بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 7-9 سوره نمل
إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم مِّنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُم بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَّعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ ﴿۷﴾ فَلَمَّا جَاءهَا نُودِيَ أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۸﴾ يَا مُوسَى إِنَّهُ أَنَا اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۹﴾

به یاد (آر) هنگامی را که موسی با اهل بیتش گفت مرا آتشی در نظرمی آید. می روم تا به زودی از آن آتش خبری بیاورم تا شاید برای گرم کردن شما پاره ای از آن آتش برگیرم ﴿۷﴾ چون موسی بدان آتش نزدیک شد ندا آمد که مقدمش گرامی باد آن کس که در این آتش است یا به گرد آن طواف می کند و پاک و منزه است آن خدای متعال که پروردگار جهان و جهانیان است ﴿۸﴾ آنگاه باز ندا آمد که ای موسی بدان که من همان خدای مقتدرو حکیمم (که با تو سخن می گویم) ﴿۹﴾

شگفت داستانی است قصه موسی و آتش طور که در گوشه و کنارقرآن چند بار به نمایش آمده و چون صاحب جمالی هر بار با جامه ای و اطواری تازه ظاهر می شود.

کار هر پیامبر و شاعر آسمانی این است که در طور این عالم آن آتش فروزان و گرمی بخش را که دیگران نمی بینند با چشم دل مشاهده کند و با آن انس گیرد. اهل معرفت دانند که کلمه انست چه اندازه از لطف معنی و تناسب روحی برخوردار است.

در این روایت، خداوند با پیامبر خطاب می کند که ای رسول ما، به یاد آر هنگام را که موسی با همسرخویش گفت: آتشی را از دور می بینم، آتشی که همه ذرات وجودم با آن انس و آشنایی دارد.



پس به زودی می روم که شما را خبری از پسِ پرده این آتش بیاورم یا آنکه اگر از راز آن خبر نشوم پاره آتشی ازآن بربایم، باشد که در این بیابان سرد، بدان آتش گرم شوید و هنگامی که به آستان آن آتشِ آشنا رسید ندایی برآمد که مبارک و فرخنده است آن کس که در این آتش حضور دارد و میمون و مبارک است این آتش بر همه کسانی که در اطراف آن قرار دارند و پاک و منزه است خداوند که پروردگار عالمیان است.

ای موسی، منم که با تو سخن میگویم، همان خدای مقتدر و حکیم. اکنون ای موسی، عصای خود را از کف بیفکن و چون موسی عصا را رها کرد دید که عصا به جنبش آمد چنانکه گویی چون مار به خود می پیچد.
...
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار