ارتقا بهره وری در کشاورزی ایرانی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است که رآس این برنامه ریزی باید آموزش کشاورزان جوان وترویج برای کشاورزان سنتی باشد .

داوود یار محمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبر نگاران با اشاره به تآثیر مستقیم کاهش بهره وری در اقتصاد روستایی گفت :پایین بودن بهره‌وری در بخش کشاورزی از جمله مشکلاتی است که سبب کاهش تولید در واحد سطح می شود .

وی گفت :کاهش بهره وری در بخش کشاورزی ارزش کل محصولات کشاورزی تولید شده در کشور بر مبنای قیمت فروش به مصرف ‌کننده‌ی نهایی است

یار محمدی ادامه داد :در این میان «مجموع ارزش ناخالص محصولات تولید شده در بخش کشاورزی»، در مقایسه با مجموع حجم سرمایه و نیز نیروی کار درگیر در بخش کشاورزی، سطح قابل قبولی ندارد.

این کارشناس تآکید کرد : افزایش میزان «شاخص بهره‌وری»در بخش کشاورزی، زمانی است که بتوان بدون تغییر در حجم سرمایه و نیز نیروی کار درگیر در بخش کشاورزی، ارزش ناخالص مجموع محصولات کشاورزی تولیدی سالانه را افزایش داد.

وی در ادامه بابررسی ریشه‌های سطح پایین بهره وری در تولیدات کشاورزی گفت :پایین بودن سطح سواد عمومی ؛پایین بودن سطح آموزش‌های حرفه‌ای،کمبود نیروی جوان در بین کشاورزان؛امکانات حمل‌و‌نقل نامناسب؛بهره‌مندی اندک روستاییان از ماشین‌‌های کشاورزی مدرن از جمله عواملی است که بهره وری را در سطح تولید کشاورزی کاهش داده است .

وی خاطر نشان کرد : ارتقا بهره وری در کشاورزی ایرانی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است که رآس این برنامه ریزی باید آموزش کشاورزان جوان وترویج برای کشاورزان سنتی باشد .

برچسب ها: کشاورزی ، سنت ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار