مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کتاب «راهنمای حسابداری ملی، راهنمای جداول داده-ستانده» از انتشارات بخش آمار اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد را ترجمه و منتشر کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز پژوهش‌هاي مجلس؛  دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس کتاب «راهنمای حسابداری ملی، راهنمای جداول داده- ستانده (تهیه و تحلیل)» را از انتشارات بخش آمار اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد، ترجمه و منتشر کرده است.
 
کتاب راهنمای جدول داده – ستانده به تفصیل روش تهیه جداول داده – ستانده و مسائل مربوط به آن را توضیح می‌دهد که سازمان ملل در چارچوب پشتیبانی از کاربرد نظام حساب‌های ملی سال 1993 تهیه و منتشر کرده است.
 
نظام حساب‌های ملی یک چارچوب توصیه شده از سوی سازمان ملل و مورد توافق کشورهای عضو برای تهیه حساب‌های ملی است و ابعاد و حوزه‌های بسیار وسیعی را در برمی‌گیرد که یکی از آنها جداول داده – ستانده است.
 
این کتاب جهت استفاده هرچه بیشتر از روش داده – ستانده در تحلیل‌های اقتصادی و سیاستی، مجموعه اقداماتی را برای بهنگام‌سازی، آموزش و کاربرد روش‌های داده – ستانده در حوزه مسائل اقتصادی – اجتماعی را ارائه می‌دهد.
 
جدول داده – ستانده با هدف استفاده از اطلاعات مندرج در آنها، با اهداف آماری یا تحلیل تهیه می‌شوند و چارچوبی را فراهم می‌کنند تا با آن سازگاری و یکپارچگی مجموعه آمار مربوط به جریان کالاها و خدمات کنترل شود که از منابع متعددی نظیر آمارگیری‌های رشته فعالیتی، هزینه و درآمد خانوار، سرمایه‌گذاری و آمارهای بازرگانی خارجی و ... به‌دست می‌آیند.
 
همچنین جدول داده – ستانده برای تحلیل‌های اقتصادی از ابزارهای بسیار قوی محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین اهداف تحلیلی عبارتند از:
 
- تجزیه و تحلیل ساختار تقاضا، صادرات و سایر اجزای تقاضای نهایی

- تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی قیمت‌ها و بررسی آثار تغییر قیمت‌ها

- تجزیه و تحلیل نیاز به واردات

- تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری

- تجزیه و تحلیل انرژی

- تجزیه و تحلیل زیست محیطی

- تجزیه و تحلیل حساسیت

- تجزیه و تحلیل تقاضای نیروی کار
 
با وجود سابقه نسبتاً طولانی تهیه جداول داده – ستانده در ایران و با توجه به استفاده گسترده از این ابزار در تصمیم‌گیری‌های سیاستی و تحلیل‌های اقتصادی، کتاب یا دستورالعمل جامعی در این زمینه تهیه و منتشر نشده است. از این‌رو با چاپ کتاب راهنمای جداول داده – ستانده این خلاء از بین خواهد رفت و گامی در این راه برداشته می‌شود.
 
کتاب حاضر مشتمل بر 13 فصل است که در 390 صفحه منتشر شده است.
 
انتهای‌پیام/

برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، انتشار ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار