فضای معنوی را در مسجد شیشه ای تجربه کنید+تصاوير

مسجد کریستال یا شیشه ای در مالزی که از سوی مسئولان با دید توریستی طراحی شده و با وجود معماری داخلی فوق العاده زیبا، به خاطر القای شکنندگی در نمای خارجی شیشه ای اش فاقد پایداری و صلابت است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، مسجد كريستال در پارك ميراث اسلامي جزيره وان من در ترنگانو مالزي قرار دارد بين سالهاي 2006- 2008 ساخته شده است.مسجدی ساخته شده از كریستال در شهركوالا تیرینگانو در شمال شرقی شبه جزیره مالزی است كه مكانی مذهبی و توریستی به شمار می آید.

نماهاي شيشه اي به شفافيت و ظرافت طرح كمك كرده اند هر چند كه به نظر مي رسد استفاده از مصالح سبك مانند شيشه، طرح را اندكي ناپايدار جلوه مي دهد و با القاي شكنندگي از ثبات و صلابت كافي بهره نخواهد برد.
با وجود چنين ضعف هايي در نماي خارجي، معماري داخلي آن از قوام و صلابت بيشتري برخوردار است به طوريكه در محل محراب شبستان اصلي آن، محيطي رويايي را در فضاي معنوي مسجد با نقوش اسليمي و تذهيب و استعاره هايي از صفات خداوند با خطوط كوفي ترسيم مي‌كند.

سلطان میزان زین العابدین در سال 2006 دستور ساخت این مسجد زیبا را صادر كرد و بنای آن دو سال طول كشید و در سال 2008 افتتاح شد.
مسجد كریستال پس از مسجد استقلال جاكارتا  دومین مسجد بزرگ جنوبی شرق آسیا و یكی از زیباترین مسجدهای مالزی به شمار می آید.
این مسجد در كنار دریاچه مصنوعی جابا در شهر سیصد هزار نفری كوالا تیرینگانو واقع شده است. این شهر از سه طرف مشرف به دریای چین است.

این مسجد گنجایش 15هزار نمازگزار را دارد و یكی از مناطق اصلی جلب توریست در این شهر به شمار می آید.
يكي از اشتباهاتي كه در طراحي اين مسجد رخ داده خودنمايي بيش از حد ساختمان و برونگرايي مسجد است چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توريستي كردن اين مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با ديدي توريستي و اقتصادي دنبال كرده اند./ي2

گزارش از عطیه آقابابایی.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار