ادوارد اسنودن کارمند پيشين آژانس امنيت ملي آمريکا درباره ماموريت هاي اين آژانس و نحوه مطابقت ماموريت ها با قوانين گفت نهادهاي اطلاعاتي آمريکا وظيفه دارند از هر موضوع مهمي که در خارج اين کشور روي مي دهد اطلاع داشته باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اسنودن در مصاحبه اختصاصي با مجله آلماني اشپيگل گفت اين چالشي مهم است. وقتي اينطور به نظر برسد که اطلاع نداشتن از همه مسائل در مورد همه افراد بحراني موجوديتي است ، اين احساس بوجود مي آيد که نقض قوانين اشکالي ندارد. وقتي مردم از شما به سبب نقض قوانين تنفر دارند ، نقض قوانين به اقدامي براي ادامه دادن به بقا تبديل مي شود.
 اسنودن درباره همکاري مقامات و سياستمداران آلماني در عمليات نظارتي آژانس امنيت ملي آمريکا نيز گفت نهادهاي اطلاعاتي آمريکا با آلماني ها و بيشتر کشورهاي ديگر غربي همکاري مي کنند. مثلا زماني که فرد تحت تعقيب آژانس امنيت ملي آمريکا از طريق فرودگاه هاي کشورهاي ديگر پرواز مي کند ، آن کشورها فرد را به ما تحويل مي دهند. ممکن است مثلا ما اين اطلاعات را از تلفن همراه نامزد يک هکر مظنون و در کشوري ثالث و کاملا نامربوط بدست آورده باشيم.مقامات کشورهاي ديگر از ما توضيح نمي خواهند که چطور از موضوعي آگاه شده ايم و بر عکس نيز درست است . به اين شکل مقامات کشورها نمي دانند که با چه شدتي در حال نقض حريم شخصي افراد در جهان هستند.
اسنودن در توضيح اينکه اگر جزئيات اين شيوه اکنون فاش شود ، چه کسي مسئول خواهد بود به خبرنگار گفت فکر نمي کنم شما جدي بگوييد که در دادگاه هاي آمريکا به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.
در يک بررسي ، افراد معيني که اجازه داشتند بدون مجوز به شنود ارتباط هاي ميليون ها نفر بپردازند مشخص شدند. هر مورد از شنودها ، داراي طولاني ترين جملات طول تاريخ جهان است و ارشدترين مقامات آمريکا ، خواستار توقف بررسي شدند. وقتي به قوانين احترام گذاشته نمي شود ،
اينکه چه کسي مي تواند در خصوص اتهامات محاکمه شود بي اهميت است. قوانين براي شما هستند و مقامات ديگر مورد نظر نيستند.
اسنودن به اين پرسش که آيا آژانس امنيت ملي با طرف هاي ديگر مانند اسرائيل نيز مشارکت دارد اينطور پاسخ داد بله . اين مشارکت همواره وجود دارد. اداره امور خارجي  قسمتي بزرگ در آژانس امنيت ملي است که اين مسئوليت را به عهده دارد.
خبرنگار پرسيد آيا آژانس امنيت ملي به ساخت استاکس نت کمک کرد ؟.
اسنودن اينطور پاسخ داد آژانس امنيت ملي و اسرائيل به همراه هم برنامه استاکس نت را نوشتند.
خبرنگار از اسنودن خواست درباره تعدادي از برنامه هاي مهم نظارتي فعلي و نيز نحوه کمک شرکاي بين المللي به آژانس امنيت ملي صحبت کند.
اسنودن خاطر نشان کرد در برخي موارد گروه موسوم به "پنج چشم شريک "شامل سرويس هاي اطلاعاتي آمريکا ، انگليس ، استراليا ، نيوزيلند و کانادا عملا فراتر از برنامه هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا مي روند. مثلا  مرکز ارتباطات سراسري انگليس داراي سيستمي موسوم به  تمپورا  است.
به گفته اسنودن در اين برنامه بدون توجه به قوانين حقوق بشر همه نوع اطلاعات جمع آوري مي شود و تمام اطلاعات بعد مي توانند تجزيه و تحليل شوند .همه اطلاعات تا سه روز ذخيره مي شود و نيز تلاش هايي براي افزايش مدت زمان  نگهداري اطلاعات صورت مي گيرد. اسنودن همچنين تاکيد کرد همه اطلاعات به مبدا و مقصد انگليس ضبط مي شود.
اين افشاگر آمريکايي در اين باره که آيا راهي براي دور زدن اين اقدامات نظارتي وجود دارد گفت تا زماني که گزينه هاي ديگري وجود داشته باشد نبايد اطلاعات از طريق انگليس ارسال شود يا با اين کشور در اين باره مشارکتي وجود داشته باشد.
اسنودن در اين باره که آيا آژانس امنيت ملي و شرکاي آن در سراسر جهان همه اطلاعات را جمع آوري مي کنند ، ميزان و نوع اطلاعاتي را که جمع آوري مي شود بسته به قابليت هاي هر مرکز جمع آوري اطلاعات دانست و اينکه در مواردي بايد به صورت گزينشي عمل شود.
اسنودن خاطر نشان کرد اين مشکلي است که سازمان هاي اطلاعاتي خارج از آمريکا بيشتر با آن روبرو هستند ولي آژانس امنيت ملي آمريکا از لحاظ امکانات جمع آوري اطلاعات با محدوديتي روبرو نيست.
اسنودن همچنين هدف از احداث يک مرکز جديد و بزرگ اطلاعاتي در ايالت يوتاي آمريکا را جمع آوري حجم وسيعي از اطلاعات اعلام کرد.
اسنودن همچنين گفت شرکت هاي خصوصي نيز با آژانس امنيت ملي همکاري مي کنند و نام اين شرکت ها محرمانه است.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار