باشکوهترین آیینی که در ماه رمضان در بین ترکمنها برگزار می شود اقامه نماز "تراویخ" است


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، ترکمنها همانند سایر قومهای کرمانج، ترک، تات و فارس از مهمترین اقوام ساکن در استان خراسان شمالی هستند که در عین سکونت با همدلی و وحدت در بین سایر اقوام مسلمان ساکن در این استان برای ماه رمضان آداب مهم و جالبی دارند.

زن و دختران ترکمن همانند سایر زنان و مردان شیعه در دهه آخر شعبان که دهه غبارروبی مساجد نامیده می شود و به طور سنتی و خودجوش قبل از حلول ماه مبارک رمضان مسجد محل خود را نظافت و غبارروبی می کنند و برخی از خانواده ها هم مساجد را با فرش و نمدهای سفیدی که مخصوص خواندن نماز است و در بین ترکمنها به "نماز لیق" (سجاده) مشهور است مزین می کنند.

الله یولی از آداب و سنن مهم رمضانی در نزد ترکمنهاست به طوری که خانواده های ترکمن، گوسفند یا بزی را چند روز پیش از ماه مبارک رمضان قربانی می کنند و با گوشت آن مهمانی می دهند و قسمتی را نیز برای همسایه ها و افراد بی بضاعت می فرستند. این مهمانی« الله یولی» (در راه خدا ) نامیده می شود

گرچه رویت هلال ماه در آداب و سنتهای دیرین مسلمانان بوده و همچنان نیز در بخشهایی از ایران زمین این سنت در بین پیران وجود دارد، ولی در بین ترکمنها این رسوم دیرینه، زن و مرد و پیر و جوان نمی شناسد و در بین همه آنها به خصوص کسانی که روزه بر آنها واجب است با شور و هیجان خاصی انجام می شود.

ترکمنها اعتقاد دارند هر کس زودتر هلال ماه را ببیند ثواب بیشتری می برد، بنابراین برای دیدن هلال ماه سعی می کنند با رفتن به بلندیها مانند تپه ها و پشت بامها آن را زودتر از دیگران ببینند.

بعد از رؤیت هلال، بلافاصله در مسجد محله این خبر خوش را به همکیشان خود ندا می دهند که اول ماه رمضان رسیده و باید برای سحر بیدار شوند و در گذشته های دور این رویت هلال ماه از طریق دیگری با کوبیدن بر طبل و جار زدن در خیابانها به مردم ابلاغ می شد که این سنت همچنان در مناطق مرزی فاقد امکانات روز وجود دارد.

باشکوهترین آیینی که در ماه رمضان در بین ترکمنها برگزار می شود اقامه نماز "تراویخ" است که در مساجد بعد از نماز عشاء به جماعت اقامه می شود و تمام نمازگزاران کلاه سفیدی توری که به عرقچین معروف است را در هنگام اقامه نماز بر سر می گذارند. نماز تراویخ 20 رکعت است که به صورت جماعت دو رکعت دو رکعت اقامه می شود و در فاصله چهار رکعت دعای مخصوص آن قرائت می شود و ختم قرآنی نیز از دیگر آداب ترکمنها در ماه رمضان است که در مساجد آن را انجام می دهند و معمولا تا پایان رمضان حداقل پنج تا 10 بار قرآن در مساجد ترکمنها ختم می شود/س .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.