شده یوزها ترجیح می دهند به مناطق آزاد ورود پیدا نکنند.
وی با اشاره به تلفات 2 تا 3 رأس پلنگ طی سال های گذشته خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمار دقیق از وجود پلنگ در استان به دست نیامده و با توجه به معرض خطر بودن این گونه و شکار آن توسط شکارچیان و افراد بومی این خلاء را می توان از ضعف کارشناسی سازمان بر شمرد، این در حالیست که ما همچنان از جمعیت یوزها در منطقه دهکده رضوی نیز بی اطلاع هستیم./ل
برچسب ها: یوز پلنگ ، حفاظت ، تله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار