استانهاي منطقه 3 استانهاي مركزي و پر تردد كشور هستند، به خصوص استان تهران و البرز به لحاظ مساحت كم و تراكم بالا كه اين خود باعث زياد بودن حجم تردد در جاده ها و افزايش ترافيك و تصادفات شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، سيد يعقوب ميركتولي در همايش منطقه اي ارتقاي ايمني حمل و نقل جاده اي در تهران با اشاره با نامگذاري امسال به سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي گفت: مقام معظم رهبري در ديداري كه در آستانه سال نو با دست اندركارن حمل و نقل داشتند به فراهم سازي بستر عبور و مرور ايمن تاكيد داشتند و اينكه شادي هاي مردم به غم تبديل نشود. انشاالله به درستي بتوانيم به فرمايشات مقام معظم رهبري عمل كرده و حمل و نقل سريع، راحت و ايمني، داشته باشيم. برگزاري اين همايش نيز در اين راستا است كه بتوانيم موانع و مشكلات ايمني تردد را بررسي كرده و راهكار عملي براي ارتقاي ايمني بيابيم.

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران افزود: استانهاي منطقه 3 استانهاي مركزي و پر تردد كشور هستند، به خصوص استان تهران و البرز به لحاظ مساحت كم و تراكم بالا كه اين خود باعث زياد بودن حجم تردد در جاده ها و افزايش ترافيك و تصادفات شده است.

وي تصريح كرد: استان تهران با مساحت تقريبي 18814 كيلومتر مربع و با جمعيتي حدود 5/13 ميليون نفر از شمال به استان مازندارن و از غرب به استان البرز و از جنوب به استان مركزي و از شرق به استان سمنان متصل بوده و با دارا بودن 13 شهرستان و 53 شهر و 79 دهستان يكي از پر رفت و آمدترين استانهاي كشور محسوب مي شود.

 مير كتولي در ادامه گفت: يكي از مواردي كه به كاهش تلفات ناشي از تصادفات مي انجامد بحث پايگاههاي اورژانس و امداد و نجات جاده اي استان تهران است. در استان تهران 44 پايگاه اورژانس و 10 پايگاه هلال احمر قرار دارد. ارتقاي اين جايگاه و امداد رساني به موقع مي تواند در كاهش تلفات جاده اي راهگشا باشد.

وي به تصادفات عابرين پياده و موتور سوارن اشاره كرد و گفت: متاسفانه آمار تلفات موتورسواران و عابرين پياده در تهران بالا است. 26 درصد كشته هاي جاده اي استان را عابرين پياده و موتور سوارن تشكيل مي دهند. كمبود پل هاي عابر پياده و عدم استفاده موتور سواران از تجهيزات ايمني يكي از دلايل افزايش تصادفات و تلفات اين بخش است. براي افزايش پل هاي عابر پياده گام هاي خوبي برداشتيم. در سال گذشته تعداد 5 دستگاه پل عابر پياده ساخته و مورد بهره برداري قرار گرفته است و قرارداد ساخت 28 دستگاه پل عابر پياده نيز در خرداد ماه سال جاري منعقد گرديد و اكنون پيمانكار آن در حال ساخت است. پيگيري ساخت 25 دستگاه پل عابر پياده نيز در محورهاي مواصلاتي استان تهران به اتمام رسيده كه در شرف مزايده مي باشد و اميدواريم با ساخت اين پل ها كه به نسبت ساليان اخير تعداد قابل توجهي است شاهد كاهش محسوس تلفات عابرين پياده در جاده ها باشيم.

سيد يعقوب ميركتولي به برنامه هاي اجرا شده براي ارتقا ايمني موتورسواران اشاره كرد و گفت: در خصوص موتور سوارن با همكاري پليس راه و اداره راه و شهرسازي طرح ايمن سازي موتورسواران را اجرا كرديم. توزيع ميانگين 2000 بسته ايمني رايگان به صورت نمادين شامل كلاه، دستكش و ..در سه سال اخير، فرهنگ سازي و آموزش از طريق نصب بنر، تابلو و برگزاري دوره هاي آموزش براي راكبين موتورسيكلت هاي توقيف شده توسط پليس راه استان از اقداماتي است كه در راستاي ارتقاي ايمني موتورسواران صورت گرفت.

وي به ديگر برنامه هاي ارتقا فرهنگ ايمني و رانندگي اشاره كردو افزود: برگزاري دوره هاي آموزشي براي رانندگان، مديران فني، متصديان و مديران شركتهاي حمل و نقل بار و مسافر در محل پايانه هاي حمل و نقل و شركتهاي آموزش دهنده و با حضور مدرسين مجرب يكي از اين اقدامات مي باشد. همچنين ساليانه حدود 13000 نفر- دوره به 2 صورت بدو خدمت و ضمن خدمت آموزش مي بينند. برگزاري دوره هايي با عناويني همچون اخلاق حرفه اي، قوانين و مقررات، مباني حمل و نقل جاده اي، آشنايي با اصول امداد و نجات، مهارتهاي حرفه اي، بهداشت و سلامت شغلي، ابعاد و اوزان بار، حمل و نقل مواد خطرناك، مهار ايمن بار و ... از ديگر برنامه هاي افزايش سطح آگاهي هاي ايمني رانندگان است.

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران گفت: صدور كارت هوشمند به گذراندن دوره هاي آموزشي بدو خدمت و تمديد كارت هوشمند با گذراندن دوره هاي آموزشي ضمن خدمت با عناوين مورد نظر سازمان حمل و نقل را مشروط كرده ايم.

وي درخصوص تأمين تجهيزات ايمني و ITS گفت: نصب 29 سيستم ترددشمار القايي در محورهاي استان، نصب 23 دوربين دستگاه نظارت تصويري، بهره برداري از سامانه ترافيكي آنلاين راهها (سيستم ستاره)، بهره برداري از سامانه آنلاين ترافيك مانيتورينگ، بهره برداري از سامانه ثبت وقايع جاده اي از مواردي است كه در اين خصوص انجام شده است.

گفتني است؛ در اين همايش يك روزه مديران و مسئولان ادارات كل حمل و نقل و پايانه ها، ادارات راه و شهرسازي و پليس راه شش استان اصفهان، البرز، تهران، قزوين، قم و مركزي گزارش هاي خود را ارايه دادند. اقداماتي كه هر كدام براي كاهش تصادفات و تلفات جاده اي انجام دادند، مطرح شده و اثر بخشي آن مورد بررسي قرار گرفت.

بررسي موانع و مشكلات ارتقاي ايمني حمل و نقل، ارائه راهكار عملي كاهش تصادفات و تلفات جاده اي از مهمترين اهداف اين همايش بود. در پايان مهندس جيفرودي مدير كل ايمني و ترافيك سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و مهندس ميركتولي مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران به عنوان استان ميزبان و برگزار كننده همايش منطقه اي به پرسش هاي شركت كنندگان پاسخ دادند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نصب ، تهران ، همایش ، ایمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار