شب گذشته شماری از کشورها از جمله شیلی؛ یونان، برزیل و بحرین شاهد موج تظاهرات ها بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،

***  برزیل
دهها هزار برزیلی برای بهبود خدمات دولتی، سرمایه گذاری دولت در بخش بهداشت، حمل و نقل عمومی و آموزش و پرورش تظاهرات کردند اما در شهر ریو دو ژانیرو این اعتراضها به خشونت کشیده شد.

به رغم وعده های روسف برای اصلاحات، وی دیگر محبوبیتی ندارد. پس از آغاز اعتراضها تا کنون میزان محبوبیت وی به سی درصد می رسد.

در پایان راهپیمایی شب گذشته ، درگیریهای شدیدی میان شماری از معترضان و نیروهای پلیس روی داد.

شدید ترین خشونتها در شهر ریو دو ژانریو روی داد. شب گذشته تظاهرکنندگان صلح طلب شماری از آشوب طلبانی را که به همراه خود بطریهای آتش زا همراه داشتند از صفوف راهپیماییها بیرون راندند. این اقدام به خشونت انجامید و نیروهای انتظامی با شلیک گاز اشک آور و بمب صوتی، معترضان را متفرق کرد. شماری از آشوب طلبان سطلهای زباله را در مرکز ریو به آتش کشیدند.

در سایر مناطق برزیل حوادث خاصی روی نداد.

در حالی که در سراسر برزیل جمعا صد هزار نفر تظاهرات کردند، نمایندگان اتحادیه های کارگری از این بسیج ضعیف کارگران ابراز سرخوردگی کردند

***  شیلی
معترضان در شیلی همزمان با برگزاری اعتصاب در این کشور، با مأموران پلیس درگیر شدند.

معترضان در شیلی، روز پنجشنبه همزمان با برگزاری اعتصاب سراسری یک روزه از سوی اتحادیه های این کشور با مأموران پلیس درگیر شدند. هزاران نفر از مردم شیلی برای شرکت در اعتصابِ اتحادیه مرکزی کارگران این کشور دیروز از محل کار خود خارج و در خیابان های شهر سانتیاگو گردآمدند. در این اعتصاب که با برگزاری تظاهرات همراه بود، اعضای سایر اتحادیه ها، کارکنان دولت و تشکلات دانشجویی حضور داشتند.

فعالان معترض در شیلی، اصلاح قوانین مالیاتی، تعیین حداقل دستمزدِ چهارصد و نود دلار در ماه و بهبود محیط کار را در این کشور خواستار شده اند.

تظاهرات دیروز شیلی تا حد زیادی مسالمت آمیز برگزار شد و برخی تظاهرکنندگان نیز به همراه فرزندان خود به خیابان آمده بودند. برخی معترضان در شهر سانتیاگو نیز با ایجاد موانع فیزیکی از تردد خودروها جلوگیری کردند. با فرارسیدن عصر روز پنجشنبه، نیروهای پلیس شیلی کوشیدند با دستگاه آب پاش و گاز اشک آور، تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

برخی معترضان نیز که کلاه بر سر داشتند با تجمع در دبیرستان سروانتس به سمت مأموران امنیتی سنگ پرتاب کردند. در خیابان های سانتیاگو نیز آتش های کوچکی بر پا شد و معترضان حتی یک دستگاه اتوبوس متعلق به شبکه حمل و نقل ترانسانتیاگو را به آتش کشیدند. پلیس، چند نفر از معترضان را بازداشت کرد. درباره شمار افراد حاضر در تظاهرات دیروز شیلی، گزارش های ضد و نقیضی منتشر شده است. اتحادیه مرکزی کارگران شیلی از شرکت صد و پنجاه هزار نفر در تظاهرات و حضور نود درصدی کارکنان دولتی در اعتصاب خبر داد. با وجود این، دولت شیلی اعلام کرد فقط شش ممیز چهار دهم درصد از کارکنان مراکز دولتی دیروز به سر کار نیامده اند.

***  يونان
کارکنان رادیو تلویزیون دولتی یونان در اعتراض به آغاز برنامه های شبکه ای کوچک تلویزیونی دولتی به جای شبکه دولتی ئی آر تی تظاهرات کردند.

نخست وزیر یونان یک ماه پیش تصمیم به قطع برنامه های شبکه ئی آر تی گرفت اما شبکه ای جدید از روز چهارشنبه بر روی همان فرکانس برنامه های خود را بدون این کارکنان پخش می کند.
کارکنان سابق ئی آر تی به بیکار شدن خود و استخدام افراد جدید در شبکه تلویزیونی جدید اعتراض می کردند.
 
2600 کارمند سابق ئی آر تی این شبکه جدید را غیرقانونی می دانند.
 
دولت می گوید آماده است دو هزار تن از کارکنان سابق ئی آر تی را استخدام کند به شرط آنکه از مقر تاریخی این شبکه خارج شوند. معترضان با این خواسته مخالفت می کنند.

شبکه جدید برنامه های خود را با فیلمها و موسیقی های قدیمی آغاز کرده که مورد تمسخر کارمندان رادیو و تلویزیون قبلی نیز قرار گرفته است.

همزمان پانتلیس کاپسیس وزیر رادیو- تلویزیون دولتی یونان گفت: هدف دولت و خود من نه فقط گذر از این دوران انتقالی بلکه تغییر ساختار ئی آر تی بوده است. مذاکرات مفصلی در این باره کرده ام.

هفته آینده لایحه ایجاد تلویزیون دولتی یونان به تصویب پارلمان خواهد رسید اما حتی اگر این لایحه نیز تصویب شود، به معنای پایان جنگ کارمندان اخراج شده ئی آرتی با دولت نخواهد بود.


*** بحرین
مناطق مختلف بحرین هم دیشب شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به شکنجه زندانیان زن در بند زندان های آل خلیفه بود.

این تظاهرات در مناطق کرباباد، المصلی، اسکان، سلماباد، کرانه، المالکیه، النویدرات، ستره، الدراز، المعامیر، البلاد القدیم، منامه، السهله و برخی مناطق دیگر برگزار شد.


برچسب ها: برزیل ، بحرین ، یونان ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار