خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی بی سی عربی»، با بیان اینکه در داخل مصر انتقادهای تندی از عملکرد ارتش وجود دارد، اعلام کرد: طرفداران اخوان المسلمین در حال برگزاری تظاهرات گسترده در مصر هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی عربی ; عامر سلطان در گفتگو با این شبکه درباره تحولات مصر در اولین جمعه ماه مبارک رمضان گزارش داد: اوضاع مصر تاکنون آرام است، اما به نظر می رسد که اوضاع تغییر کند. حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، به طور انبوه در اطراف مسجد «رابعه العدویه» تجمع کرده اند. آنها دیروز اعلام کردند که تظاهراتی از دیگر استان های مصر به طرف این منطقه برگزار خواهد شد.

خبرنگار این شبکه افزود: بر اساس اطلاعات ما، تظاهراتی از میدان رابعه العدویه به طرف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه برگزار خواهد شد. همچنین، پیش بینی می شود تظاهرات دیگری از رابعه العدویه به مقصد یکی از ساختمان های ارتش- که گفته می شود مقر سازمان اطلاعات ارتش است- برگزار شود.

خبرنگار گفت: عصر دیروز محمد بلتاجی، صفوت عبدالغنی و صفوت حجازی در بین تجمع کنندگان حامی محمد مرسی حاضر شدند. اکنون در تظاهرات بیشتر درباره دمکراسی و رابطه انتخابات و کودتاها با دمکراسی شعار داده می شود. تجمع کنندگان تاکید دارند که از دمکراسی حمایت می کنند زیرا دمکراسی مخالف کودتاست.

خبرنگار این شبکه افزود: در عرصه سیاسی و مطبوعات نیز برخی گزارش ها به سرنوشت محمد مرسی اختصاص دارد که شاید تلاشی برای آرام کردن حامیان او باشد. روزنامه الاخبار مصر که روزنامه نزدیک به حاکمیت است اعلام کرد رئیس جمهور برکنار شده در مکان امنی به سر می برد و بیست و دو تن از معاونانش نیز در کنار او هستند و از آنها بازجویی صورت نمی گیرد.

گزارشگر این شبکه افزود: همچنین گفته شده است که حازم الببلاوی، مامور تشکیل کابینه، هفتاد درصد ترکیب کابینه را تکمیل کرده ، اما جزئیات آن اعلام نشده است. گزارش های شبه رسمی حاکی است زیاد بهاء الدین به عنوان معاون نخست وزیر در امور اقتصادی انتخاب شده است و گمانه زنی ها حاکی است که خانم دریه شرف الدین نیز به عنوان وزیر اطلاع رسانی انتخاب شود.

وی درباره تحولات منطقه سینا نیز گزارش داد: احمد علی، سخنگوی وزارت دفاع مصر، چند روز پیش اعلام کرد مصری ها شاهد تحرکات زیادی در این منطقه خواهند بود که این نشان می دهد امنیت آنها محفوظ است. این سخنان نشان می دهد که ارتش مصر در حال انجام تحرکاتی در منطقه سیناست. در زمان محمد مرسی تماس هایی بین اسرائیل، مصر و آمریکا وجود داشت. در این تماس ها مصر بر ضرورت استقرار برخی یگان های ارتش در این منطقه برای برخورد با افراد مسلح تاکید کرد.

خبرنگار این شبکه درباره اینکه اعضای اخوان المسلمین نیز در دولت جدید حضور خواهند داشت یا خیر گفت: داده های موجود حاکی است که تا این لحظه هیچ سمتی در کابینه به حزب آزادی و عدالت پیشنهاد نشده است و احتمال دارد که در صورت پیشنهاد نیز این حزب آن را رد کند.وی افزود: حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین است و آنچه را در مصر روی داد کودتای نظامی می داند و نتایج آن را به رسمیت نمی شناسد و در عرصه سیاسی و میدانی با آن همکاری نمی کند.

خبرنگار این شبکه درباره اقدام ارتش در بازداشت حامیان مرسی نیز گفت: به لحاظ رسمی ارتش اعلام می کند که کسی بازداشت نمی شود و تحت تعقیب قرار نمی گیرد بلکه آنچه وجود دارد در چارچوب قانون صورت می گیرد. به لحاظ سیاسی نیز انتقادهای تندی از برخورد ارتش با تظاهرکنندگان وجود دارد. دو روز پیش سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای به شدت از ارتش مصر به علت برخورد با تظاهرکنندگان انتقاد کرد. برخی از فعالان سیاسی برجسته مصری نیز در شبکه های اجتماعی از برخوردهای ارتش مصر انتقاد کرده اند و حتی برخی ها رفتارهای آن را به رفتارهای ارتش آمریکا در عراق تشبیه می کنند؛ به این معنا که هر کسی که به مراکز ایست بازرسی نزدیک شود، به طرف او تیراندازی می کند و او را به قتل می رساند که این اقدامات پذیرفتی نیست.


برچسب ها: طرفداران ، مرسی ، تظاهرات ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار