شهرکرد/

توليد عامل كنترل زیستی به منظور حذف قارچ های بیماری زای گیاهی

عامل كنترل زیستی به منظور حذف قارچ های بیماری زای گیاهی با فرآیند تخمیر میكروبی، توسط عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد ساخته شد.

دكتر محسن مبینی عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد موفق به توليد عامل كنترل زیستی به منظور حذف قارچ های بیماری زای گیاهی با فرآیند تخمیر میكروبی، در دانشگاه شهركرد شد.  
دكتر محسن مبینی تصريح کرد: با توجه به اینکه قارچ های بیماری زای گیاهی هرساله آسیب های زیادی به محصولات کشاورزی می رساند و هزینه ی بالای تهیه سموم شیمیایی برای جلوگیری از این آسیب ها، ایده ی تولید این محصول با فرآیند تخمیر میكروبی شكل گرفت و با توجه به ضرورت توليد  محصولات كشاورزي ارگانیک در کشور براي حفظ سلامت مردم و لزوم جايگزيني استفاده از عوامل بیولوژیک به جای سموم شیمیایی كه میزان بهره وری محصولات کشاورزی را نيز افزايش خواهد داد اين محصول توليد شد.
دكتر مبيني افزود برای تولید این قارچ کش از پایه میکروبی خاک های مناطق مختلف کشور استفاده شده و قارچ هايي خاصیت بیماری زایی آنها طي آزمايشهاي مختلف تأیید شد و در  فرآیند ضدیت مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد، در حضور اين قارچ كش بيولوژيك، کلنی های قارچی بيماري زا كنترل شدند و تأثیر این باکتری در از بین بردن این گونه ی قارچی ثابت شد و در مرحله ی آخر این آزمایش در مزرعه ی تحقیقاتی دانشگاه بر روی محصول سیب زمینی انجام گرفت و سیب زمینی ها توسط این قارچ كش بيولوژيك تیمار و نتیجه ی مثبت  بدست آمد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.