پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران، تأسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کشف ماهیت کهکشانِ راه شیری، تصویب قانون استقلال هند در پارلمان انگلستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 تیر 1392 خورشیدی برابر با 9 رمضان 1434 هجری و 18 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

پذیرش رسمی قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران (1367 ش)
یکی از دلایل واهی رژیم بعث عراق برای تجاوز به حریم نظام جمهوری اسلامی ایران، اختلاف بر سر مرزهایی است که در قرارداد 1975 الجزایر تعیین شده بود. پس از نزدیک به هشت سال جنگ نابرابر که تمام موجودیت رژیم عراق در خطر قرار گرفت، آمریکا و دیگر متحدان و یاوران رژیم بعث عملاً وارد جنگ گردیدند و حضرت امام خمینی (ره)، با در نظر گرفتن مصالح عالی نظام اسلامی و با درک توطئه گسترده آمریکا و غرب برای سرکوب انقلاب اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران، پس از مشورت با فرماندهان عالی نظامی و مسؤولان مملکتی، قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفتند. شورای امنیت در این قطعنامه دو کشور ایران و عراق را به برقراری آتش‌بس و صلح دعوت کرده بود.

اما با وجود پذیرش قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی ایران، رژیم عراق که خود نیز آن قطعنامه را پذیرفته بود تا زمان برقراری آتش‌بس رسمی در مرداد ماه سال 1367 ش (اوت 1988 م) به تهاجمات خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد و خوی تجاوزگری خود را بار دیگر آشکار ساخت. پس از پذیرش قطعنامه 598 از طرف ایران، آتش‌بس میان طرفین از تاریخ 29 مرداد 1367 برقرار شد. شورای امنیت در تاریخ 18 مرداد 67، قطعنامه 619 را تصویب کرد که به موجب آن گروه ناظران نظامی ایران و عراق و سازمان ملل که از حدود چهارصد نفر از 25 ملیت مختلف تشکیل شده بود، در دو کشور مستقر شدند.

استعفای دکتر «علی امینی» از نخست وزیری رژیم پهلوی (1341 ش)
آمریکا که می‌خواست با به اجرا گذاشتن برخی اصلاحات به اصطلاح مردمی، رفاه ملت ایران را به ظاهر تأمین کند، به دنبال مهره سرسپرده‌ای بود که اهداف آن‌ها را در ایران به اجرا درآورد. علی امینی گزینه مناسبی بود که توسط آمریکا به شاه تحمیل شد. امینی در طول صدارت 14 ماهه‌اش، حلقه به گوشی خود را به آمریکا ثابت کرده و می‌خواست نقشه‌های ارباب خود را در ایران به اجرا درآورد. شاه که یکه‌تازی امینی را در کشور بر نمی‌تافت در سفرِ غیرمتعارفِ 45 روزه‌ای که به آمریکا داشت، موافقت اربابان برای برکناری امینی و اجرای برنامه‌های آمریکا توسط خودش را خواستار شد. به این ترتیب امینی در 27 تیرماه 1341 از نخست وزیری کنار رفت و از این پس طرح لوایح شش‌گانه که آغازی برای انقلاب سفید شاه بود، مطرح گردید. پس از برکناری علی امینی، با موافقت آمریکا، مهره مطیع و سرسپرده دیگری به نام اسداللَّه علم به نخست وزیری رسید.

درگذشت «آلغ بیک تیموری» فرمانروای دانش دوست و دانشمند نجوم (853 ق)
آلغ بیگ، دانشمند برجسته در علم نجوم، در سال 796 ق در سلطانیهٔ زنجان به دنیا آمد و در دربار جدش، تیمور، مؤسس سلسلهٔ تیموریان پرورش یافت. در شانزده سالگی به فرمانروایی ماوراءالنهر منصوب شد. آلغ بیگ بر خلاف تیمور، علاقه‌ای به کشورگشایی نداشت و بیشتر به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت. او برای گسترش علوم، مدرسه‌ای بنا کرد که در رأس مواد درسی آن، علم نجوم قرار داشت. از اقدامات مهم دیگر او، ایجاد رصدخانه‌ای در سه طبقه در سمرقند در سال 828 ق بود. از نتایج مهم فعالیت‌های علمی آلغ بیگ جداولی است که به زیج آلغ بیگ معروف است. این جدول‌ها، مربوط به محاسبهٔ تقویم، جدول‌های مثلثاتی و اوضاع ستارگان است. نتایج حاصله از تحقیقات آلغ بیگ دربارهٔ برخی از سیارات منظومهٔ شمسی، با داده‌های امروز اختلاف چندانی ندارد. الغ بیگ سرانجام در جنگی که با پسر یاغیِ خود در حدود سمرقند روی داد، شکست خورد و به دستور فرزند، پدر را در 57 سالگی کشتند؛ اما پسرِ ناسپاس، پس از الغ‌بیگ بیش از شش ماه سلطنت نکرد و در ربیع الاول سال 854 به دست یکی از طرفداران پدرش کشته شد.


ارتحال فقیه جلیل و عارف واصل آیت اللَّه «سیدرضا بهاءالدینی» (1376 ش)
آیت‌اللَّه سیدرضا بهاءالدینی در 9 فروردین 1287 ش در قم به دنیا آمد. آیت اللَّه بهاءالدینی در 25 سالگی اجازه اجتهاد گرفت. آیت‌اللَّه بهاءالدینی، از نمونه‌های روحانیان زاهد و عامل بود؛ به نماز شب و رعایت جزئیات مسائل اخلاقی پایبندی بسیار داشت و از علاقمندان عالمان آزاده به شمار می‌رفت. ایشان شیفته کسانی همچون آیت‌اللَّه سیدحسن مدرس بود و حتی با حالت بیماری نیز زیارت قبر او در کاشمر را از یاد نمی‌برد. این عارف سترگ، در تحمل مصائب و سختی‌ها صبور بود و به خواندن قرآن و ادعیه شوق فراوان داشت.

به دفاع از حریم ایران اسلامی اهمیت فوق‌العاده می‌داد و به همین خاطر، علی‌رغم کهولت سن و رنج بیماری، چندین بار در زمان جنگ در جبهه‌ها حضور یافت و با نفس رحمانی خود، روحیه بخش رزمندگان اسلام گردید. همچنین کتاب‌های سلوک معنوی و نردبان آسمان از جمله آثار ایشان می‌باشند. در اواخر عمر معظم‌له، سمیناری برای بزرگداشت شخصیت عرفانی، اخلاقی و علمی آیت‌اللَّه سیدرضا بهاءالدینی برپا شد و در آن، از این عالم بزرگ تجلیل به عمل آمد. سرانجام این فقیه عارف پس از 89 سال زندگی زاهدانه، در بیست و هفتم تیرماه 1376 ش در قم درگذشت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

تولد حضرت یحیی بن زکریا (ع)
حضرت یحیی علیه‌السلام پسر حضرت زکریا علیه‌السلام و از پیامبران بنی‌اسرائیل بود و در قرآن کریم به نبوتش تصریح شده است. حضرت زکریا علیه‌السلام وقتی به سن پیری رسید، چون فرزندی نداشت و بیم داشت نبوت به دست نااهلان برسد، از خداوند خواست فرزندی به وی عطا کند تا وارث او و وارث آل‌یعقوب باشد. خداوند نیز حضرت یحیی علیه‌السلام را به وی ارزانی داشت. در کلام‌الله مجید، نام حضرت یحیی علیه‌السلام پنج بار آمده و چند فضیلت نیز برای او بیان شده است؛ ایمان وی به حضرت عیسی علیه‌السلام، پارسایی و عفت و ترک آمیزش با زنان و نیز اعطای مقام نبوت در کودکی از جمله ویژگی‌ها و فضیلت‌های حضرت یحیی علیه‌السلام می‌باشد که در قرآن کریم به آن‌ها اشاره شده است. در احادیث آمده است که حضرت یحیی علیه‌السلام در سه سالگی به مقام نبوت نائل شد و در پنج سالگی در جمع بنی‌اسرائیل سخن گفت و آنان را موعظه کرد. مادر وی خواهر یا خاله حضرت مریم سلام‌الله علیها بوده و خودش پسرخاله و تصدیق‌کننده حقانیت عیسی علیه‌السلام بود.

درگذشت عالم وارسته آیت اللَّه «شیخ علی خویی» (1350 ق)
شیخ علی بن علی رضا خویی از علمای امامیهٔ قرن چهاردهم هجری، در سال 1292 ق در شهرستان خوی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند. آنگاه عازم حوزهٔ علمیهٔ نجف گردید و از محضر آخوند خراسانی و شیخ هادی تهرانی بهره برد. شیخ علی خویی پس از مدتی، به آذربایجان مراجعت کرد و در ارومیه سکنی گزید و مصدر خدمات فرهنگی گردید تا این که در سال 1350 ق در 58 سالگی در بندر شرفخانه رخ در نقاب خاک کشید. تشریح الصدور در 6 جلد، تعادل و ترجیح، عقد نکاح و عِقدالفرید فی شرح القصاید از آثار اوست.

تأسیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و آغاز هفته نیروی انتظامی (1369 ش)
مسأله ادغام نیروهای انتظامی از طرف وزارت کشور و نمایندگان مجلس به منظور برقراری هرچه بهتر امنیت در داخل کشور و مرزها، جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی و تداخلِ وظایف، مسؤولیت‌ها و ماموریت‌ها مشابه، مطرح و به طور جدی دنبال شد. سرانجام، قانون ادغام نیروهای انتظامی شامل شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی و پلیس قضایی در 27 تیرماه 1369 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و در 2 مرداد 1369 به تصویب و تنفیذ شورای نگهبان رسید. پس از گذشت شش ماه، ادغام نیروهای انتظامی سابق آغاز شد و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در دوازدهم فروردین سال 1370، در پی تایید مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، به منصه ظهور رسید.

نیروی انتظامی که به اختصار، ناجا نامیده می‌شود، در طول سال‌های فعالیت خود، خدمات ارزنده‌ای در راه استقرار نظم و امنیت جامعه، مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هرگونه آشوب و خرابکاری، حراست از اماکن و شخصیت‌ها، مراقبت و کنترل مرزهای جمهوری اسلامی و مبارزه با اوباش، اشرار و... از خود نشان داده و صدها شهید و هزاران زخمی در این راه، تقدیم نموده است. از آن سال به بعد، روز 27 تیرماه هر سال به عنوان روز نیروی انتظامی و آغاز هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده است.

رحلت عارف نامی شیخ «محمد بهاری همدانی» (1325 ق)
آیت اللَّه حاج شیخ محمد بهاری همدانی از عالمان بزرگ و عارفان مشهور قرن سیزده و چهاردهم هجری قمری در ایران است که به وارستگی، پارسایی، کمال علم و عمل و تاثیر نفس در تربیت شاگردان برجسته شهرت داشت. وی در سال 1265 ق در شهرستانِ بهار در اطراف همدان دیده به جهان گشود. آیت‌اللَّه بهاری همدانی پس از طی تحصیلات مقدماتی، برای ادامهٔ تحصیل، به حوزهٔ علمیهٔ نجف رفت و پس از اخذ درجهٔ اجتهاد به تدریس پرداخت. او که از جوانی، اهل عبادت و تهجُّد و ریاضات شرعی بود، در نجف به حلقهٔ مریدان ملاحسینقُلی همدانی درآمد و پس از فوت استاد، بسیاری از افراد، از وی کسب دستور سلوک می‌کردند. تعلیم و تدریس شیخ محمد به طور عمده، شفاهی بود و یک مجموعه به نام تذکرةُالمتّقین از آثار وی گردآوری شده است. این عالم ربانی و زاهد عارف، سرانجام در هفتاد سالگی دار فانی را وداع گفت و در بهارِ همدان به خاک سپرده شد.

کشف ماهیت کهکشانِ راه شیری توسط «ویلیام هرشِل» ستاره شناس انگلیسی (1782 م)
ویلیام هرشل، ستاره‌شناس برجسته انگلیسی در 25 نوامبر 1738 م به دنیا آمد. پس از آشنایی با نجوم، تحقیقات متعددی در این باره انجام داد تا این‌که تصمیم گرفت برای خودش تلسکوپی بسازد. وی پس از ساخت تلسکوپ موفق شد به رَصد ستارگان بپردازد. او ثابت کرد که کهکشانی که به آن راه شیری می‌گویند، مرکب از ستارگانی است که منظومه شمسی هم جزئی بسیار کوچک از آن محسوب می‌شود و همه اجرام این منظومه با یک‌دیگر در فضا حرکت می‌کنند. هرشل هم‌چنین، سیاره اورانوس را نیز کشف کرد. ویلیام سرانجام در 25 اوت 1822 در 84 سالگی در گذشت.

آغاز جنگ‌های بیست و پنج ساله انگلستان و دانمارک (871 م)
پس از آن‌که تعدادی از مردم و مهاجمان دانمارکی به انگلستان حمله برده و برخی از نواحی آن را به عنوان سکونتگاه خود برگزیدند، در هجدهم ژوئیه 871 م جنگ‌های بیست و پنج ساله انگلستان و دانمارک آغاز شد. قهرمان اصلی این جنگ، آلفرد کبیر پادشاه جوان انگلیس بود که در 27 فوریه همان سال به سلطنت دست یافته بود. او توانست با مقاومت در برابر مهاجمان، آنان را شکست دهد و وادار به اطاعت نماید. هم‌چنین اقدامات آلفرد به صلح و ثبات انگلستان کمک زیادی نمود. حملات انگلیس و دانمارک طی سالیان بعد ادامه داشت که گاهی انگلیسی‌ها و گاهی دانمارکی‌ها موفق بودند تا این‌که در نهم ژانویه 896 م، انگلستان توانست برای همیشه، بر دانمارکی‌ها غلبه کند و آنان را شکست دهد.

تصویب قانون استقلال هند در پارلمان انگلستان (1947 م)
نهضت استقلال‌طلبی در شبه قاره هند که در سال‌های دهه 1930 اوج گرفت و طی سال‌های جنگ دوم جهانی قدرت بیشتری یافت، انگلیسی‌ها را وادار کرد که بلافاصله پس از پایان جنگ، آمادگی خود را جهت اعطای استقلال به این کشور اعلام نمایند. ولی درعین حال با ایجاد اختلاف بین رهبران هندو و مسلمان از تحقق یافتن این امر جلوگیری می‌کردند. این اختلافات سرانجام با توافق درباره تقسیم هندوستان به دو کشور هند و پاکستان حل شد و قانون استقلال هند که منجر به تشکیل دو حکومت جداگانه در هندوستان شد در روز هجدهم ژوئیه 1947 م از تصویب پارلمان انگلستان گذشت.

به موجب این قانون، دو حکومت جدید که دومینیون یا قلمرو حکومتی خوانده می‌شدند در عین خودمختاری، همچنان تحت سرپرستی انگلستان باقی می‌ماندند و کمیسرعالی انگلیس به نمایندگی پادشاه انگلستان بر امور این کشورها نظارت می‌کرد. قانون استقلال هند، هم‌چنین مهاراجه‌ها و شاهزادگان بی‌شمار هندی را نیز که هر یک دارای یک قلمرو حکومتی یا امیرنشین بودند در انتخاب خودمختاری یا پیوستن به یکی از دو کشور هند و پاکستان مخیّر می‌نمود. در نهایت، در 15 اوت 1947، تقسیم شبه قاره هند به دو کشور هند و پاکستان اعلام شد و دوران استعمار دویست ساله انگلستان بر شبه قاره هند، پایان پذیرفت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
• 1812: انگلستان با روسیه و سوئد بر ضد «فرانسه ناپلئون» متحد شد. این اتحاد در تاریخ به پیمان «اوره برو Orebro» معروفست.
• 1872: با این که قدمت دمکراسی در انگلستان به قرن 12 می رسد از 18 ژوئیه 1872 در این کشور دادن رای در حوزه های رای گیری «مخفی» اعلام شد.
• 1923: زنان انگلستان همانند شوهرانشان این حق را به دست آوردند که دادخواست طلاق به دادگاه بدهند.
• 1991: دولت فدرال یوگوسلاوی نیروهای خود را از اسلوانی که اعلام استقلال و خروج از کنفدراسیون کرده بود فرا خواند و به این ترتیب بر جدائی اسلوانی مهر تایید گذارد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار