طریقت منفرد با بیان اینکه علت اصلی کمبود دارو مربوط به تحریم می‌شود گفت:دو شب پیش جلسه ای با تمام تولید کنندگان، وارد کنندگان و توزیع کنندگان دارو برگزار کردیم و خواستار ذخیره دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیاز کشور تا پایان دولت دهم شدیم

 به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شامگاه گذشته در مراسم محفل انس تیمهای اضطراری دفاع مقدس و ضیافت افطار بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه غذا و دارو اسماً از تحریمها مستثنی شده است اظهار داشت:  مشکلات دارویی در عمل به علت محدودیت مبادلات بانکی به وجود آمده که این مسئله موجب بروز اختلال در مسیر ورود دارو به کشور و در نهایت کمبود دارو شده است.

وی افزود: همچنمین هم اکنون کشور در امر انتقال ارز متعلق به دارو که از طریق فروش نفت حاصل می‌شود دچار مشکلات عدیده ای شده است. در واقع می‌توان گفت علت اصلی بروز مشکل در مسئله دارو ریشه در تحریم ها دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری شاهد کاهش این قبیل مشکلات بوده ایم تصریح کرد:به علت بدهی بیمارستان ها و بیمه ها شرکت های دارویی ما دچار کمبود نقدینگی شده بودند که این مسئله با ورود بانک مرکزی و ایجاد یک خط اعتباری حل شد.

طریقت منفرد با تاکید بر اینکه ما باید  تا آخر همین دولت ذخیره دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیاز کشور را به میزان لازم تا آخر سال ذخیره کنیم گفت: در همین راستا دوشب پیش جلسه ای با تمام تولید کنندگان، وارد کنندگان و توزیع کنندگان دارو برگزار کردیم و خواستار یافتن راه حلی جهت جبران کمبود دارو شدیم.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه قیمت دارو در کشور حتی از کشور‌های همسایه نیز ارزانتر است اظهار داشت:با وجود اینکه هم اکنون دارو با تحریم و افزایش قیمت مواجه است اما هم‌چنان از تمام دنیا و حتی ازکشورهای همسایه نیز ارزانتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هم چینین مابه التفاوت نرخ ارز مبادله ای نیز از طریق دریافت مجموع کد ملی بیمار به حساب وی واریز می‌شود.

وی به قاچاق دارو نیز اشاره کرد و افزود:قاچاق تمامی اجناس در دنيا مسئله تازه‌ای نيست، ولی در مورد اينكه برخی از داروها به طور آزاد و در برخی موارد بدون مجوز وارد شود ممكن است اتفاق بيفتد كه اگر مطلع شويم با آن برخورد می‌كنيم.

وی در خصوص تعطیلی برخی از داروخانه های بیمارستان ها به دلیل بدهی به بیمه گفت:این مسائل مربوط به بخش خصوصی است بنابراین نه اطلاعی از این موضوع دارم و نه به ما مربوط می‌شود.

طرقت منفرد همچنین با بیان اینکه برخی از استاندارن خواستار تغییر رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند افزود:از سال گذشته قرار بر تغییر برخی رؤسای دانشگاه ها بود که بدلیل بروز مسائلی اجرای این امر به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد.

پزشکان دفاع مقدس در طول تاریخ بی همتا بودند

طریقت منفرد با بیان مطلب فوق اظهار داشت:در تمام جنگها معمولاً پزشکان و افراد متخصص مجروحان را در پشت خط مقدم جبهه مداوا می‌کردند اما در دوران دفاع مقدس ما شاهد حضور پزشکان متخصص  در خط مقدم و در کنار رزمندگان جهت  مداوای مصدومان و انجام وظیفه شان بودیم.چنین کاری در طول تاریخ بی همتا بوده است و در هیچ کتابی ثبت نشده است.

گفتنی است؛ محفل انس تیمهای اضطراری دفاع مقدس و اعضای بسیج جامعه پزشکی با حضور بیش از هزار و 500 نفز از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان و پیراپزشکان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار