"رامني راين استون شرتز" در مقاله اي به دولتهاي غربي هشدار مي دهد که در صورت عدم استفاده از فرصت بوجود آمده براي تعامل با ايران نه تنها وضعيت منطقه که وضعيت کل جهان رو به "وخامت" و تيرگي خواهد رفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بيزينس استاندارد ؛ نويسنده مقاله با انتقاد از موضع دولت "جورج بوش" رييس جمهور پيشين آمريکا در قبال کشورمان مي افزايد "استراتژي دولت بوش در قبال ايران ادامه مشي "انعطاف ناپذيري" بود. دولت بوش انرژي خود را در مورد ايران از دست داد. واقعيت آنست که تحت قوانين پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي دولت ايران حق دارد تا به انرژي صلح آميز هسته اي دسترسي داشته باشد و براي مصارف صلح آميز به غني سازي اورانيوم ادامه دهد.

 "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا زماني که در سال 2009 ميلادي رياست کميته روابط خارجي سناي آمريکا را برعهده داشت به حق دولت ايران در غني سازي اورانيوم اشاره کرد. اکنون نيز کري مي بايستي به نظرات قبلي خود در مورد برنامه هسته اي ايران عمل کند. "ديويد مورسيون و "پيتر اوبورن" در کتاب جديدشان تحت عنوان "چرا غرب در مورد برنامه هسته اي ايران اشتباه کرد" اين نظر را مطرح مي سازند که در صورت عدم مصالحه غربي ها با جمهوري اسلامي ايران بر سر برنامه هسته اي آن کشور چشم انداز جهان "تير و تار" خواهد بود." 

نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به همکاري مداوم کشورمان با آژانس بين المللي انرژي هسته اي مي افزايد "دولت جمهوري اسلامي پيش تر نيز به بازرسان آژانس بين المللي انرژي هسته اي اجازه داده تا از تاسيسات هسته اي آن کشور بازديد نمايند. در کتابي که ذکر شد "جان سوارز" از مقامات مذاکره کننده هسته اي اروپايي با مقامات ايران در اين باره خاطر نشان مي سازد که مذاکرات هسته اي ايران و کشورهاي اروپايي از آن روي طول کشيده است که "واشنگتن حاضر به پذيرش ادامه فعاليت سانتريفيوژهاي ايران" نيست." 

نويسنده در ادامه به کارشکني هاي دولت آمريکا در قبال برنامه هسته اي کشورمان و ريشه هاي تاريخي آن اشاره کرده و مي افزايد "برنامه هسته اي ايران از دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شده بود. رژيم پهلوي وابسته به غرب بود و دولت آمريکا و کشورهاي غربي به همين دليل به آن رژيم در زمينه هسته اي کمک مي کردند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي کشورهاي اروپايي به جمهوري اسلامي ايران در مورد ادامه برنامه هسته اي آن کشور پيشنهاداتي را ارايه کردند.

 آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز اظهار داشت که حاضر به همکاري هسته اي با  ايران به شرط "صلح آميز" بودن برنامه هسته اي آن کشور است. جمهوري اسلامي ايران نيز با پذيرش اين شرط به عضويت پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي در آمد در حاليکه هندوستان و رژيم صهيونيستي که مجهز به فناوري هستند در اين پيمان عضويت ندارند. عليرغم حسن نيت ايران ، دولت آمريکا حاضر به همکاري در برنامه هسته اي آن کشور نشد. جنگ هشت ساله تحميلي و کمک دولت آمريکا به "صدام حسين" ديکتاتور عراق سبب کدورت بيشتر روابط ايران و آمريکا شد.

پس از آن در دهه 90 ميلادي و پس از حادثه 11 سپتامبر دولت ايران به ملت آمريکا اين حادثه را تسليت گفت. در جريان تجاوز آمريکا عليه افغانستان نيز ايران با کشورهاي غربي در مبارزه عليه طالبان همکاري کرد اما در مقابل بوش اظهار داشت که ايران در محور شرارت قرار دارد و اتهامات بي پايه اي را عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح کرد. اين در حالي بود که در سال 2007 ميلادي، سازمان امنيت ملي آمريکا اظهار داشت که جمهوري اسلامي در صدد دستيابي به سلاح هسته اي نيست. اين سازمان در گزارش خود اذعان کرد که دولت ايران فعاليت هاي هسته اي اش را تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي دهد و تاييد کرد که ايران هيچ گونه فعاليت هسته اي با اهداف نظامي را انجام نمي دهد." 

نويسنده در پايان مقاله مي افزايد "کشورهاي غربي بايد تلاش کنند تا با ايران تعامل بهتري داشته باشند و بصورت تدريجي گام هاي سازنده اي براي مصالحه با آن کشور بردارند. نکته اساسي در اينجاست که تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران نه تنها ناعادلانه و خطرناک است بلکه در صورت تداوم مي تواند سرآغاز بروز جنگي جهاني باشد." 
برچسب ها: ایران ، فرصت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار