ثريا سپاه پور در مقاله اي ويژه به بررسي دخالت هاي آشكار ارتش مصر در روند قانوني انتخاب آينده توسط مردم مصر در اين كشور اشاره كرده و معتقد به اين موضوع است كه اين مجموعه دخالت ها توسط ارتش به نوعي كودتاي مخفيانه بر عليه دولت قانوني اين كشور به حساب مي آيد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ ؛ سپاه پور با بيان اينكه دخالت هاي آشكار مصر معناي ديگري جز انجام كودتاي نظامي در خاك اين كشور را نمي دهد ، اقدامات ارتش اين كشور را براي سرپوش نگه داشتن و استفاده نكردن از كلماتي همچون كودتا را به باد انتقاد گرفته است.

مشروح اين مقاله به شرح زير است :

در حالي كه مصر دوران گذار خود را از يك حكومت ديكتاتوري به يك حكومت دموكرات طي مي كرد ،‌اكنون اين كشور با بحراني جديد به نام بازگشت به گذشته روبرو شده است و قطعا انجام يك كودتاي نظامي در اين كشور مي تواند مانع بزرگي براي ادامه روند مردمي شدن در مصر شود.

هر آنقدر هم كه مقامات ارتش مصر بخواهند از به كار بردن كلمه كودتا امتناع ورزند ، باز شاهد هستيم كه اتفاقات رخ داده در اين كشور معناي ديگري جز كودتا را نمي تواند داشته باشد.

هم اكنون ارتش مصر بيشترين ميزان بودجه را در اين كشور از آن خود كرده است و به پشتوانه قدرتي كه در مصر دارا هست مي تواند به يكه تازي خود در زمينه حكم راني در عرصه سياسي تداوم بخشد ، اما بين دخالت ارتش در سال 2011 ميلادي و گرفتن قدرت از حسني مبارك و اتفاقات رخ داده در ماههاي اخير مي توان تفاوت هاي بسياري را شاهد بود.

از ديد من وقايع اخير رخ داده در مصر صحنه اي را جلوه مي بخشد كه در آن يك كودتاي نظامي بر عليه دموكراسي در اين كشور انجام شده است و در واقع اين كودتاي نظامي را مي توان نابودگر اصلي مردم خواهي در خاك مصر دانست ، گرچه مقامات ارتش مصر از آن با عنوان گذري سياسي براي آنچه كه مردم واقعا آن را مي خواهند ، ياد مي كنند.

وی در ادامه اظهار داشت : در وضعيت كنوني كه تشديد بحران ها در مصر هر روز دامنه گسترده تري به خود مي گيرد ، ارتش مصر هنوز هم نتوانسته در كنترل وضعيت درگيري ها در اين كشور نقش چشمگيري را ايفا كند.

در واقع مقامات نظامي در اين كشور بايد بدانند ، از آنجايي كه اقدام اخير آنها نوعي توهين به راي 51 درصد راي دهندگان در انتخابات آزاد در اين كشور است ، بايد دخالت هاي خود را در زمينه هاي سياسي كاهش دهند چرا كه دخالت نظامي ارتش در سال 2011 ميلادي برآمده از خشم مردم نسبت به حكومتي استبدادي به رهبريت حسني مبارك در اين كشور بوده و از اين حيث تفاوت هاي آشكاري را ميان اين دو بايد متذكر شد.

استفاده كردن از واژه مردم خواهي يا همان دموكراسي توسط ارتش مصر براي كنار زدن محمد مرسي از سمت رياست جمهوري تنها يك روايت مي تواند نام بگيرد كه ارتش در پس اين چهره همواره به دنبال گفتن اين سخن است كه بي طرف بوده و تنها به درخواست هاي مردم توجه مي كند.

مي توان متذكر شد كه قطعا با دخالت هاي صورت گرفته توسط ارتش مصر شايد اكنون مردم اين كشور نتوانند به راحتي معناي دموكراسي واقعي را در كشورشان متوجه شوند اما يكي از نكات اصلي كه نبايد از آن چشم پوشي شود ، موضوع دخالت هاي آشكار ارتش در امور سياسي اين كشور بوده كه شايد در آينده نيازمند برخي اصلاحات باشد.


برچسب ها: مصر ، ارتش ، گلوبال ریسرچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار