دره آل که در 38 کیلومتری شمال شهر مشهد در مسیر جاده کلات واقع شده است گنجینه ای از آثار طبیعی و تاریخی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دره آل در ابتدای ضلع جنوبی در حد فاصل تقریبی 38 کیلومتری از شهر مشهد در مسیر جاده کلات و شمال شهر مشهد واقع شده است . در این مسیر ابتدا به روستای اندروخ سپس به روستای کارده و پس از آن به روستای آل می رسیم و در ادامه ی روستای آل در مسیر دره آل به سمت شمال به روستای یسج می رسیم و امتداد روستای یسج مسیر کوهستان به سمت مارشک به کوه های هزار مسجد می رسد.

این محور مسیر قدیم مشهد به کلات بوده و یکی از مهم ترین معابری بوده که ایران را از طریق کلات به ترکمنستان و آسیای میانه ارتباط می داده است.

در ابتدای ورود به دره آل بعد از روستای کارده به فاصله 700 الی 800 متری از جاده ، غاری به نام غار کبوترخانه (کارده) واقع شده که دارای دو تالار بزرگ و استالاگ تیت های زیبایی می باشد که هزاران خفاش در آن زندگی می کنند هم چنین در فاصله سه کیلومتری روستای کارده در مسیر دره آل غار دیگری به نام غار دره انجبیر که آن هم قدمت تاریخی دارد وجود دارد. در مجاور غار کارده حدود یک کیلومتر بالاتر غار ، دره ال است که بخش های عمودی دارد.

علاوه بر اسکلت انسان ها و سفالینه ها در برخی از غارهای این محور که دال بر تاریخی بودن این غارها است ،کتبه خان تاشی،قلعه مات از دیگر آثار تاریخی این دره می باشد .

کتیبه خان تاشی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است که در فاصله پنج کیل.متری بین روستای آل و یسج واقع شده است. نام خان تاشی وازه ای ترکی است . این کتیبه در 10 سطر به طول یک متر به خط ثلث نوشته شده و فتوحات شیبک خان ازبک در سال 916 ه.ق اشاره دارد.

در نیم فرسنگی اتفاعات شمال شرق روستای آل دژی وجود دارد معروف که به قلعه آل و مات است . از آثار و شواهدی که از بقایای این دژ باقی مانده مشخص می شود که محل اقامت سربازان و یک پایگاه نظامی بوده که سفالینه هایی مربوط به دوران تیموری تا سلجوقی در پیرامون آن مشاهده می شود/ س

برچسب ها: دره ، آل ، گنجینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.