"رابرت اي هانتر" سفير پيشين دولت آمريکا در ناتو در مقاله اي به دولت اوباما توصيه مي کند که با برداشتن گام هاي موثر امکان بهبود روابط با ايران را فراهم کند و ديدگاه "جنگ سردي" خود را کنار بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری لوب لاگ ؛  سفير پيشين دولت آمريکا در ناتو با اذعان به اشتباه بودن ترويج احساسات "ايران هراسانه" توسط دولت آمريکا در ميان آمريکايي ها با اشاره به حادثه سرنگون شدن هواپيماي ايراني در خليج فارس توسط دولت آمريکا و شهادت سرنشينان آن مي نويسد "25 سال پيش در تاريخ 3 ژوئيه سال 1988 ميلادي، هواپيمايي ايراني در خليج فارس توسط آمريکايي ها سرنگون شد. اين حادثه منجر به کشته شدن 290 سرنشين آن هواپيما شد. بحث هاي زيادي بعد از اين حادثه در مورد چرايي وقوع آن مطرح شد. اين بحث ها هنوز هم ادامه دارد. اين پرسش ها مطرح است که آيا اين اقدام يک اشتباه از سوي افسران و فرماندهان آمريکايي در خليج فارس بوده است يا خير. با اين حال بنظر من يک عامل بسيار مهم علت اصلي وقوع اين حادثه بود که مي توان آن را رواج احساسات "ايران هراسانه" در آمريکا دانست. 

ترويج اين احساس در آمريکا موجب شد تا آمرکايي ها نسبت به ايرانيان ذهنيتي منفي پيدا کنند. در آن برهه خاص زماني همين حس رواني منفي سبب شد تا فرماندهان آمريکايي در خليج فارس دائما در هراس حمله نظامي احتمالي از سوي ايران باشند و آن کشور را يک "تهديد" قلمداد نمايند. متاسفانه همان رويه در مورد ايران از سوي دولت آمريکا ادامه پيدا کرده است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به انتخابات موفقيت آميز کشورمان مي افزايد "ارزيابي ها و نظرات بسياري از سوي آمريکايي ها و وزراي دولت اوباما در مورد پيروزي "حسن روحاني"در انتخابات رياست جمهوري ايران بيان شد. واکنش اوليه کاخ سفيد در اين باره را مي توان واکنشي معقول قلمداد کرد. اوباما نيز اظهار داشت که بصورت "محتاطانه" اي به روند مذاکرات هسته اي با ايران "خوش بين" است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به توصيه تحليلگران به دولت اوباما براي کاهش تحريم هاي وضع شده عليه ايران مي افزايد "برخي تحليلگران سياسي به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا توصيه مي کنند که عليرغم نتيجه انتخابات ايران تحريم هاي دولت آمريکا عليه ايران افرايش يابند. براي مثال "دنيس راس" مشاور دولت اوباما رد امور خاورميانه با انتشار مقاله اي در روزنامه نيويورک تايمز در اين باره اظهار داشت که دولت اوباما نبايد فکر کند که با کاهش تحريم ها امکان تعامل با دولت جديد ايران فراهم خواهد شد.

همچنين کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا نيز از دولت اوباما خواسته تا تحريم هاي ضد ايراني را تشديد نمايد. اين موضوع تنها سبب خواهد شد تا امکان تعامل مستقيم با ايران دشوارتر گردد. نمي توان با وجود تشديد تحريم هاي آمريکايي عليه دولت ايران انتظار داشت تا مذاکرات هسته اي با پيشرفت قابل ملاحظه اي مواجه شوند و تعامل بين ايران و آمريکا گسترش يابد." 

سفير پيشين آمريکا در ناتو همچنين در ادامه مقاله خود به دولت اوباما توصيه مي کند تا براي حل مشکلات منطقه اي به "جنگ سرد" آمريکا با ساير کشورهاي جهان پايان دهد و در اين باره مي افزايد "بگذاريد نگاهي به رويدادهاي خاورميانه داشته باشيم. بحران سوريه به بغرنج ترين بحران منطقه اي مبدل شده است. در اين بحران کشورهاي منطقه از جمله ترکيه، قطر، عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي نقش دارند . مشکل اصلي دولت اوباما آن است که همچون دولتهاي پيشين آمريکا هنوز نمي تواند تبعات جنگ سرد را درک کرده و به آن پايان دهد. دولت اوباما نيز همچون دولتهاي غربي با ديدگاه دوره جنگ سرد رفتار مي کند. در سال 2002 ميلادي، دولت جورج دبليو بوش رييس جمهور وقت آمريکا کشور ايران را عضو محور موسوم به "محور شرارت" ناميد اين اقدام موجب شد تا همکاري هاي ايران با کشورهاي غربي در افغانستان و در مبارزه عليه طالبان ادامه پيدا نکند."

 
نويسنده در ادامه با اشاره به وجود "حفره" اي استراتژيک براي دولت آمريکا در منطقه خاورميانه مي افزايد "دولت اوباما مي بايستي تلاش کند تا از گسترده تر شدن حفره ايجاد شده در خاورميانه پرهيز نمايد. نتيجه انتخابات ايران نشان داد که دولت اوباما بايد از اين فرصت استفاده نموده و مشکلات خود در منطقه را کاهش دهد. اوباما يا بايد مسير تعامل با ايران را انتخاب کند و يا آنکه به مسير اشتباه پيشين در قالب وضع تحريم هاي شديدتر و تلقين احساسات "ايران هراسانه" به ملت آمريکا حرکت کند."


برچسب ها: ایران ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار