خونریزی بینی بويژه در تابستان و زمستان به علت افزایش شکنندگی عروق مخاطی از سایر اورژانسي هاي گوش و حلق و بینی شایع است.

محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران‌ افزود: خونریزی بینی مساله بسیار شایعی است که اغلب افراد در ایام تابستان و زمستان درگیر آن می‌شوند به گونه‌ای که طبق آخرین آمارهای به دست آمده در این زمینه از هر 10 نفر یک نفر دچار خونریزی شدید می‌شود که در بیشتر موارد علت خاصی ندارد. 

وی با اشاره به دلایل بروز خونریزی بینی تاکید کرد: به طور کلی سیستم‌های تهویه هوا به خصوص در مراکزی که دارای سیستم‌های خنک کننده و گرمایشي هستند، ایجاد خشکی هوا به متعاقب آن خشکی مخاط بینی و شکنندگی مویرگ‌ها و در نتیجه بروز خون دماغ است. 

محسن نراقی اظهار داشت: بینی یکی از پرخون ترین اعضا بدن است و خونریزی آن به طور کلی وابسته به دو علت عمده یعنی علت وضعی و سپس عمومی است که دلایل عمومی در بروز آن شایع‌تر هستند که در این بین فشار خون بالا اختلالات خونی یا تصلب شرائین در سنین بالا، مهمترین آن را شامل می‌شود. 

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی با اشاره به عوامل وضعی موثر در بروز خونریزی بینی گفت: وارد کردن ضربه به بینی، التهاب مخاط بینی و عفونی شدن آنها، ناهنجاری‌های داخلی بینی، انحراف شدید تیغه بینی و ندرتا تومورهای سینوسی و خودبینی، مهمترین این دلایل را تشکیل می‌دهد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرارگیری طولانی مدت در معرض نور مستقیم آفتاب موجب برافروختگی صورت شده و چون در این حالت براساس واکنش طبیعی بدن برای دفع گرما و خشک شدنش عروق سطحی برای تبادل حرارت گشاد می شوند و از آنجایی که بیشترین مویرگ‌ها در بینی قرار دارد، فرد دچار خونریزی بینی و با همان خون دماغ می‌شود. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار