اگر مي‌خواهيد فرداها برچسب معتاد بودن و عاشق شدن و دپرس شدن را نخوريد، در ماه مبارک رمضان درست ورزش کنيد. اگر هم مي‌خواهيد به ديار حق بشتابيد، فعاليت زياد باعث کاهش شديد فشار خون و سنکوب قلبي مي‌شود. اين گوي و اين ميدان‌، انتخاب با شماست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،«بسم‌ا... رحمان رحيم! بنده «اينجانب» هستم که با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان ورزش کردن را بوسيده‌ام و گذاشته‌ام کنار! راستش را بخواهيد قبل از ماه مبارک رمضان هم ورزشي به تن نمي‌زدم و از تنبلي معروف بودم به «تنبل حاجي عباس» که البته بچه‌ها مسخره‌ام مي‌کردند و مي‌گفتند: «ديد مي‌زنه چپ و راست»!

 به هر تقدير از شما جيمي‌هاي جان مي‌خواهم مرا ياري رسانيد و به اين سوال شرعي، عرفي، مغزي، قلبي و البته عروقي پاسخ دهيد: «با اين گرماي چله تابستاني، روز بلند 16 ساعته و هزار بدبختي ديگر چه‌طور در ماه مبارکي هم روضه بگيرم و هم «ورزش» کنم؟» لطفا يا به اين سوال پاسخ دهيد يا در آن سرويس ورزش و تفريح خراب شده را با دبيرش تخته کنيد. از حسن توجه شما به اين پيامک سپاسگزارم. دوستدار شما جيمي‌هاي عزيز؛ اينجانب!»

خواننده جان و گرمابخش صفحات جيم از اين‌که مجبور شديم مطلب محوري اين هفته سرويس ورزش و تفريح را با پيامک رسيده از سوي آقا يا خانوم «اينجانب» به شماره همراه 2222...0915 آغاز کنيم، سخت از شما عذرخواهيم و اميدواريم گيج نشده باشيد.

حقيقت آن است که بعد از آن‌که دبير سرويس ورزش وتفريح امر نمودند که اين هفته سوژه مطلب بدهيم و نگارش برباييم بر آن شديم سوژه بدهيم که يکهو و همچين ناگهاني طراحي اين پيامک خودساخته به ذهن‌مان خطور کرد تا مغز جناب دبير را روي فرغون احساسات بريزيم و مطلب را از ايشان بگيريم.

آن‌چه در ادامه از نظر خواهيد گذراند پاسخي است به سوال پيامک ساختگي‌مان که در طول يک گپ و گفت يک ساعته در دفتر رئيس هيئت پزشکي ورزشي خراسان رضوي، سيدرضا گلدوزيان حاصل شده است. پس لطفا چشم‌هايتان را به ما بدوزيد...

در ماه مبارک چه ورزشي کنيم؟

اگر فکر مي‌کنيد چون ماه مبارک رمضان است و شما روزه‌دار، پس بايد در زير خنکاي کولر نشست و قدم از قدم بر نداشت سخت در اشتباهيد! جيم براي شما برنامه ويژه‌اي دارد. شايد بدانيد شايد هم نه، اما کاهش ذخاير آبي بدن به دنبال روزه‌داري در ماه رمضان امري کاملا طبيعي است، پس با جبران کمبود آب در طي ساعات بعد افطار مي‌توانيد با يک فراخوان عمومي خانواده يا حتي دوستان‌تان را به يک واليبال سبک و مفرّح دعوت کنيد.

 اگر هم به تازگي فيل‌تان ياد هندوستان کرده و يک خانواده دو نفره تشکيل داده‌ايد، دست عيال محترم را بگيريد و از پياده‌روي در سطوح نه چندان صاف اکثر خيابان‌ها لذت ببريد. شنا هم يکي از بهترين بسته‌هاي پيشنهادي جيم است، مي‌توانيد اکيپي از دوستان و خانواده را جمع کنيد و در ساعات بعد از افطار به جاي ميخکوب شدن پاي جعبه جادو و سريال‌هاي هميشگي‌اش، کمي آرامش را به بدن خسته و تشنه خود برگردانيد. خلاصه زمينه مناسب براي هر ورزشي در ماه مبارک فراهم است. البته خودمانيم هر ورزشي هم نه!

به هر حال اگر مي‌خواهيد در طول اين ماه هيچ افتي بدن‌تان را تهديد نکند به گوش باشيد؛ قهرمان‌بازي هم نمي‌خواهد، مي‌توانيد بيشتر بر روي جنبه‌هاي مهارتي حرفه خود تمرکز کنيد. بدن شما هميشه بايد از نظر آمادگي جسماني مهيا باشد، پس با خود مهربان باشيد. حتي‌الامکان ورزش‌هاي سنگين نکنيد (بدن‌سازي)، شدّت ورزش‌هاي شما در ماه مبارک رمضان بايد 20 تا 30 درصد کمتر از برنامه‌هاي معمول باشد.

در ماه مبارک چگونه ورزش کنيم؟

ااز آن‌جا که جيم هميشه بيشتر از خودش به مخاطبان جان خود مي‌انديشد، تمام راه‌هاي چگونه بانشاط بودن و ورزش کردن را در يک پکيج به شما اهدا مي‌کند. باشد تا رستگار شود! ما نمي‌گوييم در ماه مبارک رمضان خود را به آب و آتش بزنيد، فقط اگر کمي ورزش کنيد راه دوري نمي‌رود. عارضيم خدمتتان که فرقي نمي‌کند شما آماتور، نيمه حرفه‌اي و يا حرفه‌اي باشيد. ما براي حفظ سلامتي جيمي‌ها به هر کاري دست مي‌زنيم.

 فقط جان ما به خودتان سخت نگيريد و سعي کنيد در اين ماه بر مهارت خود بيفزائيد. حتما صبح‌ها گروه‌هاي ورزش را در پارک ملت که با صداي يک دو سه از خواب ناز بيدارتان مي‌کنند شنيده‌ايد. اين گروه‌ها براي حفظ سلامتي خود برنامه‌اي مشخص دارند، مي‌‌توانيد از ساعات ورزش روزانه‌تان کم کنيد.

اما اگر در نيمه راه حرفه‌اي شدن هستيد و ماهيچه‌هاي خوش فرم و عضله‌تان را دوست داريد؛ بايد بيش از پيش مراقب تمرين‌هايتان باشيد. دست آخر اگر هم ورزش را خيلي حرفه‌اي دنبال مي‌کنيد و ورزش برايتان از نان شب واجب‌تر است، کمي از شدت ورزش‌هاي سنگين‌تان بکاهيد، تا بتوانيد افتخارآفريني کنيد.

خلاصه کلام اين‌که در شيوه ورزش کردن‌تان در ماه مبارک رمضان مراعات کنيد والا ممکن است فشار زيادي مغزتان را از هم بپاشاند! منظورمان اين است که از ورزش پشيمان‌تان کند.

در ماه مبارک چه ساعتي ورزش کنيم؟

طبيعي‌ست که با روزه‌داري زمان ورزش کردن تغيير مي‌کند. به دليل کاهش آب بدن، بايد عقربه‌هاي ساعت را براي ورزش‌هاي مفرح کمي جابه جا کرد. مثلا نمي‌توانيد درست هنگامي که آفتاب مغز سرتان را مي‌سوزاند در کوچه لي‌لي بازي کنيد يا يک دسته گل کوچک دوستان‌تان را مهمان کنيد.

زمان مناسب براي تمرين و ورزش‌هاي سبک ظهر است، امّا شدت و نوع تمرين با توجه به جنسيت و قواي بدني هر فرد مي‌تواند متغير باشد. افطار کرده‌ايد و کارهايتان رو به اتمام است از قاب جادويي دل بکنيد و در ساعات طلايي (3 تا 4 ساعت بعد افطار) ورزش و بازي را شروع کنيد. طولاني بودن روزهاي تابستان و گرماي هوا نبايد بهانه تنبلي باشد، يک اصل جيمي مي‌گويد که مخاطبان جيم هيچ وقت مغلوب نمي‌شوند فقط از حالت غالب به حالت غالب ديگر تغيير مي‌کنند!

اگر به زمان افطار نزديک شديد و حوصله‌تان از مدار خارج شد، به تنها موضوعي که نبايد فکر کنيد ورزش يا حتي بازي سبک است. چشمتان‌تان را ببنديد و گوسفند بشماريد تا صداي اذان شما را به افطار دعوت کند.

همچنين براي يک پياده‌روي اصولي (پياده‌روي که با گام‌هاي آهسته و يکنواخت برمي‌داريد) خيلي شيک از کلاه و عينک آفتابي استفاده کنيد. سايه‌ها مهم‌ترين عامل پيشگيري از گرمازدگي هستند، پس اين‌بار استثنائا تنبل برو تو سايه، سايه هيچ وقت نمي‌آيد!

افطار چه بخوريم؟

نوع تغذيه زمينه‌ساز ورزش صحيح در ماه مبارک رمضان است. فرض کنيد پس از يک روزه‌داري، زمان افطار سريع خود را به خانه مي‌رسانيد و سفره افطار را پهن کرده‌اند، اوّلين چيزي که انتخاب مي‌کنيد، چيست؟ افطار خود را با يک غذاي سبک مثل سوپ و نوشيدني گرم نه داغ شروع کنيد، هيچ وقت افطارتان را با آب سرد حتي امتحان نکنيد. مواد قندي و آب را مکررا به بدن برسانيد، فقط خود را با خرما، زولبيا، باميه و مسقطي خفه نکنيد.

سحر چه بخوريم؟

به لطف پيشرفت فناوري گوشي‌ها، جاي ساعت‌هاي کوکي را گرفته‌اند، زنگ گوشي‌تان را براي يک ساعت و نيم قبل از سحر کوک کنيد، تا فرصت کافي براي هضم خوردني‌ها داشته باشيد. بسته پيشنهادي خوردني جيم: برنج کته، حبوبات و آب ميوه است.

اما بسته پيشنهادي نخوردني جيم: غذاهاي خشک مثل کوکو و کالباس است. اما در اين‌جا مي‌خواهيم براي‌تان يک اکسير جيمي معرفي کنيم که روح‌تان را شاد کند و يک جورايي دوپينگ محسوب مي‌شود؛ شربت ليمو و عسل (يک برش ليمو+يک قاشق عسل+آب)!

فاصله افطار تا سحر چه بخوريم؟

خب افطار کرده‌ايد، تا سحر خودتان را به تلويزيون نچسبانيد! از ۳ ساعت بعد از افطار فعاليت بدني خود را آرام شروع کنيد، در اين ساعت معده تخليه شده، خون‌رساني به عضلات سريع مي‌شود و همه چيز مهيّاي يک ورزش سالم است، پس معطّل نکنيد.

نوشابه مخصوص براي دوپينگ رمضاني!

به توانايي‌هاي يک جيمي شک نکنيد. اگر قصد فعاليت ورزشي بعد از افطار را داريد ما از دستور ساخت يک نوشابه پرده‌برداري مي‌کنيم! مواد لازم: يک ليتر آب، آب ميوه (پرتقال يا انگور)، شکر يک قاشق غذاخوري و نمک براي کساني که بيشتر از دو ساعت فعاليت بدني دارند. حدود يک چهارم قاشق چاي خوري سر صاف.

وضعيت قرمز؛ هشدارها را جدي بگيريد

خطرها همگي را تهديد مي‌کنند اما خطرات جدي به ورزشکاران حرفه‌اي بر مي‌گردد. کم آبي، تغذيه و مکان نامناسب، خطر تمرين زدگي که باعث افت عملکرد و کارآيي فرد مي‌شود را نشانه مي‌گيرد.

اگر مي‌خواهيد فرداها برچسب معتاد بودن و عاشق شدن و دپرس شدن را نخوريد، در ماه مبارک رمضان درست ورزش کنيد. اگر هم مي‌خواهيد به ديار حق بشتابيد، فعاليت زياد باعث کاهش شديد فشار خون و سنکوب قلبي مي‌شود. اين گوي و اين ميدان‌، انتخاب با شماست.

برنامه‌هاي سرگرم‌کننده تلويزيون و اينترنت و... نبايد باعث بي‌خوابي شما شود، بي‌خوابي به‌طور نامحسوس کنترل اوضاع را در دست مي‌گيرد و فرد مستعد افت ورزشي مي‌شود. فرد بايد بعد از سحر 7 ساعت و 48 دقيقه خواب پيوسته داشته باشد، ليکن دل خوش سيري چند؟ با شرايط امروز جامعه 7 ساعت و48 دقيقه خواب پيوسته جزو آمال دست‌نيافتني هر فردي است. بي‌خوابي باعث پيري زودرس و هويدا شدن چين و چروک هم مي‌شود. /خراسان

برچسب ها: ماه ، رمضان ، روزه ، ورزش ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار